Omgevingsmanager rijnbrug

Provincie Utrecht

Sluit op: 14 mei 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 120
Aantal uur per week: 40
Provincies: Utrecht
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 14 mei 2025
Eind datum: 14 november 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Onze provincie is een regio waar mensen graag wonen, werken, studeren en recreëren. Het is één van de belangrijkste economische groeicentra van ons land en mede dankzij de centrale ligging en rijke cultuurhistorie dé ontmoetingsplek bij uitstek. En dat willen wij zo houden. Wij willen dat provincie Utrecht het groene, gezonde en slimme middelpunt van Nederland blijft, ook in 2050. Om dat te realiseren, staan we voor een flink aantal uitdagingen. Zo zorgt oa de woningbouwopgave ervoor dat de verkeers- en vervoersnetwerken onder spanning komen te staan. Randvoorwaarden als stikstofreductie, beschikbaarheid van grondstoffen en economische ontwikkelingen als inflatie maken de puzzel nog complexer. In dat speelveld willen we investeren in passende mobiliteitsoplossingen.

Resultaat Opdracht
Wij zoeken een senior Omgevingsmanager voor de voorbereiding en realisatie van het project ter vervanging en verbreding van de Rijnbrug in de N233 bij Rhenen. Bij dit project gaat het om het vervangen van de stalen bovenbouw van de brug inclusief de verbreding van 2 naar 4 rijstroken. Dit project heeft als doel de leefbaarheid en bereikbaarheid (van nieuw te bouwen woningen) in Kesteren en Rhenen te verbeteren. Het Rijk is eigenaar van de brug, Provincies Gelderland en Utrecht zijn wegbeheerder van de aangesloten wegdelen. Provincie Utrecht is kartrekker en stelt het IPM-team samen. Het project bevindt zich momenteel in de Voorbereidingsfase. Het project heeft een investeringsomvang van ongeveer € 140 miljoen. Je doet dit in nauwe samenwerking met je IPM-teamleden en onder aansturing van de projectmanager. In dit complexe en interessante speelveld ben jij verantwoordelijk voor het integrale omgevingsmanagement in deze fasen van dit ene omvangrijke project.

Werkzaamheden
Je werkt in een zogenoemd IPM-team met een projectmanager, technisch manager, contractmanager en manager projectbeheersing samen met enkele specialisten en ondersteuners aan dit mooie, uitdagende project. Er wordt gestuurd op geld, tijd, kwaliteit en draagvlak in de projectomgeving. De omgevingsmanager heeft als hoofdtaak het borgen van de belangen in de dynamische ruimtelijke omgeving met een zo groot mogelijk draagvlak bij de betrokken omgeving. Hiermee leveren wij een bijdrage aan een gezonde, aantrekkelijke en schone leefomgeving.

Je dagelijkse werk bestaat uit
Zowel intern met het IPM-team als extern met gemeenten, bewoners, bedrijven en natuurorganisaties leg jij de verbinding en werk je samen aan de voorbereiding en realisatie van de Rijnbrug. Stakeholdermanagement, participatie & communicatie, conditionering en vergunningenmanagement zijn als ervaren omgevingsmanager gesneden koek voor je. En je geniet van deze grote diversiteit aan werkzaamheden. Vanuit de ervaring die je hebt, heb jij de regie op het omgevingsproces in dit project. Je werkt samen in het IPM-team én je bent de schakel tussen omgeving en techniek.

Verantwoordelijkheden
Je maakt een omgevingsmanagementplan en je bouwt duurzame netwerken op met stakeholders en zet technieken als strategisch omgevingsmanagement in om het Provincie-belang te borgen. In de context van de Rijnbrug gaat het vooral om bestuurlijke en ambtelijke samenwerking met andere overheden, zoals gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat. Jij brengt alle belangen, ideeën, behoeften en verwachtingen in kaart en vertaalt deze naar oplossingsrichtingen op maatschappelijk, bestuurlijk en politiek niveau. Dat doe je in het IPM-team en samen met collega’s met diverse disciplines. Je pakt daarbij het eigenaarschap voor het stakeholdermanagement van begin tot eind. Als verbindende omgevingsmanager voel jij je als een vis in het water in een politiek-bestuurlijk gevoelige omgeving!

Aansturing en Proces
Je bent verantwoordelijk voor het strategisch tot operationeel omgevingsmanagement. Dit hoef je niet alleen te doen. Ondersteuning op het gebied van omgevingsmanagement wordt geboden door een externe partij en jij geeft leiding aan en bent verantwoordelijk voor de aansturing van deze partij. Van opdrachtomschrijving tot de omgevingsproducten, jij bewaakt de inhoud, het proces en zorgt dat de resultaten volgens planning en budget worden opgeleverd. Het doel is om uiteindelijk met gepaste trots een project op te leveren dat een duidelijke meerwaarde heeft voor de omgeving en kan rekenen op een breed intern en extern draagvlak.

Werkzaamheden omvatten onder andere

  • Vertalen van complexe vraagstukken naar een adequate strategie en aanpak om in- en extern draagvlak en steun te krijgen.
  • Het vergroten en behouden van het politiek/bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak voor het ontwerp en de realisatie van het project.
  • Eventuele (bestuurlijke) en maatschappelijke tegenwind in beeld brengen en waar mogelijk wegnemen.
  • Inzichtelijk maken van belangen van regionale belanghebbenden, zoals verkeersdoorstroming bij afsluitingen en omleidingen.
  • Doelen formuleren en bewaken dat deze belangen betrokken worden bij contractopstelling met de aannemer.
  • Opstellen van een strategisch omgevingsmanagementplan, stakeholderanalyse en communicatieplan.
  • Verzorgen van RO-procedures inclusief vergunningen en conditionering.
  • Proces leiden rondom verlegging van kabels en leidingen.
  • Leiding geven aan en aansturen van externe partij voor draagvlak in de omgeving.
  • Faciliteren van bestuurlijke besluitvorming en maatschappelijke participatie.
  • Gespreksvoering t.b.v. verwerving van benodigde gronden.
  • In beeld brengen van eisen en wensen uit de omgeving en hoe daaraan invulling wordt gegeven.
  • Afstemmen van belangen, intenties en gevoeligheden met de omgeving.
  • Inschatten van kansen of risico’s voor het project.
  • Beantwoording van inbreng uit omgeving en media in overleg met projectleider en communicatieadviseur.

Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Competenties
Je bent enthousiast over het werken aan de maatschappelijke ruimtelijke opgaven van nu en werkt graag aan de transities in het landelijk gebied, en/of aan grote infrastructurele opgaven zoals de vervanging en renovatie van grote infrastructurele werken.

Persoonlijke eigenschappen

  • Een echte netwerker en verbinder
  • Samenwerken binnen en buiten het projectteam
  • Initiatiefrijk
  • Inlevingsvermogen
  • Resultaatgericht en doortastend
  • Flexibel
  • Iemand die stevig in zijn/haar schoenen staat, vooral bij tegenstrijdige belangen

Vaardigheden

  • Communicatief zeer vaardig
  • Gevoel voor de juiste toon op het juiste moment
  • Sterke gesprekspartner
  • Omgaan met weerstand
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Politiek en bestuurlijk sensitief
  • Strategisch omgevingsmanagement (SOM)
  • Onderscheiden van hoofd- en bijzaken

Kennis

  • Ruimtelijke ordening procedures
  • MER procedures
  • Omgevingswet
  • Grondwervingsprocedures
  • Bekend met relevante wet- en regelgeving
  • VCA-Vol certificaat vereist bij aanvang of bereidheid deze binnen 6 maanden te behalen

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 8 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja, minimaal 2 dagen per week op kantoor in Utrecht.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring met het functioneren van openbaar bestuur. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.
  • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbaar werkervaring in de afgelopen 8 jaar als omgevingsmanager.
  • Aantoonbare werkervaring met infrastructurele projecten en beleidsterreinen. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor tenminste 28 uren per week voor de voorbereiding en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet vanaf 1 juni 2025 kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum.
  • Aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding in de richting van Communicatie, Sociale Geografie, Civiele techniek, Bestuurskunde of Ruimtelijke ordening.
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider en/of omgevingsmanager infrastructurele projecten binnen een overheidsorganisatie.
  • Aantoonbare werkervaring met het realiseren van samenwerking tussen projectpartners op provinciaal/Rijksniveau en gemeentelijk niveau. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.
  • Minimaal 3 vergelijkbare projecten met een minimale omvang van €20 miljoen als projectleider en/of omgevingsmanager waarbij landschappelijke inpassing en duurzaamheid een nadrukkelijke rol hadden. Benoem deze projecten duidelijk in het CV.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx