Maatschappelijk Werker Kinderopvang Toeslagenaffaire (KOT)

Gemeente Pijnacker Nootdorp

Verlopen op: 5 feb 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Zorg en Welzijn

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 17 februari 2025
Eind datum: 17 februari 2026

Organisatie
Gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, waar het inwoneraantal de komende jaren zal toenemen van 55.000 naar 65.000. Er wordt gewerkt aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooroplopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen, de groene omgeving en de uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers en heeft een informele cultuur met veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie.

De afdeling Sociaal Domein bestaat uit vier teams: Participatie, Maatschappelijke Ondersteuning, het Kernteam en het Bedrijfsbureau. De afdeling Maatschappelijke Ondersteuning is verantwoordelijk voor onder andere de uitvoering van de Wmo, schuldhulpverlening en leerplicht. Het kernteam biedt de benodigde ondersteuning aan inwoners. Binnen de afdeling wordt nauw samengewerkt, omdat problematiek vaak meerdere domeinen raakt. Collega’s overleggen regelmatig om binnen de gestelde kaders en budgetten de beste hulp te bieden voor het welzijn van inwoners.

Het Steunpunt is er voor alle gedupeerden - en hun kinderen en binnenkort ex-partners - van de kinderopvangtoeslagenaffaire in de gemeente. Het biedt een luisterend oor en helpt met vragen of problemen op alle levensgebieden, zoals dagbesteding, opleiding, werk, huisvesting, gezondheidsklachten, traumaverwerking, schuldenafhandeling en opvoedondersteuning. Het doel is om gedupeerden te ondersteunen bij hun herstel en het oppakken van hun normale (gezins)leven.

Opdracht
Als Maatschappelijk werker ben je verantwoordelijk voor een caseload met cliënten die ondersteuning van de gemeente nodig hebben. Je begeleidt kinderen van erkend gedupeerden en hun gezinnen bij diverse vragen en problemen. Dit kan betrekking hebben op gezondheids- of psychische problemen (zoals trauma, depressie en eenzaamheid), gezins- of relatieproblemen, financiële problemen, huisvesting, dagbesteding en werk of opleiding.

Je werkt met deze kinderen aan herstel en een nieuwe start in het leven. Dit doe je door brede intakegesprekken te voeren en samen met hen een plan van aanpak op te stellen. Hierbij laat je standaard structuren, regels en procedures zoveel mogelijk los en richt je je op de behoeften van de cliënt. Je benut bestaande mogelijkheden en zet je in voor nieuwe oplossingen indien nodig. Daarbij houd je rekening met het wantrouwen dat veel gedupeerden en hun kinderen jegens de overheid hebben, en werk je geduldig en begripvol aan het opbouwen van vertrouwen. Je stemt je aanpak af op de leeftijd en belevingswereld van de kinderen met wie je werkt.

Je werkt onder aansturing van een Projectleider en functioneert als directe collega van de andere teamleden van het steunpunt. Daarnaast werk je nauw samen met andere maatschappelijk werkers en specialisten financiën. Je uitvalsbasis is het gemeentekantoor in Pijnacker, maar je zult ook vaak op huisbezoek gaan of elders in de gemeente afspreken.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 7 februari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen op donderdag 6 februari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie
– De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing; dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • In het bezit van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven, met een dekking van minimaal de opdrachtwaarde.
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar als Maatschappelijk werker Kinderopvang Toeslagenaffaire binnen een gemeente.
  • Uiterlijk 17 februari 2025 beschikbaar voor 36 uur per week voor de gehele duur van de opdracht.

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met hulpverleningsmethodieken en gesprekstechnieken, duidelijk weergeven in het cv middels een uitgeschreven voorbeeld.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar binnen het Sociaal Domein van een gemeentelijke organisatie.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met (onderdelen van) de hersteloperatie toeslagenaffaire.
  • Aantoonbare werkervaring met stress-sensitieve dienstverlening, licht dit duidelijk toe in het cv.
  • Specifieke kennis van een eigen expertisegebied, zoals jongeren, jongvolwassenen, psychiatrie, verslaving, forensische zorg, jeugdzorg of echtscheiding. Licht dit duidelijk toe in het cv.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Civision, benoem waar deze is opgedaan.
Deze opdracht is verlopen.