Projectleider

Gemeente Stichtse Vecht

Verlopen op: 30 jul 2025 om 15:00
Max. Uurtarief: 119
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 4 augustus 2025
Eind datum: 30 januari 2026

Projectleider Jeugdhulp en Wmo
De gemeente Stichtse Vecht organiseert vanaf 1 januari 2027 zelf de toegang tot jeugdhulp en Wmo-begeleiding. Dit betekent dat taken zoals vraagverheldering, onderzoek, indicatiestelling, casusregie, veiligheidscasuïstiek en bemoeizorg niet langer door een externe partij worden uitgevoerd, maar worden belegd binnen een nieuwe gemeentelijke toegangsorganisatie.

Doel van de opdracht
Op 1 januari 2027 moet een goed functionerende gemeentelijke toegangsorganisatie operationeel zijn, die zelfstandig de toegang tot jeugdhulp en Wmo uitvoert. De projectleider is verantwoordelijk voor:

  • het inrichten van processen, systemen en juridische structuur;
  • het opstellen van de personele formatie en sturingslijn;
  • het organiseren van samenwerking en afstemming met ketenpartners en inwoners.
Ook de opzet en aansturing van de projectstructuur – inclusief besluitvormingsmomenten, rapportages en werkstructuur – maken deel uit van de opdracht.
Bijzondere aandacht gaat uit naar participatie en samenwerking met interne stakeholders (HR, ICT, beleid, juridische zaken, communicatie) en externe partners, zoals VIA en andere voorveldpartijen.

Op te leveren resultaten
De projectleider werkt zelfstandig, in afstemming met de projectstructuur, aan de volgende resultaten:

  • Een duidelijke projectstructuur met stuurgroep, projectgroep en werkgroepen.
  • Een SMART projectplan met tijdlijn, besluitmomenten, begroting en inzet van capaciteit.
  • Een raming van formatie en functies voor de toekomstige organisatie.
  • Draagvlak en besluitvorming bij directie, college en ondernemingsraad.
  • Een gekozen en geïmplementeerd ICT-scenario passend binnen de gemeentelijke infrastructuur.
  • Een communicatie- en participatieplan gericht op medewerkers en ketenpartners.
  • Een transitieplan voor personele invulling en overdracht van werkprocessen.
  • Een overdrachtsdossier voor structurele borging van de toegangsorganisatie.

Belangrijkste eindproduct
Op 1 januari 2027 is de gemeentelijke toegangsorganisatie voor jeugdhulp en Wmo volledig operationeel, inclusief werkprocessen, systemen, personeel en governance.

Let op
De term OVO (overgang van onderneming) wordt in deze opdracht vermeden zolang hierover geen definitief juridisch standpunt of strategie is bepaald.

Randvoorwaarden en werkwijze

  • Je hebt ruimte om de aanpak zelfstandig vorm te geven binnen de kaders van het projectplan.
  • Je werkt nauw samen met HR, informatievoorziening, juridische zaken, communicatie en beleid.
  • Je rapporteert aan de stuurgroep en betrekt stakeholders op relevante momenten.
  • Je stuurt geen medewerkers van de gemeente aan.
  • Het betreft een tijdelijke opdracht met een duidelijk begin en einde.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Je bent bestuurlijk sensitief en werkt doelgericht
  • Je kent de dynamiek van gemeentelijke organisaties
  • Je hebt ervaring met transities binnen het sociaal domein
  • Je overziet juridische, personele en organisatorische gevolgen
  • Je weet mensen en structuren effectief te verbinden

Wensen

    Deze opdracht is verlopen.