Projectcoördinator meterwissel energie

Waternet

Sluit op: 14 mei 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 16 mei 2025
Eind datum: 16 mei 2026

Beschrijving probleemstelling
Waternet zoekt een procesgerichte projectcoördinator om een grootschalige energiemeterwissel in goede banen te leiden. De opdracht voor de meetdiensten energie is aanbesteed en gegund aan een gespecialiseerde meetbedrijf. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de uitvoering van de meterwissels bij ongeveer 1200 meetlocaties (elektra en gas) in de regio Amsterdam. Als projectcoördinator zorg je namens Waternet, de opdrachtgever, dat de uitvoering van het implementatieplan in goede banen wordt geleid. Het nieuwe contract met de meetverantwoordelijke wordt geïmplementeerd en het contract met de huidige meetverantwoordelijke wordt goed afgerond. Hierbij werk je nauw samen met leveranciers, interne stakeholders en andere betrokken partijen.

Beschrijving behoefte
Je bent namens Waternet verantwoordelijk voor de coördinatie van de energiemeterwissels, de implementatie van het contract met de nieuwe meetverantwoordelijke en een goede afronding met de huidige meetverantwoordelijke. Als projectcoördinator:

  • Coördineer je de samenwerking tussen Waternet en de leverancier van meetdiensten;
  • Zorg je voor afstemming met interne stakeholders binnen verschillende bedrijfsonderdelen (waardeketens) van Waternet;
  • Bewaak je planning, kwaliteit en voortgang van de uitvoering;
  • Signaleer je knelpunten in de voorbereiding en uitvoering en kom je met oplossingen;
  • Bewaak je dat de leverancier werkt conform afspraken uit het implementatieplan;
  • Faciliteer je overleggen en ben je het eerste aanspreekpunt voor zowel de leverancier als de interne stakeholders;
  • Organiseer je dat diverse interne IT systemen en dashboards goed communiceren met het platform van de nieuwe leverancier;
  • Zorg je dat facturatiestromen goed ingericht worden.

Wanneer is de opdracht succesvol?
De opdracht geldt als succesvol uitgevoerd wanneer aan de volgende concrete resultaten is voldaan:

  • Planning en uitvoering geborgd: De leverancier voert de meterwissels uit conform het implementatieplan en afgesproken planning. Afwijkingen worden tijdig gesignaleerd, gedeeld en gemitigeerd in afstemming met de interne stakeholders.
  • Samenwerking gefaciliteerd: Er is een effectieve overlegstructuur opgezet tussen Waternet en de leverancier, inclusief agenda, actielijsten en duidelijke besluitvorming. Overleggen vinden plaats met de juiste frequentie en betrokkenheid van stakeholders. Er is een heldere rapportagestructuur opgezet (bijvoorbeeld maandelijkse voortgangsrapportages), waarin planning, risico’s, bijzonderheden en openstaande acties transparant worden gedeeld.
  • Interne afstemming en draagvlak: Alle relevante interne stakeholders (o.a. opdrachtgevers Waternet, Service Providers, ICT) zijn in kaart gebracht, tijdig geïnformeerd, betrokken en geactiveerd om de uitvoering mogelijk te maken. De projectleider wordt door de interne opdrachtgevers ervaren als professioneel, proactief en verbindend. De samenwerking met de leverancier verloopt constructief en doelgericht.
  • Minimale operationele verstoring: De uitvoering van de meterwissel vindt plaats met minimale hinder voor de bedrijfsvoering van Waternet. Locatie specifieke knelpunten zijn vooraf afgestemd en worden beheerst uitgevoerd in samenwerking met de leverancier.
  • Integratie van systemen en facturatiestromen geborgd: De nieuwe leverancier wordt zodanig aangesloten dat de interne IT-systemen en dashboards goed kunnen communiceren met het platform van de nieuwe leverancier. De projectleider organiseert en coördineert dit proces in samenwerking met de betrokken IT- en datateams. Daarnaast zijn de facturatiestromen correct ingericht, zodat facturen juist en efficiënt verwerkt kunnen worden.
  • Contractovergang zorgvuldig begeleid: Het huidige contract wordt zorgvuldig afgerond en afgesloten. Het nieuwe contract met de leverancier is volledig geïmplementeerd, inclusief werkprocessen, communicatieafspraken en verantwoordelijkheden.
  • Eindrapportage en overdracht: Aan het einde van de opdracht levert de projectleider een korte eindrapportage op met:
    • een terugblik op de uitvoering;
    • status van nog lopende acties;
    • overdracht van relevante documenten en contactinformatie.

Beschrijving afdeling/team
Je maakt deel uit van de afdeling Programmeren, binnen een team van twaalf collega’s die organisatiebreed opereren. Je stemt zelfstandig af met assetbeheerders en serviceproviders uit andere teams. Binnen Waternet werk je samen met gedreven professionals die ieder vanuit hun eigen expertise bijdragen aan een duurzame en efficiënte inzet van energie.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over een afgeronde HBO- of WO-opleiding.
  • Goede beheersing van Nederlandse taal in woord en geschrift.
  • Beschikbaar vanaf juni 2025.
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als projectleider of coördinator, aantoonbaar via het CV met projectbeschrijvingen en functietitels.
  • Kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van Nederlandse energiemarkt, bijvoorbeeld werkervaring binnen de energiesector (netbeheerder, energiebedrijf), aantoonbaar via het CV.
  • Kandidaat beschikt over de volgende competenties:
    • Samenwerken en verbinden: effectief samenwerken met interne en externe partijen, stakeholders verbinden en samenwerking stimuleren tussen Waternet en leveranciers.
    • Duidelijk communiceren: helder en to the point communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. In staat om standpunten goed te onderbouwen en verwachtingen duidelijk af te stemmen.
    • Coördineren en aansturen: zelfstandig regie voeren over de uitvoering van het project. De leverancier en interne partijen effectief aansturen op acties, deadlines en resultaten.
    • Oplossingsgericht en pragmatisch: snel knelpunten signaleren en praktisch werkbare oplossingen aandragen die passen binnen de context van Waternet.
    • Planmatig en resultaatgericht: goed kunnen plannen, organiseren en bewaken van voortgang, kwaliteit en deadlines. Gericht op het behalen van concrete projectresultaten.
    • Stressbestendig en flexibel: in staat om onder tijdsdruk te werken, prioriteiten te stellen en snel te schakelen als omstandigheden veranderen.
  • Waternet hanteert een maximale inhuurperiode van 24 maanden en maximaal 3 contracten voor zzp en zzp'ers via intermediair. Voor gedetacheerden geldt een maximale inhuurperiode van 48 maanden. Dit is intern Waternet beleid. Bij een onderbreking van de werkzaamheden van een periode van 6 maanden of langer begint de telling van bovengenoemde termijnen opnieuw. Bevestigt u dat uw kandidaat voldoet aan bovengesteld Waternet beleid?

Wensen

  • Kandidaat voldoet aan wens 2 zoals beschreven in formulier “Waternet Uitvraag DAS" bij kwaliteiten. Ervaring als projectleider of coördinator in operationele of implementatieprojecten:
    • 5 jaar of meer
    • 3 tot 5 jaar
    • 1 t/m 2 jaar
    • 0 tot 1 jaar
  • Kandidaat voldoet aan wens 5 zoals beschreven in formulier “Waternet Uitvraag DAS" bij kwaliteiten. Opleiding in richting van Bedrijfskunde of Bestuurskunde.
  • Kandidaat voldoet aan wens 3 zoals beschreven in formulier “Waternet Uitvraag DAS" bij kwaliteiten. Ervaring met stakeholdermanagement:
    • 5 jaar of meer
    • 3 tot 5 jaar
    • 1 t/m 2 jaar
    • 0 tot 1 jaar

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx