Project Management Officer Sociale infrastructuur

VNG

Sluit op: 6 jan 2026 om 12:00
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 32
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 20 januari 2026
Eind datum: 31 december 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over Platform Sociaal Domein
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten, programma’s en dossiers. Vanaf 2021 zijn er regioadviseurs aangesteld die de verbinding leggen tussen de verschillende partners, tussen Rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van sociaal, zorg- en veiligheidsdomein. Deze regioadviseurs zijn vaste aanspreekpunten voor de regio en vormen het hart van Platform Sociaal Domein. Daarnaast coördineren en faciliteren de collega’s van Bureau Platform Sociaal Domein de gehele ondersteuningsstructuur.

Omschrijving van de opdracht
In de afgelopen jaren is in Kamerbrieven (juli 2023, december 2023 en oktober 2024) uitgebreid aandacht besteed aan versterking van sociaal ontwikkelbedrijven (SOB’s) en beschut werk. Deze brieven vormden de basis voor bestuurlijke afspraken tussen SZW, VNG, Cedris en Divosa over het toekomstbestendig maken van sociale infrastructuur. Binnen deze afspraken is een landelijk ondersteuningsprogramma ingericht, waarvan het Adviesteam Sociale Infrastructuur onderdeel is. Dit programma bestaat uit praktische handreikingen en toolkits, een landelijk adviesteam met strategisch adviseurs en lerende netwerken en kennisuitwisseling, waaronder een innovatiehub en een werkgeverspool. Doel is dat alle regio’s uiterlijk eind 2026 een concreet en gedragen plan hebben voor hun sociale infrastructuur. Het ondersteuningsprogramma, inclusief rol van de PMO’er, zorgt voor een uniforme, professionele en voorspelbare ondersteuning richting deze deadline.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De inzet betreft een Project Management Officer (PMO’er) voor Programma Sociale Infrastructuur. PMO’er is verantwoordelijk voor planning, monitoring, administratie, rapportage, financiële bewaking en procesondersteuning. Hij/zij zorgt dat alle werkonderdelen strategisch adviseurs, innovatiehub, werkgeverspool en werkzaamheden binnen Platform Sociaal Domein volgens een uniforme, transparante en controleerbare werkwijze functioneren. De PMO’er draagt bij aan het opstellen en actualiseren van rapportages, bewaken van deadlines en voortgang, monitoren van datakwaliteit en rapportagekwaliteit, samenstellen van landelijke dashboards, beheren van budgetten en financiële stromen, ondersteunen van inkoop- en contractprocessen en het borgen van auditbestendige documentatie.

Resultaat van de opdracht
In 2026 heeft PMO’er aantoonbaar bijgedragen aan een professionele, betrouwbare en voorspelbare uitvoering van Programma Sociale Infrastructuur. De volgende resultaten zijn gerealiseerd: volledig werkend monitoring- en rapportagesysteem, tijdige maand- en kwartaalrapportages, volledig onderbouwde subsidieverantwoording, inkoop, contracten en financiën op orde, governance en rolvastheid geborgd, stabiele samenwerking en informatievoorziening en voorbereiding tussenevaluatie 2026.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen voor de opdracht Project Management Officer Sociale infrastructuur

  • Minimaal afgeronde HBO opleiding, in de richting van bestuurskunde, organisatiekunde, beleid of vergelijkbaar.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met programmabeheer, planning en control of PMO-taken.
  • Werkervaring met rapportages, dashboard en financiële processen.
  • Werkervaring met product of methodiekontwikkeling (scans, formats, werkvormen).
  • Opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
  • Alleen gerealiseerde uren worden vergoed.
  • Kandidaat mag slechts één keer door inschrijvers worden aangeboden.
  • Varianten en/of alternatieven op de inschrijving zijn niet toegestaan.
  • Inschrijving moet volledig voldoen aan eisen die vermeld zijn in de eisenparagraaf.
  • Het ingediende cv en eventueel aangeleverde motivatiebrief moet aantonen dat kandidaat minimaal beschikt over eisen.
  • Kandidaat is op genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • Door inschrijver is één motivatiebrief van kandidaat aangeleverd.
  • Door inschrijver is één CV van kandidaat aangeleverd.
  • Bevestiging dat organisatie zich slechts één keer inschrijft op nadere offerteaanvraag, uitsluitend namens één organisatie binnen moeder-/holdingstructuur.
  • Bij contractering dient geheimhoudingsverklaring getekend te worden.
  • Akkoord met Algemene Voorwaarden van VNG.
  • Akkoord met concept overeenkomst.
  • Inschrijver verklaart offerteaanvraag te hebben gelezen en hiermee akkoord te gaan.
  • Inschrijver verklaart akkoord te gaan met gestelde eisen.
  • In te huren medewerker dient voorafgaand aan start volgende documenten aan te leveren: Persoonsgegevens; Ondertekende geheimhoudingsverklaring; Kopie van behaalde opleidingen conform instapkwalificaties.
  • Opdrachtnemer verplicht zich adequaat te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid.

Wensen voor de opdracht Project Management Officer Sociale infrastructuur

  • Kandidaat beschikt over een afgeronde WO-opleiding in richting organisatiekunde, beleid, sociaal domein, communicatie, ontwerp of vergelijkbaar. Aantoonbaar in cv en motivatie.
  • Geef aan hoeveel jaar werkervaring kandidaat heeft met PMO-taken, planning & control, monitoring of programmabeheer binnen publieke sector. Aantoonbaar in cv en motivatie.
  • Geef aan hoeveel werkervaring kandidaat heeft met rapportages, dashboards, data-analyse of werken met monitoringssystemen. Aantoonbaar in cv en motivatie. Referenties inclusief contactgegevens opnemen onderaan motivatie.
  • Geef aan hoeveel werkervaring kandidaat heeft binnen Sociaal Domein (Participatiewet, WSW, SOB’s) of aanverwante beleidsdomeinen in afgelopen 5 jaar. Aantoonbaar in cv en motivatie.

Geïnteresseerd in deze opdracht?

Zo gaan wij te werk

1. Reageer op de opdracht Project Management Officer Sociale infrastructuur

Wanneer je op deze opdracht reageert, starten wij direct met het beoordelen van een mogelijke match.

  • We bekijken of jouw ervaring en cv aansluiten bij de opdracht
  • We leggen jouw profiel langs de lat van de eisen van de opdrachtgever
  • We checken je tarief en zetten dit af tegen de actuele markt om je positie te bepalen

Met deze werkwijze vergroot je jouw kansen op succesvolle bemiddeling. Je hoort op werkdagen binnen 24 uur van ons of er sprake is van een match en of we samen het offertetraject kunnen beginnen.

2. Introductie bij VNG

Past jouw profiel bij de eisen van VNG? Dan volgen de volgende stappen:

  • Wij stellen jou voor aan VNG
  • Indien er aanvullende stukken nodig zijn, zoals een motivatie, diploma's, referenties of een VOG, zorgen wij voor het verzamelen hiervan
  • We stellen gezamenlijk een overtuigende offerte op waarin jouw toegevoegde waarde helder naar voren komt
  • Je krijgt van ons een tariefadvies op basis van de marktsituatie, maar jij beslist uiteindelijk zelf over het uiteindelijke tarief

Ontvangen we een positieve reactie van VNG, dan plannen we doorgaans een kennismakings- of intakegesprek met je in.

3. Aftrap van de opdracht!

Bij ons kun je rekenen op openheid en transparantie. Doordat we direct schakelen met zelfstandigen, houden we de inhuurketen overzichtelijk en kun jij altijd precies zien hoe het traject verloopt.

  • Gemiddelde marges: we rekenen 13% marge over je uurtarief; dit daalt na het eerste jaar naar 11%.
  • Supersnelle betaling: zodra de opdrachtgever heeft overgemaakt, staat jouw brutoloon op werkdagen altijd binnen 24 uur op je rekening.
  • Altijd je eigen keuzes: bij ons heb je geen concurrentie- of relatiebeding. Wanneer je goed werk levert en de opdrachtgever biedt meer werk aan, mag je dit direct aannemen, volledig vrij dus.

Zo bieden we jou heldere afspraken en behoud je de zelfstandigheid die past bij ondernemen op jouw manier.

Reageer nu binnen 24 uur reactie

Even voorstellen

Wij zijn LibLab

Wat fijn dat je je weg hebt gevonden naar LibLab! Dit platform is speciaal ontwikkeld voor jou als zelfstandig professional en sluit naadloos aan op de wensen en inzichten uit de dagelijkse praktijk. Met inmiddels ruim 18 jaar eigen ervaring als zelfstandig professionals weten wij precies welke uitdagingen je kunt tegenkomen, bijvoorbeeld bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten of het samenwerken met tussenpersonen. Omdat we zelf iedere dag met deze situaties te maken hebben gehad, merken we dat de traditionele methodes niet langer toereikend zijn en echt toe zijn aan vernieuwing. Dát is precies waar wij ons voor inzetten.

De meerwaarde van LibLab voor jouw opdrachten

  • Snel duidelijkheid: zodra je je aanmeldt voor een opdracht ontvang je binnen één werkdag bericht of we een goede match zien
  • Eerlijke marges: je betaalt 13% marge en vanaf het tweede jaar wordt dit percentage automatisch verlaagd naar 11%
  • Supersnelle uitbetaling: nadat de klant het bedrag heeft voldaan staat je factuur of brutoloon binnen 24 uur op je rekening
  • Volledige vrijheid: wij werken zonder relatiebeding of concurrentiebeding je kunt dus altijd elke vervolgopdracht zelf bepalen

Meer over ons

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx