Medewerker beleidsrealisatie

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 24 jul 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 80
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Personeel en Organisatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 24 juli 2025
Eind datum: 31 augustus 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
De woningmarkt in gemeente Amsterdam zit op slot. Door de krapte op de woningmarkt wonen veel huishoudens in een woning die voor hen ongeschikt is, of die we graag beschikbaar krijgen voor een andere doelgroep. Bijvoorbeeld bij rolstoelwoningen of grote gezinswoningen. Wanneer meer huishoudens verhuizen, komen er ook meer woningen vrij en wordt de kans dat meer huishoudens in een passende woning wonen groter.

In Amsterdam is een doorstroomoffensief gestart, waarbij we woningzoekenden actief willen ondersteunen om te verhuizen. Een van de acties is inzet van verhuiscoaches, om huishoudens te ondersteunen bij hun verhuizing. Veel huishoudens ervaren een verhuizing als een ingrijpend proces waarbij zij behoefte hebben aan ondersteuning, bijvoorbeeld bij het regelwerk of andere praktische zaken. De verhuiscoach gaat in gesprek, biedt informatie en begeleidt mensen bij de stappen die gezet worden om te kunnen verhuizen. Daarbij werk je intensief samen met directies Wonen en Zorg, de stadsdelen, woningcorporaties en andere samenwerkingspartners van gemeente. Een deel van de inzet is gericht op het ondersteunen van verhuizingen van mensen die niet passend meer in een rolstoelwoning wonen.

Werkzaamheden

  • De focus ligt op verhuiscoaching, dus het begeleiden van bewoners om ze verhuisbereid te maken. Belangrijk is daarbij om een vertrouwensband op te bouwen en tegelijkertijd duidelijk te zijn over wat wel en niet kan.
  • Je voert (keuken)tafelgesprekken met woningzoekenden en zorgt dat de echte (woon)vraag en hulpvraag daarbij boven tafel komt.
  • Voorziet mensen van informatie en voert op diverse wijze verkennende, advies-/stimuleringsgesprekken, biedt na elk gesprek of verwijzing nazorg en ondersteunt de woningzoekende bij de verschillende stappen in het verhuisproces.
  • Werkt nauw samen met relevante afdelingen van gemeente en haar partners, zoals marktpartijen, welzijnsorganisaties en woningbouwcorporaties en brengt de ervaring als verhuiscoach in, in het team om te zoeken naar passende beleidsoplossingen.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Opdrachtgever(s)
De woningmarkt in gemeente Amsterdam zit op slot. Door de krapte op de woningmarkt wonen veel huishoudens in een woning die voor hen ongeschikt is, of die we graag beschikbaar krijgen voor een andere doelgroep. Bijvoorbeeld bij rolstoelwoningen of grote gezinswoningen. Wanneer meer huishoudens verhuizen, komen er ook meer woningen vrij en wordt de kans dat meer huishoudens in een passende woning wonen groter.

In Amsterdam is een doorstroomoffensief gestart, waarbij we woningzoekenden actief willen ondersteunen om te verhuizen. Een van de acties is inzet van verhuiscoaches, om huishoudens te ondersteunen bij hun verhuizing. Veel huishoudens ervaren een verhuizing als een ingrijpend proces waarbij zij behoefte hebben aan ondersteuning, bijvoorbeeld bij het regelwerk of andere praktische zaken. De verhuiscoach gaat in gesprek, biedt informatie en begeleidt mensen bij de stappen die gezet worden om te kunnen verhuizen. Daarbij werk je intensief samen met directies Wonen en Zorg, de stadsdelen, woningcorporaties en andere samenwerkingspartners van gemeente. Een deel van de inzet is gericht op het ondersteunen van verhuizingen van mensen die niet passend meer in een rolstoelwoning wonen. Daarnaast is het belangrijk dat de kandidaat goed kan functioneren in een duo-rol. De werkzaamheden worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met een collega, waarbij beide personen elkaars back-up zijn en als team opereren.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • CV toevoegen: Het cv is opgesteld in het Nederlands, maximaal 5 A4. Het dient enkel ter verificatie van de gegeven antwoorden. Indien niet overeenkomend met antwoorden kan offerte worden afgewezen.
  • Werk- en denkniveau: De kandidaat beschikt minimaal over een mbo werk- en denkniveau. Dit moet duidelijk blijken uit het cv.
  • Opleiding: De kandidaat is in het bezit van een erkend mbo-diploma. Dit moet duidelijk blijken uit het cv. Document meenemen naar interview, anders wordt gesprek beëindigd.
  • Toevoegen motivatie: Maximaal 1 A4 waarin beschreven wordt hoe de aanpak heeft bijgedragen aan succesvolle begeleiding van huishoudens in hun verhuisstap. Wordt besproken tijdens interview.
  • Referentie: Minimaal 1 relevante referentie met organisatie, naam contactpersoon en telefoonnummer. Referent mag geen inschrijver zijn en moet op de hoogte zijn.
  • Draaideurconstructie: Is kandidaat in afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam? Antwoorden: Ja/Nee (KO).
  • Verificatie kennis: Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Verificatie ervaring: Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Werkervaring: Minimaal 5 jaar recente ervaring met verhuiscoaching of vergelijkbare functies. Dit moet blijken uit het cv.
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat: Kandidaat moet beschikbaar zijn voor interview en bij gunning direct inzetbaar. Uurtarief is inclusief alle kosten en mag het maximum niet overschrijden (KO).

Wensen

  • Werkervaring: Meer dan 3 jaar werkervaring in het sociaal domein. Dit moet blijken uit het cv.
  • Werkervaring: Minimaal 2 jaar werkervaring in de corporatiesector of bij een private verhuurder. Dit moet blijken uit het cv.
  • Toetsing van de competentie: Inlevingsvermogen
  • Toetsing van de competentie: Klantgerichtheid
  • Toetsing van de competentie: Initiatief
  • Toetsing van de competentie: Flexibel gedrag
  • Informatie kandidaat: Naam, telefoonnummer en privé e-mailadres. Volledige naam zoals vermeld in identiteitsbewijs. Gegevens nodig voor uitnodiging en VOG-aanvraag. Slechte of onjuiste info leidt tot vertraging.
  • Toelichting maximumtarief: Maximaal €80 per uur (excl. BTW). Inclusief reis-/verblijfskosten en indexatie. Maximaal 36 uur/week factureerbaar. Score op tarief wordt procentueel berekend t.o.v. laagste tarief.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx