Kwartiermaker Musea

Gemeente Edam-Volendam

Sluit op: 18 feb 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Onderwijs Wetenschap Cultuur

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 maart 2025
Eind datum: 1 juli 2025

Organisatie
Gemeente Edam-Volendam
Met meer dan 36.000 inwoners en een oppervlakte van ruim 8.000 hectare bestaat onze gemeente uit tien kernen en buurtschappen met een eigen verhaal, eigen tradities en een rijke cultuur. Vissers, boeren en stedelingen. Klederdracht, kaas, paling, veenweiden, polder, water, talloze monumenten, sport, toerisme en muziek. Nuchter, eigenwijs, sociaal, onafhankelijk, coöperatief, betrouwbaar, ambitieus, slagvaardig en werklustig.

Opdracht
In 2024 werd er een verdiepingsonderzoek uitgevoerd naar de vitaliteit en professionaliteit van de musea in onze gemeente, aangezien zij tegen diverse problemen aanlopen die hun bestaanszekerheid in gevaar kunnen brengen. Het onderzoek richtte zich op de drie musea: het Volendams Museum, het Edams Museum en Stichting Etersheimerbraak, inclusief het Schooltje van Dik Trom, de molen en het Archeologisch Museum de Waterwolf. Er werd gekeken naar hun vitaliteit, professionaliteit, bezoekersaantallen, vrijwilligersbeleid en financiën.

De belangrijkste aandachtspunten die het onderzoeksbureau heeft opgedaan zijn onder meer:

  • De hoge werkdruk voor vrijwilligers en bestuursleden.
  • Verschillende knelpunten rondom huisvesting.
  • De behoefte aan intensievere samenwerking, onder andere op het gebied van marketing, om de bezoekersaantallen te verhogen, vrijwilligers te werven en fondsen te werven.

Om uitvoering te geven aan de bevindingen uit het verdiepingsonderzoek zijn wij nu op zoek naar een kwartiermaker voor de musea. De opdracht aan deze kwartiermaker is tweeledig. Allereerst zal de kwartiermaker de drie musea ondersteunen bij het gezamenlijk ontwikkelen en implementeren van structurele en duurzame strategieën op het gebied van vrijwilligerswerving, fondsenwerving en marketing. De kwartiermaker werkt samen met de besturen van de musea aan het vergroten van de zichtbaarheid en professionaliteit van de musea. Daarbij ligt de nadruk indien nodig, op het verbeteren van de financiële stabiliteit van de musea, zodat zij in de toekomst meer inkomsten kunnen genereren. Ook onderzoekt de kwartiermaker waar verdere professionalisering wenselijk is, bijvoorbeeld door herstructurering van de organisatie of verbetering van de uitstraling, zodat een breder publiek wordt aangetrokken. De focus ligt vooral op een gezamenlijke aanpak, maar indien nodig zal er ook per museum advies worden gegeven. Ook de rol van de gemeente nu en in de toekomst vormt een onderdeel van het advies.

Daarnaast zal de kwartiermaker onderzoeken hoe en of de musea onder één gezamenlijk bestuur kunnen functioneren. Hierbij wordt gekeken wat de voor- en nadelen van een intensievere samenwerking tussen de drie musea kunnen zijn. Wat zijn de mogelijkheden om kosten te besparen en middelen efficiënter in te zetten? Het uiteindelijke doel is om meer bezoekers naar de musea te trekken, de inkomsten te verhogen en meer vrijwilligers aan te trekken. Met meer inkomsten kan eventueel ook betaald personeel worden ingezet om de werkdruk te verminderen.

De kwartiermaker zal een adviesrapport opstellen voor de gemeente, waarin wordt beschreven in hoeverre de musea, na de hulp van de kwartiermaker, in staat zijn om zelfstandig verder te opereren. Dit rapport zal duidelijk aangeven welke aanpakken zijn uitgevoerd, welke resultaten dit heeft opgeleverd, en een advies voor de toekomst.

De werkzaamheden binnen deze opdracht omvatten:

  • Het ontwikkelen en implementeren van structurele en duurzame strategieën voor vrijwilligerswerving.
  • Het ontwikkelen en implementeren van structurele en duurzame strategieën voor fondsenwerving.
  • Het ontwikkelen en uitvoeren van een marketingstrategie voor de drie musea, gericht op het vergroten van de bekendheid en het aantrekken van bezoekers.
  • De mogelijkheid voor intensievere samenwerking onderzoeken, waarbij de mogelijkheid wordt bekeken om de musea onder één bestuur voort te laten bestaan.
  • Kijken in hoeverre het mogelijk is om door het genereren van meer inkomsten betaald personeel in te zetten om de werkdruk te verlagen. Hierbij wordt gekeken wat de musea hierin zelf kunnen en wat ze eventueel nodig hebben van de gemeente.
  • Adviesrapport opleveren waarin de aanpak en resultaten van bovenstaande punten beschreven staan met een advies voor de toekomst.

Oplevering
Uiterlijk 1 juli 2025.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op 2 dagdelen binnen de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 24 februari 2025 van 11.30 uur tot 13.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 20 februari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de museumsector.
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 maart 2025 voor 32 uur per week gedurende gehele opdracht.

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de museumsector.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsinstelling.
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen dan wel implementeren van strategieën ten behoeve van fondsenwervingen.
  • Aantoonbare werkervaring met het opleveren van adviesrapporten gericht op de toekomst.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx