Organisatie
Werken voor gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee. Gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.
We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.
Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.
Opdracht
In gemeente Hardenberg werken we steeds meer digitaal. Het cluster Documentaire informatievoorziening (DIV, circa 8 fte) speelt daarin een steeds belangrijkere rol. Zij faciliteren en ondersteunen collega’s om data en documenten digitaal te archiveren, zodat deze beschikbaar kunnen worden gesteld aan inwoners. Daarbij houden we ons aan de archiefwet. Ook de post en repro zijn onderdeel van cluster DIV.
Daarnaast is er een cluster datagedreven werken (DGW), bestaande uit 2 data-analisten, een data- en informatiespecialist, een GEO-informatiespecialist en een stagiaire. Dit cluster is recent gevormd. Ze richten zich op gestructureerde data zoals inwonersgegevens, verkeersdata en vergunningen. DGW adviseert over hoe data (waar mogelijk) geïntegreerd kan worden in het werkproces en ontwikkelt een integraal dataplatform, zodat het werk objectiever en slimmer uitgevoerd kan worden.
Cluster DIV en DGW houden zich beide bezig met data. We zoeken iemand die deze clusters toekomstproof kan maken, qua vorm, inhoud en plek in de organisatie.
De opdracht
De opdracht voor de kwartiermaker bestaat uit drie onderdelen. De Concernmanager Bedrijfsvoering is de opdrachtgever.
- Doorontwikkeling van DIV:
- Begeleiden van DIV naar meer digitaal (samen)werken. Van informatievoorziening naar informatiebeheer. Er ligt een concept transitieplan dat als basis dient.
- Ontwikkelen en coachen van medewerkers DIV bij de uitvoering van bestaande en nieuwe taken en rollen.
- Actualiseren van functieomschrijvingen voor indeling in HR21.
- Archief, beleid en kwaliteit:
- Verantwoordelijk voor informatiebeheer van fysieke en digitale archieven: archivering, opslag, vernietiging en openbaarmaking.
- Ontwikkelen en implementeren van informatiebeheerbeleid, normen en kaders voor duurzaam digitaal informatiebeheer.
- Inrichten en gebruiken van systemen voor archivering en samenwerking.
- Bijdragen aan kwaliteitsborging van data- en informatiebeheer.
- Sparringpartner voor cluster Datagedreven Werken:
- Meedenken over prioriteiten, dagelijkse taken en voortgang.
- Sparringpartner bij (complexe) vraagstukken.
- Deelnemen aan het i-tafel overleg en afstemmen met informatiemanagers. Bijdragen aan de doorontwikkeling van het datawarehouse conform het vigerende GGM-model.
De resultaten
- Advies over een ‘team of cluster data’: vorm, inhoud, plek in de organisatie, en benodigde stappen voor verandering.
- Advies over het statisch archief: status, kansen zoals regionale samenwerking.
- Informatiebeheerbeleid inclusief normen en kaders conform wet- en regelgeving.
- Document voor kwaliteitsborging van data- en informatiebeheer.
- Kaders en richtlijnen voor doorontwikkeling van een datawarehouse en gebruik van data.
Competenties
- Empathisch
- Mensgericht
- Doelgericht
Eisen
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van management
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van verandermanagement, zowel op de organisatie als de mens (benoem dit expliciet in het cv)
- Beschikbaar per dinsdag 1 juli 2025 voor 32 uur per week
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als kwartiermaker data- en informatiebeheer bij een (middel)grote gemeentelijke organisatie
- Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van Bedrijfs- en/of informatiekunde
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het (digitaal) archiveren en uitvoering/coördinatie van documentaire informatievoorziening binnen de wettelijke kaders
Wensen
- Aantoonbare werkervaring met de eisen en kwaliteitsnormen die worden gesteld aan zowel een analoog als digitaal archief (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld)
- Aantoonbare werkervaring met het beheer van een datawarehouse en gegevensmodellen voor gestructureerde data
- Minimaal 50% van de werkuren aanwezig zijn op locatie (gemeentehuis Hardenberg)
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van verandertrajecten van analoog naar digitaal archiveren (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld)
- Aantoonbare werkervaring met de Archiefwet en/of de Wet Open Overheid
- Aantoonbare werkervaring met het toekomstbestendig opzetten en inrichten van een team of cluster data en informatiebeheer met taak- en rolverdeling (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld)
- Aantoonbare werkervaring met het kunnen schakelen tussen verschillende leiderschapsstijlen, zowel richting mbo- als wo-opgeleide professionals (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld)