Procesmanager Service Integratie

Provincie Noord-Brabant

Sluit op: 18 aug 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 120
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 1 oktober 2026

Uitdaging
Ben jij een expert op het gebied van Service Integratie en ITIL processen? Heb jij de kennis, ervaring én het enthousiasme om deze processen onder jouw aansturing succesvol te implementeren binnen een regieorganisatie in ontwikkeling? En weet jij hoe je daarbij een goed functionerende ICT-dienstverleningsorganisatie opzet in een complex multi-vendor landschap? Dan zijn wij op zoek naar jou! De organisatie is gestart met de inrichting van service-integratie binnen een multi-vendorlandschap. Er ligt een governancemodel, de processen zijn grotendeels beschreven, de interne rollen zijn benoemd en de benodigde tooling, waaronder een ITSM-oplossing, is in aanbesteding. Voor de daadwerkelijke verankering van processen, de adoptie binnen de organisatie en de uitvoering richting leveranciers ontbreekt op dit moment de interne capaciteit. Daarom zijn wij op zoek naar een procesmanager Service-Integratie. Tevens beschik je ook over een flinke dosis projectmanagement ervaring. Het doel van deze opdracht is het operationaliseren van de service-integratiefunctie, het structureel borgen binnen de organisatie en het realiseren van een effectieve uitvoering richting zowel bestaande als nieuwe leveranciers.

Wat ga je doen?
De provinciale organisatie is volop in beweging, onder meer door de herverkaveling van onze ICT-outsourcing en de doorontwikkeling van de interne regieorganisatie. In deze dynamische en snel veranderende omgeving, waarin veel ontwikkelingen tegelijkertijd spelen, is het essentieel dat onze processen soepel verlopen en dat de afstemming met outsourcingpartners goed is geregeld. Het vormgeven en borgen van service-integratie binnen de interne organisatie is daarbij belangrijker dan ooit.

Doelstellingen en resultaatgebieden
1. Inrichting en implementatie
– Realiseren van een goed functionerende service-integratiefunctie, verankerd binnen de interne organisatie.
– Beschrijven en implementeren van resterende ITIL-processen en het bestaande governance- en procesmodel.
– Zorgen voor uniforme werkwijzen en standaarden binnen de regieorganisatie.

2. Samenwerking en coördinatie
– Sturing geven en coördineren van afstemming, afroep en operationele samenwerking met bestaande en nieuwe leveranciers, conform het afgesproken integratiemodel.
– Faciliteren van ketenoverleggen en het bevorderen van effectieve samenwerking tussen leveranciers.
– Onderhouden van overzicht op en sturing geven aan end-to-end processen, inclusief escalatiebeheer.

3. Adoptie en kennisoverdracht
– Trainen, begeleiden en ondersteunen van interne stakeholders bij hun rollen en processen.
– Voorbereiden van een volledige overdracht naar een structurele functie binnen de organisatie, inclusief een overdrachtsdossier en lessons learned.

4. Monitoring, sturing en verbetering
– Monitoren en verbeteren van ketenprestaties over meerdere leveranciers heen.
– Signaleren en mitigeren van risico’s op het gebied van dienstverlening, integratie en compliance.
– Zorgen voor eenduidige rapportages en dashboards ter ondersteuning van sturing en besluitvorming.
– Faciliteren van continue verbetering (volgens PDCA) in samenwerking met interne en externe partijen.
– Adviseren over optimalisaties tijdens de transitie naar reguliere aansturing.

Kandidaatomschrijving
Als procesmanager Service Integratie beschik je over de volgende kerncompetenties:
– Procesgericht werken: Je overziet end-to-end processen, denkt in ketens en kunt processen structureel verbeteren en borgen.
– Samenwerken en verbinden: Je verbindt interne afdelingen en externe leveranciers, en weet belangen te overbruggen om gezamenlijke doelen te bereiken.
– Regievoering en Sturing geven: Je stuurt op prestaties van leveranciers en interne teams zonder directe lijnverantwoordelijkheid.
– Organisatiesensitiviteit: Je begrijpt de context van een politiek-bestuurlijke organisatie en beweegt je daarbinnen effectief.
– Resultaatgerichtheid: Je houdt scherp oog voor doelen, stelt prioriteiten en zorgt dat afspraken worden nagekomen.

Verder beschik je over de volgende vaktechnische competenties:
– Kennis van service-integratie en ITIL/ISCM: actuele kennis van service-integratie (SIAM), ITIL en andere servicemanagementmodellen, met name COBIT.
– Stakeholdermanagement: ervaring in grote complexe organisaties en effectief schakelen met verschillende lagen in de organisatie.
– Verandervermogen en trainingservaring: in staat om mensen en processen te begeleiden in verandering, en weerstand te herkennen en om te buigen.
– Communicatieve vaardigheden: helder communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, en technische/organisatorische onderwerpen begrijpelijk overbrengen.
– Analytisch vermogen: complexe situaties en afhankelijkheden doorgronden en onderbouwde keuzes maken.
– Recente ervaring met provinciale overheden.
– Recente ervaring met outsourcingtransities en het opzetten van regie- en service-integratiefuncties bij grote organisaties.
– Certificeringen zoals ITIL, SIAM, BISL, PRINCE2 of vergelijkbaar.

Interviewplanning
We streven ernaar de gesprekken te houden eind augustus/begin september. Er wordt verwacht dat je 50% van de werkuren aanwezig bent op het Provinciehuis. Circa 3 keer per week wordt er op Provinciehuis in ’s-Hertogenbosch gewerkt/overlegd.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van ICT.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar recente werkervaring in een rol als procesmanager service integratie met de verantwoordelijkheden zoals genoemd in deze uitvraag en waarbij ervaring met ITIL-inrichting, projectmanagement en outsourcingtransities het werkgebied was. Ervaring opgedaan binnen overheidsorganisaties met minstens 1500-2000 FTE, in de laatste 5 jaar.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met het inrichten en aansturen van ITIL-processen en het opzetten van regie- en service-integratiefuncties opgedaan in de laatste 10 jaar.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (Service Delivery Manager) van outsourcingspartijen die de gehele basis infrastructuur diensten afdekt zijnde SOC, netwerk, werkplek beheer, server management en applicatie hosting.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (projectleider) van complexe ICT-projecten.

Wensen

  • Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van ICT.
  • Kandidaat heeft een Hbo-opleiding ICT of hoger met diploma en ITIL, SIAM en Prince2 certificaten.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar recente werkervaring in een rol als procesmanager service integratie met verantwoordelijkheden zoals genoemd in deze uitvraag, waarbij ervaring met ITIL-inrichting, projectmanagement en outsourcingtransities het werkgebied was.
  • Ervaring opgedaan binnen overheidsorganisaties met minstens 1500-2000 FTE, in de laatste 5 jaar.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met het inrichten en aansturen van ITIL-processen en het opzetten van regie- en service-integratiefuncties opgedaan in de laatste 10 jaar.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (Service Delivery Manager) van outsourcingspartijen die de gehele basis infrastructuur diensten afdekt zijnde SOC, netwerk, werkplek beheer, server management en applicatie hosting.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (projectleider) van complexe ICT-projecten.
  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling.
  • Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen, verdeeld over verschillende criteria.
  • Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe.
  • We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund.
  • Competenties: Verbindend, Doortastend, Vernieuwend, Betrouwbaar.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx