Opdrachtomschrijving
Hoe zorgen we ervoor dat iedereen in Amsterdam zich vlot, veilig en duurzaam kan verplaatsen? Als Onderzoeker Verkeersmodel help jij de stad vooruit met data en onderzoek. Jij brengt mobiliteitsstromen in kaart en gebruikt verkeersmodellen om scherpe analyses en adviezen te geven. Jij voert verkeermodelstudies uit en vertaalt data naar slimme mobiliteitsoplossingen. Met zowel statische als dynamische verkeersmodellen help je beleidsmakers inzicht te krijgen in actuele en toekomstige verkeersstromen. Daarnaast werk je met grote databestanden en verdiep je je in bredere vraagstukken over de openbare ruimte.
Deze functie is extra uitdagend in Amsterdam, waar de beperkte ruimte, de combinatie van fietsers, voetgangers, OV en autoverkeer en de voortdurende stedelijke groei complexe vraagstukken opleveren. Verkeersstromen veranderen continu door bouwprojecten, toerisme en veranderend mobiliteitsgedrag. Dit vraagt om slimme analyses en doordachte oplossingen die bijdragen aan een bereikbare en leefbare stad. Je werkt zelfstandig aan projecten en onderzoekt de vraag achter de vraag om tot de juiste beslisinformatie te komen. Daarbij help je minder ervaren collega’s en verdiep je je in het Verkeersmodel Amsterdam (VMA) en het schrijven van scripts. Met jouw analyses en adviezen draag je direct bij aan een bereikbare en leefbare stad.
Werkzaamheden
- Jij voert verkeersmodelstudies uit of besteedt deze uit aan de markt;
- Jij levert beslisinformatie in het werkveld verkeer en vervoer door middel van op feiten gebaseerd onderzoek (evidence based);
- Jij begeleidt projectmedewerkers en junior collega’s op het gebied van Verkeersmodel Amsterdam;
- Jij bewaakt daarbij de planning, het budget en de kwaliteit en zorgt voor een goede relatie met de opdrachtgever en andere belanghebbenden;
- Jij voert intakegesprekken met opdrachtgevers en stelt uitgangspunten, offertes en plannen van aanpak op;
- Jij stelt voortgangsdocumenten op, schrijft onderzoeksrapporten en geeft presentaties aan opdrachtgevers;
- Jij draagt zorg voor een zorgvuldige projectafronding.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Opdrachtgever(s)
De directie Verkeer en Openbare Ruimte (V&OR) zorgt voor de bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de openbare ruimte van Amsterdam. Zij werkt aan een stad die bereikbaar is op alle niveaus: internationaal, nationaal, regionaal, stedelijk en lokaal. Verkeer en Openbare Ruimte is de eigenaar van het integrale stedelijk verkeer en vervoersysteem (behalve rail), regisseur van de mobiliteitsketen en namens het bestuur eigenaar van de stedelijke eigendommen. Je komt te werken bij het team Onderzoek & Kennis. Een sub-team van de beleidsafdeling Kennis & Kaders. Wij brengen kennis samen om Amsterdam toegankelijk, leefbaar en in beweging te houden. Met scherpe analyses en onderbouwde inzichten ondersteunen we besluitvorming die rekening houdt met alle belangen. Van mobiliteit en openbare ruimte tot de invloed van economie, demografie en gedrag – wij brengen het in kaart. Als verbinder en coördinator werken we samen met kennispartners binnen én buiten de gemeente. Onze kernwaarden? Nieuwsgierigheid, objectiviteit en zorgvuldigheid. Zo dragen we bij aan een stad die werkt voor iedereen.
Eisen
- Werk- en denkniveau: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau. Dit dient geel gemarkeerd in het cv te staan.
- Werkervaring: Minimaal 3 jaar ervaring met verkeersmodellen. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
- Werkervaring: Minimaal 3 jaar ervaring met het uitvoeren van complexe projecten waarin verkeersmodellen een centrale rol spelen. In deze projecten heb je een leidende rol gehad (bijvoorbeeld projectleider van de verkeersmodelstudie). Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
- Werkervaring: Aantoonbare ervaring met het interpreteren en analyseren van modelresultaten en weet hoe je gericht naar antwoorden zoekt. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
- Verificatie ervaring van de kandidaat.
- Referentie: Minimaal 1 relevante referentie van de aangeboden kandidaat. Organisatie, naam contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon. De referent dient op de hoogte te zijn en mag niet de inschrijver zelf zijn.
- Draaideurconstructie: Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam? Antwoord vereist: Ja/Nee.
- CV toevoegen: CV in het Nederlands, maximaal 5 A4, alleen ter verificatie. Indien CV niet overeenkomt met opgegeven antwoorden, kan de offerte worden afgewezen.
- Opleiding: De kandidaat heeft een erkend hbo- of wo-diploma in verkeer, vervoer, infrastructuur of economie. Duidelijk geel gemarkeerd in cv. Document meenemen naar interview.
- Beschikbaarheid en tarief: Kandidaat is beschikbaar voor interview en bij gunning direct inzetbaar. Het opgegeven tarief is inclusief bijkomende kosten en mag het maximum van €147,80 per uur niet overschrijden.
- Verificatie kennis van de kandidaat.
Wensen
- Kennis: De kandidaat heeft multimodale studies gedaan (fiets, OV, auto) met een verkeersmodel van een grote gemeente, provincie of vervoersautoriteit. Duidelijk geel gemarkeerd in het cv.
- Werkervaring: Ervaring met het schrijven van scripts binnen OmniTrans. Duidelijk geel gemarkeerd in het cv.
- Competentie: Analytisch vermogen – Gevorderd niveau.
- Competentie: Inventiviteit – Gevorderd niveau.
- Competentie: Omgevingsbewustzijn – Gevorderd niveau.
- Competentie: Samenwerken – Gevorderd niveau.
- Competentie: Resultaatgerichtheid – Gevorderd niveau.
- Competentie: Overtuigingskracht – Gevorderd niveau.
- Informatie kandidaat: Volledige naam volgens paspoort of ID-kaart vereist. Gegevens worden gebruikt voor interviewuitnodiging en VOG-aanvraag. Onjuiste gegevens veroorzaken vertraging.
- Toelichting maximumtarief: Uurtarief max. €147,80 exclusief btw. Inclusief alle bijkomende kosten. Max. 36 uur/week factureerbaar. Contractwaarde max. gelijk aan actuele WNT-norm. Tariefscore wordt procentueel berekend t.o.v. laagste tarief.