Projectleider business proces implementatie hrm/payroll

Gemeente Heerenveen

Sluit op: 15 sep 2025 om 23:59
Max. Uurtarief: 135
Aantal uur per week: 32
Provincies: Friesland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 3 oktober 2025
Eind datum: 1 april 2026

Bij de gemeente Heerenveen is begin 2025 het project e-HRM gestart voor het vervangen van het huidig HRM systeem door het HRM/Payroll systeem van AFAS.
De eerste verloning met dit nieuwe systeem moet in januari 2026 plaatsvinden. De impact van de veranderingen van de HRM/Payroll processen is voor alle leidinggevende, medewerkers en in het bijzonder het team HRM groot. Voor het creëren van draagvlak en zorgen voor de adoptie van de nieuwe werkwijze is stakeholdermanagement belangrijk.

Communicatie en deelproject
Een tijdige en gerichte communicatie naar alle betrokkenen is voor de acceptatie van de veranderingen van essentieel belang. Binnen het kader van overkoepelend project wordt daarom een deelproject gestart die met name deze taak heeft. Voor dit deelproject (bedrijfsproces implementatie) wordt een ervaren projectleider gezocht.

Verantwoordelijkheden projectleider
Deze projectleider moet het communicatieplan (matrix) kunnen leveren en uitvoeren waarin het Wat, het Wanneer, naar Wie en Hoe gecommuniceerd moet worden. Dit in nauw overleg met een communicatieadviseur van gemeente Heerenveen. Deze projectleider moet inhoudelijk de veranderingen en eventueel de gevolgen daarvan aan alle betrokkenen kunnen uitleggen en ondersteunt daarbij de nieuwe teammanager van team HR&O. Een gedegen kennis van HRM/Payroll processen is daarom een must.

Functionele inrichting
Tevens zal deze projectleider alle aspecten van de functionele inrichting op zich nemen. Van begeleiding van projectgroep tijdens inrichting tot coördinatie van alle testen en dit in goede samenwerking met de leverancier. De projectleider zal ook ondersteuning bieden in de overgangsperiode. Zoals schaduwdraaien en goede instructies voor leidinggevende en gebruikers.

Fase 2 en nazorg
Vanaf februari 2026 volgt een nazorg periode van 3 maanden en een tweede projectfase. In deze tweede projectfase zal deze projectleider samen met AFAS een inrichtingsanalyse leveren voor een aantal processen die in de eerste fase zijn blijven liggen. Ook zal tijdens deze tweede projectfase een optimalisatieplan geleverd moeten worden voor de gewenste ambities en verbetering van de HRM/Payroll processen door middel van de mogelijkheden van het AFAS HRM/Payroll systeem.

Verantwoordelijkheden

  • Het leveren en uitvoering van het communicatieplan
  • Uitvoering van de resterende functionele inrichting en testen
  • Uitvoeren van de gebruikerstesten
  • Het leveren en uitvoeren van het draaiboek schaduwdraaien
  • Het leveren van procesanalyses HRM/Payroll
  • Het leveren van een optimalisatieplan
  • Advies aan teammanager HRM over (on)mogelijkheden AFAS HRM/Payroll

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 3 oktober 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 jaar. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken vinden plaats op 22 september. Wij vragen je hier rekening mee te houden.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als projectleider
  • Minimaal 5 jaar ervaring in met verander- en testmanagement met AFAS HRM/Payroll
  • Minimaal 5 jaar ervaring met procesanalyse en -optimalisatie met AFAS HRM/Payroll
  • Ruime ervaring binnen een organisatie van 500+ medewerkers

Wensen

  • Ruime ervaring met het recruitmentproces (in kader van fase 2)
  • Ervaring binnen de overheid

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx