Werken in Voorschoten, Parel aan de Vliet
Onze groene gemeente, gelegen in de Leidse regio, staat bekend om haar hechte gemeenschap, brede maatschappelijke betrokkenheid en sterk lokaal bestuur. We bieden onze ruim 26.000 inwoners efficiënte en persoonlijke dienstverlening met korte communicatielijnen en een mensgerichte aanpak. We zijn trots op onze organisatie en ons medewerkers die zich dagelijks inzetten voor het welzijn van onze inwoners en ondernemers
Voorschoten, Parel aan de Vliet, is sterk in ontwikkeling
De drijvende kracht is ons hechte team van mensen die onze gemeente en alle Voorschotenaren glans geven. Door onze compacte organisatiestructuur kunnen we de lijnen kort houden en snel mooie dingen voor elkaar krijgen. Dat vraagt zelfstandigheid en biedt tegelijk veel vrijheid.
Uitdagingen en ontwikkeling
Bij de gemeente Voorschoten staan we voor spannende uitdagingen. We zijn volop bezig met de ontwikkeling en verdere professionalisering van onze organisatie, waarbij we toewerken naar een klantgerichte organisatiestructuur die klaar is voor de toekomst. Het doel? Samen met plezier en betrokkenheid werken aan een gemeente waarin vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal staan. We bouwen aan een organisatie die niet alleen de inwoners centraal stelt, maar ook jou de ruimte biedt om bij te dragen aan innovatieve en duurzame oplossingen.
Organisatie
De organisatie is onderverdeeld in drie afdelingen: Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Bestuur. Bij de afdeling Dienstverlening, team KCC en burgerzaken zijn wij op zoek naar een projectleider burgerzaken.
Rol van de projectleider
De projectleider gaat op diverse vlakken een rol hebben: hij/zij wordt (1) de sparringpartner van de teamleider, zodat die de verantwoordelijkheden behorende bij de functie kan uitvoeren, (2) de projectleider leidt de verkiezingen in goede banen en (3) zorgt ervoor dat de nodige kennis in het team geborgd wordt.
Verantwoordelijkheden
De projectleider kan inschatten waar de grootste vraag naar is met betrekking tot praktische begeleiding en opleiding van het team, onderzoek, aanpassing en toepassing van te verbeteren verordeningen en nadere regels. Tevens zal worden meegenomen waar de werkprocessen ontbreken zodat taken onderling makkelijker kunnen worden overgenomen. Samengevat, de professional zorgt o.a. voor:
- Voorbereiding en coördinatie van de gemeenteraadsverkiezingen 2026;
- Stabilisatie en verbetering van werkprocessen binnen Burgerzaken;
- Borging van kennis en processen, inclusief het opleiden en begeleiden van het team;
- Inventarisatie, afstemming en implementatie van wettelijke verplichtingen, audits en beleidsaanpassingen;
- Doorvoeren van besluit digitalisering, m.n. het creëren van een efficiëntieslag in het gebruik van de applicatie iBurgerzaken;
- Het coördineren van de in- en externe audits;
- Opzetten van een projectgroep verkiezingen, samenwerking met andere afdelingen en onderzoeken mogelijke subregionale samenwerking in de Leidse regio.
Eindproduct van de opdracht
- Een positief afgerond proces gemeenteraadsverkiezingen 2026;
- Zichtbare efficiëntieslag in de digitalisering, sterke verbetering in het gebruik van iBurgerzaken door de medewerkers van het team;
- Borging van kennis en processen verkiezingen in het team;
- Borging van werkprocessen in het team;
- Mogelijk het inwerken van de toekomstige vaste projectleider en/of het achterlaten van een passend functieprofiel.
Competenties
- Zelfstandig;
- Communicatief;
- Nauwkeurig;
- Resultaatgericht;
- Organiseren;
- Creatief.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg nader te bepalen.
Eisen
- Aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van Verkiezingen;
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het inventariseren, afstemmen en inrichten van processen en wettelijke verplichtingen;
- Beschikbaar per 1 juli voor 32-36 uur per week voor de gehele duur van de opdracht inclusief verlengingsopties;
- Aantoonbare werkervaring als teamleider op het gebied van Burgerzaken binnen een gemeentelijke instelling;
- Aantoonbare werkervaring met iBurgerzaken, benoem waar dit is opgedaan;
Wensen
- Uurtarief maximaal € 100,- exclusief btw en inclusief Fee LibLab en reiskosten woon- en werkverkeer;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het inventariseren, afstemmen en inrichten van processen en wettelijke verplichtingen;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als teamleider op het gebied van Burgerzaken binnen een gemeentelijke instelling;
- Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
- Aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van Verkiezingen tijdens minimaal 2 verkiezingsperiodes;
- Aantoonbare werkervaring met het bewerkstelligen van kwaliteitsverbetering binnen een team Burgerzaken, benoem hiervan een referentieproject;