Opdracht omschrijving
Als medewerker semi-statische en openbare archieven is de kandidaat verantwoordelijk voor het beschikbaar en toegankelijk maken van informatie uit zowel gemeentelijke als private archieven.
De kandidaat heeft passie voor de cultuurhistorische waarde van ons archiefmateriaal en zorgt ervoor dat het optimaal bewaard en makkelijk vindbaar blijft. Daarnaast heeft de kandidaat een belangrijke rol bij het adviseren over zaken als openbaarheid, permanente bewaring en gegevensvernietiging. De kandidaat is nieuwsgierig naar de mogelijkheden van digitale dossiervorming en de implementatie van een e-depot.
Verantwoordelijkheden
- De kandidaat zorgt ervoor dat informatie en gegevens uit zowel gemeentelijke als private archieven beschikbaar en toegankelijk zijn voor onze interne organisatie;
- De kandidaat draagt zorg voor het behoud en de restauratie van gemeentelijke archieven;
- De kandidaat houdt dagelijks toezicht op en voert operationele taken uit met betrekking tot semi-statische en openbare archieven;
- De kandidaat beheert de selectielijst en voert de hieruit voortkomende acties uit;
- De kandidaat voert vernietigingslijsten van analoge documenten uit de semi-statische archieven in en adviseert het management hierover;
- De kandidaat stelt beschrijvende inventarissen op en legt deze ter goedkeuring voor aan het management;
- De kandidaat draagt officieel archieven over aan de openbare archiefbewaarplaats.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.
Eisen
- De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 december 2024 tot en met 30 juni 2025 voor 16-24 uur per week;
- De gesprekken vinden plaats op woensdag 11 december 2024;
- De kandidaat moet een CV van maximaal 3 pagina’s A4 toevoegen;
- De kandidaat moet een motivatiebrief van maximaal 2 pagina’s A4 toevoegen;
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring binnen het werkveld van Documentaire Informatievoorziening (DIV) in een gemeentelijke omgeving;
- De kandidaat heeft minimaal een MBO werk- en denkniveau, aangetoond door een succesvolle afronding van een MBO-opleiding op het gebied van Informatiebeheer zoals SOD1, SOD2, of LARM en/of LRM; Voortgezette Vorming Archiefbeheer (VVA) is een plus;
- De kandidaat heeft kennis van diverse wet- en regelgeving, zoals de Archiefwet, de Selectielijst en relevante wetgeving zoals de AVG;
- De kandidaat is analytisch en kan goed prioriteiten stellen, zowel bij het bepalen van taken in grote archiefblokken als bij periodieke werkzaamheden;
- De kandidaat is in staat om duidelijk en concreet schriftelijke verslagen en rapportages op te stellen en te rapporteren aan de archivaris over de kwaliteit en ontwikkelingen in het semi-statisch en oud-archief.
Wensen
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring binnen het werkveld van Documentaire Informatievoorziening (DIV) in een gemeentelijke omgeving;
- De kandidaat heeft een Mbo-opleiding op het gebied van Informatiebeheer, zoals SOD1 en SOD2, of LARM en/of LRM;
- De kandidaat heeft een positieve houding ten opzichte van de Friese taal.