Portfoliomanager

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 23 okt 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 125
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 23 oktober 2025
Eind datum: 23 april 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Context
WPI staat voor de uitdaging om haar organisatiekracht en besluitvorming substantieel te versterken. Op dit moment ontbreekt een integraal overzicht, proces en afwegingskader van alle lopende en geplande projecten, waardoor het maken van bewuste strategische keuzes en het effectief prioriteren van initiatieven bemoeilijkt wordt. Om als organisatie wendbaarder en slagvaardiger te opereren en meer rust te krijgen in de uitvoering, wil de directie van WPI portfoliomanagement implementeren.

Opdrachtomschrijving
Je speelt een sleutelrol in het ontwerpen, implementeren en borgen van portfoliomanagement binnen WPI. Je bent verantwoordelijk voor het portfoliomanagementproces dat inzicht geeft in de strategische waarde, capaciteit, risico’s en onderlinge samenhang van projecten en programma’s. Je maakt tijdelijk onderdeel uit van het team directiestaf en werkt samen met collega’s uit andere teams van de afdeling Beleid & Kwaliteit (B&K), WPI en het concern. Op basis van het voorwerk dat al is verricht werk je portfoliomanagement binnen WPI verder uit.

Werkzaamheden
Inrichting portfoliomanagement: Binnen de eerste 3 maanden ontwerp en implementeer je een portfoliomanagementproces dat aansluit op bestaande overleg- en besluitvormingsstructuren, zodat het werkt binnen de huidige organisatiecontext. Je werkt hierbij nauw samen met het team directiestaf. Je brengt daarnaast in kaart welke organisatorische randvoorwaarden (capaciteit, middelen, cultuur) nodig zijn voor een duurzame borging van portfoliomanagement en levert tevens binnen 3 maanden een voorstel voor borging en doorontwikkeling.

Portfolio-inzicht: Binnen 1 maand breng je een actueel overzicht in kaart van lopende programma’s en projecten in het portfoliobord, zodat het portfolio volledig en betrouwbaar is.

Procesfacilitatie: Je faciliteert het portfoliomanagementproces, inclusief de communicatie en samenwerking tussen betrokken teams en stakeholders, en borgt het proces in de organisatie.

Rapportage en advisering: Je rapporteert met de directiestaf maandelijks aan het MT B&K over de voortgang, risico’s, knelpunten en prioriteiten binnen het portfolio en geeft advies over besluitvorming. Op basis van besluitvorming in het MT B&K rapporteer en adviseer je vervolgens het Directieteam (DT) van WPI.

Cultuur en samenwerking: Je draagt actief bij aan een cultuur waarin resultaatgericht en transparant gewerkt wordt.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

Opdrachtgever(s)
Bij de directies Werk, Participatie en Inkomen (WPI) werken 2000 professionals die denkend vanuit de toegevoegde waarde voor Amsterdammers, dienstverlening op maat leveren. Inkomensconsulenten, klantbegeleiders Werk, handhavers, jobcoaches en schuldhulpverleners werken multidisciplinair en gebiedsgericht samen aan de opgaven die spelen binnen de verschillende stadsdelen. Ter realisatie van de doelstellingen van de nauw samenwerkende directies is het van belang om zo wendbaar mogelijk te blijven in het krachtenveld van onder andere de telkens wijzigende regelgeving, veranderende doelgroepen en aanscherpende wensen van het bestuur in combinatie met de ontwikkelingen en mogelijkheden van de technologie en de gekozen samenwerkingen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Verificatie ervaring van de kandidaat.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor een interview en direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving. Het opgegeven uurtarief is inclusief alle kosten en voldoet aan de tariefeisen.
  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam. (KO)
  • Minimaal 1 relevante referentie van de kandidaat moet worden opgegeven (organisatie, contactpersoon, telefoonnummer). De referent mag niet de inschrijver zelf zijn.
  • De kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau, blijkt duidelijk uit het cv.
  • Het cv van de kandidaat (maximaal 5 A4, in het Nederlands) is toegevoegd. Alleen de eerste 5 A4 worden beoordeeld.
  • Een motivatie van maximaal 1 A4 is toegevoegd, waarin wordt toegelicht waarom de kandidaat geschikt is.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als portfoliomanager of in een vergelijkbare rol binnen een complexe bestuurlijke omgeving, duidelijk zichtbaar in het cv.
  • De kandidaat heeft ervaring in implementatieprocessen, gedragsbeïnvloeding en borging van nieuwe werkwijzen, duidelijk zichtbaar in het cv.
  • Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Minimaal 1 relevante referentie van de kandidaat moet worden opgegeven (organisatie, contactpersoon, telefoonnummer). De referent mag niet de inschrijver zelf zijn.

Wensen

  • Volledige kandidaatgegevens zijn aangeleverd, inclusief naam zoals in paspoort, telefoonnummer en privé e-mailadres.
  • De kandidaat heeft een opleiding afgerond in bedrijfskunde, organisatiekunde, project- of programmamanagement. Dit blijkt uit het cv. Het certificaat dient te worden meegenomen naar het interview.
  • De kandidaat heeft ervaring binnen de gemeentelijke overheid, zichtbaar in het cv.
  • De kandidaat heeft ervaring met portfolio management software, zichtbaar in het cv.
  • Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen.
  • Toetsing van de competentie: Inventiviteit.
  • Toetsing van de competentie: Initiatief.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx