Medewerker webcare/community engagement specialist

Nationale Politie

Sluit op: 2 sep 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 65
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Voorlichting en Communicatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 30 september 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
Een levendige interne community ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een doordachte aanpak die voortbouwt op wat we weten over onze mensen: hun behoeften, hun verhalen en wat hen daadwerkelijk raakt. De webcare/community managementspecialist heeft als opdracht om bij te dragen aan het versterken en professionaliseren van de interne community op het intranet (Blueportaal). Dit doet de specialist door een herkenbare, terugkerende aanpak te ontwikkelen met maandelijkse contentprikkels, gebaseerd op de community managementstrategie.

Naast de interne communicatie zien we dat het social medialandschap de afgelopen jaren flink is veranderd. Per platform verschuiven het type gesprekken, reacties en aanwezige groepen. Dit geldt met name voor X, maar we zien bijvoorbeeld ook duidelijke verschillen tussen nieuwe platforms zoals BlueSky en TikTok. Daarnaast zien we dat toenemende polarisatie en maatschappelijke onrust die veranderingen verder beïnvloeden, waarbij AI en desinformatie een grote rol kunnen spelen. Ook in het gesprek over de politie zien we duidelijke verschillen tussen de platforms. De afspraken voor corporate webcare sluiten dus niet altijd aan op de huidige situatie en ontwikkeling van elk platform. Via de landelijke kanalen van de politie moeten we steeds meer inzetten op online reputatiemanagement. Daarnaast zijn er per platform verbeteringen nodig om meer impact te maken in relatie tot het reputatie en vertrouwen van de politieorganisatie.

De webcaremedewerker/community engagement specialist heeft hierin een tweeledige opdracht. Enerzijds betreft dit het dagelijks werken aan het beantwoorden van vragen die worden gesteld via de corporate, korpsbrede social media kanalen. Je beantwoordt vragen over de organisatie en reageert wanneer nodig op discussies, in nauwe afstemming met de woordvoerders en communicatieadviseurs. Anderzijds zal de kandidaat een onderzoek doen naar de effectiviteit van het huidige webcarebeleid en protocol op de corporate kanalen. Staan we werkelijk in verbinding met de samenleving? En hoe effectief is dit met de hoeveelheid accounts? Bereiken we de beoogde doelgroepen? Volstaan de huidige webcarestrategieën of moet daar meer differentiatie in? Beide opdrachten dienen uitgevoerd te worden met oog op en afgestemd op de herijking van het social media beleid.

De webcaremedewerker/community engagement specialist voert de opdracht zelfstandig uit en onderhoudt zelf contacten met de betrokken collega's om de behoefte en best aansluitende wijze van (communicatie)inzet af te stemmen.

Verantwoordelijkheden
Webcare
Monitoren en beantwoorden van vragen via corporate, korpsbrede social media kanalen.

Community activeren en verbinden
Cureren en publiceren van herkenbare content die collega's aanspreekt.

Interactie stimuleren

  • Dagelijkse monitoring van community-activiteit op het intranet
  • Reacties faciliteren en dialoog stimuleren

Signalen verzamelen en rapporteren
  • Kwantitatieve data (views, reacties) en kwalitatieve signalen verzamelen

Overige informatie
Kijkend naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

Let op: Vanaf 1 november wijzigt het dienstverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Voorbeelden van vraagstukken waar je aan gaat werken en die voor 30-09-2026 moeten zijn opgeleverd zijn: het ontwikkelen van een herkenbare aanpak met maandelijkse contentprikkels voor intranet (BluePortaal), het per kwartaal verzamelen van rapporten over kwantitatieve data en kwalitatieve signalen op de interne community, voert een onderzoek uit over de huidige corporate webcare aanpak i.r.t. de ontwikkelingen van het social media landschap.

Competenties
Hoofdzakelijk interne contacten, wel extern contact met burgers via corporate, korpsbrede social media kanalen.

  • Vakmanschap – Beschikt over en past inhoudelijke kennis en vaardigheden op een adequate wijze in zijn vak toe.
  • Luisteren – Verzamelt belangrijke informatie uit mondelinge mededelingen. Geeft aandacht en ruimte aan gesprekspartners. Vraagt door en gaat in op reacties.
  • Sociale vaardigheid – Beweegt zich tactvol en gemakkelijk in contacten met anderen. Is in staat met zijn optreden emoties en de sociale interactie te beïnvloeden.
  • Overtuigingskracht – Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.
  • Organisatiesensitiviteit – Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
  • Systeemdenken – Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.
  • Creativiteit – Bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Komt tot originele, vernieuwende ideeën of oplossingen voor problemen die met de functie verband houden.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Eis 2: De kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele opdracht in loondienst en geen ZZP’er. Dit moet blijken uit het CV.
  • Eis 3: Door in te schrijven bevestigt u dat u bekend bent met de voorgenomen overstap naar een intermediair model en daarmee akkoord gaat.
  • Eis 4: De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding. Deeltijdopleidingen worden niet als gelijkwaardig gezien.
  • Eis 5: De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met externe webcare. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV.
  • Eis 6: De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met intern webcare. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV.
  • Eis 7: De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV.
  • Inzetbaar vanaf 01-10-2025 t/m 30-09-2026 voor 36 uur per week. Startdatum is onder voorbehoud van tijdige afronding van het onderzoek.
  • Eis 8: Vereiste competenties/vaardigheden zoals vakmanschap, luisteren, sociale vaardigheid, overtuigingskracht, organisatiesensitiviteit, systeemdenken, creativiteit, mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Deze moeten blijken tijdens het verificatiegesprek.

Wensen

  • Wens 2: Aantoonbare werkervaring met Spotler/Coosto/Obi4wan en/of Viva Engage. Punten: 0/5, 3/5, 5/5.
  • Wens 4: Afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting communicatie of reputatiemanagement. Punten: 0/5 of 5/5.
  • Wens 1: Aantoonbare ervaring met aanspreken van verschillende doelgroepen in gepaste tone of voice. Puntenverdeling 0/5 t/m 5/5 o.b.v. mate van bekwaamheid.
  • Wens 3: Aantoonbare werkervaring met contentcreatie en/of community management. Punten: 0/5, 3/5 of 5/5.
  • Wens 5: Aantoonbare werkervaring met het managen en inventariseren van behoefte via intranetomgevingen. Puntenverdeling 0/5 of 5/5.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx