Opdrachtomschrijving
De klantbegeleiders Inkomen en Inkomensconsulenten van Gemeente Amsterdam vermoeden dat meerdere burgers die een uitkering ontvangen op grond van de Participatiewet mogelijk recht hebben op huurtoeslag, zorgtoeslag of een uitkering vanuit de WAO, ANW, WIA enzovoort. Om die reden is besloten om een bestand controle uit te voeren en waar nodig cliënten te ondersteunen bij het aanvragen van hun recht. Dit zal tevens leiden tot een mogelijke bestandreductie bij de Directie Inkomen. Om die reden zoeken wij enkele experts op het gebied van het toewijzen en berekenen van voorliggende voorzieningen.
Werkzaamheden
Als expert ondersteun je de projectleiders bij de screening van de dossiers en fungeer je als vraagbaak voor de uitvoerende medewerkers en ondersteun je de voorbereiding voor de tweewekelijks voortgangsrapportages. Op termijn zal je gevraagd worden om de meest complexe dossiers te duiden en eventuele beroepszaken op te pakken. Je screent tenminste 400 dossiers per maand en je bent beschikbaar voor minder ervaren collega's om specifieke dossiers te duiden en het benodigde plan van aanpak op te stellen. Meer complexe trajecten zal jij zelf begeleiden en je neemt verantwoordelijkheid voor het behandelen van bezwaarzaken.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
De afdeling Inkomensvoorziening is onderdeel van de directie Inkomen. Er werken ruim 200 inkomensconsulenten verdeeld over 10 teams verdeeld over de stad. Samen zorgen zij ervoor dat alle Amsterdammers die daar recht op hebben de benodigde financiële ondersteuning ontvangen in de vorm van een periodieke uitkering en/of incidentele bijzondere bijstand.
Eisen
- Minimaal 1 relevante referentie van de aangeboden kandidaat, inclusief organisatie, contactpersoon en telefoonnummer.
- Draaideurconstructie: kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam. (KO)
- CV in het Nederlands, maximaal 5 A4. Alleen de eerste 5 A4 worden beoordeeld.
- Kandidaat beschikt over een erkend hbo-diploma, aantoonbaar via cv en fysiek document tijdens interview.
- Motivatie van maximaal 1 A4 waarom de kandidaat geschikt is, wordt besproken tijdens interview.
- Kandidaat heeft in de afgelopen 3 jaar jaarlijks minimaal twee inhoudelijke trainingen gevolgd (vaktechnische ontwikkeling), aantoonbaar in cv.
- Minimaal 2 jaar ervaring met Suwinet en Socrates in de afgelopen 3 jaar, aantoonbaar in cv.
- Minimaal 5 jaar ervaring in de afgelopen 7 jaar als expert voor het bepalen van recht op Voorliggende Voorzieningen (zoals WW, ZW, TW, Wajong, WIA, WAO), inclusief ervaring als Medewerker Bezwaar bij UWV en Procesbegeleider SMZ, aantoonbaar in cv.
- Minimaal 5 jaar ervaring in de afgelopen 7 jaar bij gemeenten met analyse van dossiers Participatiewet op Voorliggende Voorzieningen, aantoonbaar in cv.
- Minimaal 2 jaar ervaring in de afgelopen 2 jaar in het namens cliënten opstellen van onderbouwde aanvragen voor juiste instanties, aantoonbaar in cv.
- Minimaal 3 jaar ervaring met zelfstandig begeleiden en initiëren van bezwaartrajecten op het gebied van voorliggende voorzieningen, aantoonbaar in cv.
- Minimaal 1 relevante referentie van de aangeboden kandidaat, inclusief organisatie, contactpersoon en telefoonnummer.
Wensen
- Minimaal 3 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar met overleg voeren met burgers en inkomensconsulenten bij verschil van inzicht over berekening voorliggende voorziening, aantoonbaar in cv.
- Minimaal 1 jaar ervaring bij een gemeente met meer dan 10.000 klanten P-wet, aantoonbaar in cv.
- Aantoonbare ervaring met Amsterdamse Maatwerkmethode, benoemd in motivatie en aantoonbaar in cv.
- Analytisch vermogen: hoofd- en bijzaken onderscheiden, vraagstelling uitsplitsen, logische verbanden leggen.
- Omgevingsbewustzijn: goed geïnformeerd over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en effectief gebruik daarvan.
- Samenwerken: constructieve bijdrage leveren aan gezamenlijk resultaat en sfeer binnen team.
- Resultaatgerichtheid: concrete doelen als uitgangspunt nemen en hieraan vasthouden tot doel bereikt is.
- Relatiebeheer: opbouwen, onderhouden en benutten van persoonlijke relaties met klanten en contactpersonen.
- Overtuigingskracht: invloed uitoefenen met persoonlijk overwicht, gericht op acceptatie en overwinnen van weerstanden; duidelijke en stellige communicatie van ideeën.