Procesmanager ‘Wijk van de toekomst’ Loenen

Gemeente Apeldoorn

Sluit op: 11 nov 2024 om 09:00
Max. Uurtarief: 107
Aantal uur per week: 20
Provincies: Gelderland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 januari 2025
Eind datum: 1 januari 2026

Apeldoorn heeft vier wijken aangewezen als wijken van de toekomst. Deze vier wijken werken aan de voorbereiding op de komst van duurzame warmte.

Eén van die vier wijken is het dorp Loenen. In Loenen werkt de gemeente Apeldoorn al langere tijd samen met de Energiecoöperatie Loenen - Loenen Energie neutraal (hierna te noemen Loenen Energie) en woningcorporatie Veluwonen om de mogelijkheden voor duurzame warmte te onderzoeken.

Op 25 mei 2024 hebben deze partijen een Samenwerkingsovereenkomst gesloten met als doel een uitvoeringsplan te maken voor het verduurzamen en het aardgasvrij of aardgas-ready maken van Loenen voor eind 2030. Dit plan moet eind 2026 opgeleverd worden om het eindbeeld gerealiseerd te hebben. Om dit samenwerkingsproces in goede banen te leiden, is er behoefte aan een ervaren procesmanager die samen met Loenen Energie, Veluwonen en de gemeente de wijkaanpak vorm gaat geven.

De gemeente Apeldoorn zoekt hiervoor een ervaren procesmanager, die in samenspraak met genoemde partijen het uitvoeringsplan opstelt. Hierbij wordt uitgegaan van een inzet van 45 weken per jaar, gemiddeld 20 uur per week, tot een maximum van 900 uren per jaar.

Verantwoordelijkheden

De procesmanager draagt zorg voor een helder proces, maakt een goede projectplanning, bewaakt deze en stelt deze bij als dat nodig is om met behoud van een zorgvuldig proces het einddoel te bereiken (zijnde uitvoeringsplan gereed eind 2026). De procesmanager is zich nadrukkelijk bewust van de verschillende belangen van de samenwerkingspartijen en zet zich volledig in om in consensus keuzes te maken voor een helder en werkbaar uitvoeringsplan. Hiervoor hanteert de procesmanager het consent-besluitvormingsmodel en is hiermee bekend.

De samenwerkingspartners werken samen met behulp van het instrument Wijkkompas, en de procesmanager is bekend met dit instrument en weet het effectief toe te passen. De procesmanager inventariseert de onderzoeksvragen die in het licht van het uitvoeringsplan moeten worden beantwoord en fungeert als penvoerder voor het uitvoeringsplan of organiseert het schrijven ervan. Naast keuzes over verduurzamen en energiesystemen zorgt de procesmanager ook voor een financiële paragraaf waarin de betaalbaarheid voor alle gebouweigenaren aan de orde komt. Er wordt tevens aandacht besteed aan mogelijke instrumenten die bewoners kunnen helpen om de overstap naar nieuwe energiesystemen te maken.

Samen met de samenwerkingspartners draagt de procesmanager zorg voor de communicatie en participatie, waarbij stakeholders en inwoners van Loenen tijdig betrokken worden om draagvlak te creëren voor een wijkuitvoeringsplan. De procesmanager is onafhankelijk en staat boven de partijen, maar voert de werkzaamheden uit binnen het gemeentelijk beleidskader.

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2025 tot 1 januari 2026, voor gemiddeld 20 uur per week. Het maximale urenaantal bedraagt 900 uur per jaar, wat neerkomt op een gemiddelde van 20 uur per week, uitgaande van 45 werkweken per jaar. Deze inzet mag in overleg flexibel plaatsvinden, afhankelijk van drukkere en rustigere perioden in de werkzaamheden. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure en kan mogelijk worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen geen rechten worden ontleend.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal vijf (5) jaar aantoonbare ervaring als procesmanager of projectleider bij het verduurzamen van wijken of gebieden en met energietransitieprojecten in samenwerking met gemeenten, woningcorporaties en energiecoöperaties. Bovenstaande dient te blijken uit het ingediende cv.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring als penvoerder bij het opstellen van uitvoeringsplannen of complexe rapporten. Bovenstaande dient te blijken uit het ingediende cv.
  • De kandidaat heeft bekendheid met en ervaring in het toepassen van het consent-besluitvormingsmodel en het instrument Wijkkompas. Bovenstaande dient te blijken uit het ingediende cv.
  • Opdrachtnemer vraagt een VOG aan voor de medewerker die ter beschikking wordt gesteld. Opdrachtnemer informeert opdrachtgever over bezwaren die de inzet van de medewerker bij opdrachtgever belemmeren. De overeenkomst kan binnen 4 weken worden beëindigd indien uit de aanvraag van de VOG blijkt dat er bezwaren zijn tegen de inzet van de medewerker bij opdrachtgever. Beschikt de medewerker reeds over een VOG dan moet deze zien op inzet bij Opdrachtgever en mag deze maximaal zes maanden oud zijn. De kosten voor de VOG mogen niet doorberekend worden aan Opdrachtgever.
  • De kandidaat beschikt over een afgeronde academische of HBO-opleiding in een relevant vakgebied zoals bestuurskunde, sociale geografie, stedenbouw, energie of milieu. Bovenstaande dient te blijken uit het ingediende cv.

Wensen

  • De kandidaat heeft ervaring met het succesvol betrekken van diverse stakeholders, inclusief bewoners en andere belanghebbenden, in vergelijkbare gebiedsontwikkelingsprojecten.
  • De kandidaat heeft ervaring met het opstellen van financiële paragrafen binnen uitvoeringsplannen, met specifieke aandacht voor betaalbaarheid en financieringsmodellen voor gebouweigenaren.
  • De kandidaat heeft ervaring met werken binnen gemeentelijke organisaties en met gemeentelijke besluitvormingsprocessen, inclusief het rapporteren aan en samenwerken met gemeentelijke beleidsmakers.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx