Kwartiermaker informatiebeheer

Gemeente Purmerend

Sluit op: 19 sep 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 8
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 19 september 2025
Eind datum: 1 januari 2026

Organisatie
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Opdracht
Het voorbereiden van een organisatiebrede migratie naar Microsoft 365, inclusief het opzetten van een robuuste migratieorganisatie, adoptieaanpak, governancebeleid en advies over vervolgacties en roadmap. De opdracht draagt bij aan het verbeteren van informatiebeheer, compliance, samenwerking en digitale volwassenheid binnen de gemeente.

Deliverable 1: Migratieproject

  • Governanceplan - Beschrijving van rollen en verantwoordelijkheden in de organisatie, wie is waarvan en wie spreekt elkaar aan?
  • Adoptieplan - Beschrijft de aanpak van de implementatie op gebied van communicatie, training, opleiding (ook van informatiespecialisten/DIV medewerkers en functioneel beheerder) en ondersteuning.
  • Migratieplan
  • Beheerplan met daarin de operationele beheerprocessen en afspraken rondom monitoring en aanlevering rapportages.
  • Werkafspraken nieuwe omgeving.
  • Testplan (incl. scripts); beschrijving van de testfase met de gebruikers waarbij testscripts aangeven wat er getest gaat worden en het testplan door wie en hoe er getest wordt

Deliverable 2: Roadmap cq projectomschrijving vervolgproject
Na de migratie zijn er acties nodig om de volwassenheid van informatiebeheer door te ontwikkelen binnen de beheerorganisatie en bij de medewerkers. Deze acties willen we projectmatig oppakken waarbij we nu denken aan:

  • Uitgangspunten voor informatiebeheer inclusief positioneringsvraagstuk uitwerken (formuleren van uitgangspunten ten aanzien van informatiebeheer, veiligheid, privacy en openbaarmaking).
  • De vertaling naar processen en procedures voor informatiebeheer en functioneel beheer.
  • De tactische uitwerking naar metadata en dataclassificatie.
  • En doorwerking naar mensen en organisatie.

Competenties

  • Strategisch inzicht
  • Projectmanagement
  • Verandermanagement
  • Organisatieontwikkeling

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring in het migreren en classificeren van bestanden in gemeentelijke
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar met informatiebeheer binnen gemeentelijke context
  • Aantoonbare werkervaring met visievorming, opzetting en inrichting van projectorganisaties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met vergelijkbare projecten gericht op migratie, roadmaps en vervolgprojecten M365
  • Visie op adoptie en verandermanagement waaronder training, communicatie en borging
  • Aantoonbare afgeronde cursus/training verandermanagement en strategische communicatie

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx