Opdrachtmanager Financiën

Gemeente Maashorst

Sluit op: 8 sep 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 140
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Financieel Economisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 16 september 2025
Eind datum: 1 juli 2026

Je gaat aan de slag binnen een jonge gemeente die volop in ontwikkeling is
Dit biedt jou de kans om bij te dragen aan procesverbeteringen, onder andere binnen de P&C-cyclus en de verdere professionalisering van projectmatig en programmatisch werken. Als verbindend opdrachtmanager coach je jouw team, stimuleer je hun professionele ontwikkeling en vertrouw je op hun financiële expertise. Tegelijkertijd vertegenwoordig je hun belangen in de organisatie, bijvoorbeeld bij het stellen van prioriteiten en het bewaken van tijd en capaciteit. Daarmee creëer je de juiste randvoorwaarden voor het team om optimaal te functioneren.

Voor het team financiën ligt er een groot aantal uitdagingen en opdrachten
De financiële processen en financiële sturing moeten verder geoptimaliseerd worden. Daarnaast wordt van je verwacht dat je het team voorbereid op de toekomst en aan de slag gaat met teamontwikkeling. Ook liggen er uitdagingen om de capaciteit structureel op orde te brengen.

Samenwerking en strategische uitvoering
Samen met je collega’s werk je aan de uitvoering van de gemeentelijke strategie. Je kijkt daarbij verder dan de grenzen van je eigen team en zorgt dat de samenwerking met andere afdelingen tijdig en effectief plaatsvindt. Denk aan projecten met een grote financiële impact of de coördinatie van interne verbeterinitiatieven, zoals de ontwikkeling van een managementdashboard. Zo vergroot je het financieel bewustzijn binnen de organisatie en positioneer je jouw team als een waardevolle partner die integraal meedenkt en oplossingen aandraagt.

Met wie werk je samen?
25 collega’s, van wie een deel zich richt op de financiële administratie. Daarnaast zijn er financieel adviseurs die op allerlei niveaus in de organisatie betrokken zijn. Vooral op juridisch, HR- en vastgoedgebied is er een nauwe samenwerking. Binnen je team helpen collega’s elkaar en ze voelen de ruimte om onderling feedback te geven. Als teammanager heb je buiten de gemeente onder meer contact met Belastingsamenwerking Oost-Brabant en neem je deel aan regionaal financieel overleg in Noordoost-Brabant.

Kandidaatomschrijving
Wat breng je mee? Als kandidaat herken je jezelf in het volgende profiel:

  • Je hebt aantoonbare ervaring met het verbeteren en professionaliseren van processen, met name in de financiële bedrijfsvoering en de P&C-cyclus. Je brengt structuur aan, maakt keuzes en zorgt dat de organisatieprojecten goed worden opgepakt.
  • Je vertrouwt op de deskundigheid van je medewerkers en geeft hun de ruimte om hun rol te pakken. Je weet randvoorwaarden te creëren zodat het team optimaal kan functioneren. Daarbij ben je benaderbaar, verbindend en gericht op samenwerking.
  • Je begrijpt de dynamiek van een politiek-bestuurlijke omgeving en kunt schakelen tussen de belangen van bestuur, directie en organisatie. Je positioneert je team zichtbaar in de organisatie en vergroot het financieel bewustzijn.
  • Je voelt je thuis in een turbulente werkomgeving en weet daar energie en richting aan te geven. Je hebt ervaring met project- en programmamanagement en draagt bij aan integrale oplossingen binnen de gemeente.

Interviewplanning
De interviews vinden plaats op maandag 9 september in de ochtend.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • HBO+/WO werk- en denkniveau
  • Recente ervaring (in de afgelopen 3 jaar) als opdrachtmanager Financiën binnen een gemeente
  • Aantoonbare recente ervaring als opdrachtmanager of projectleider (of een vergelijkbare rol) in het financiële vakgebied, bij een gemeente.
  • Beschikbaarheid van 36 uur per week

Wensen

  • De kandidaat motiveert waarom hij/zij de geschikte kandidaat is voor deze opdracht.
  • De kandidaat motiveert waarom hij/zij deze opdracht bij de gemeente Maashorst wil doen.
  • Kandidaat heeft recente (in de afgelopen 5 jaar) aantoonbare ervaring met gemeentefinanciën, P&C-Cyclus en procesverbetering in financiële context.
  • Aantoonbare ervaring met het doorvoeren van verbeteringen in de planning & control-cyclus, projectmatig werken en/of programmatisch werken.
  • Ervaring als verbindend opdrachtmanager, waarbij je medewerkers coacht en hun deskundigheid benut.
  • Voorbeelden van hoe je randvoorwaarden hebt gecreëerd voor je team (prioritering, capaciteit, positionering in de organisatie).
  • Ervaring met politiek-bestuurlijke en organisatie-sensitiviteit.
  • Beschrijf hoe je succesvol hebt samengewerkt met bestuur, directie en andere afdelingen om integraal tot oplossingen te komen en het financieel besef te vergroten.
  • Competenties
  • Duidelijke toelichting motivatie.
  • Duidelijke toelichting op opgedane kennis en ervaring.
  • Duidelijke toelichting op beschikbare kwaliteiten en competenties.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx