Projectleider digitale innovatie

Gemeente Utrecht

Sluit op: 11 aug 2025 om 09:30
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 24
Provincies: Utrecht
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 september 2025
Eind datum: 1 februari 2026

Utrecht heeft jou nodig!
Bij de afdeling Volksgezondheid (VG) van gemeente Utrecht ontwikkelen wij het Utrechtse Gezondheidsbeleid samen met verschillende partners in de stad om te bereiken dat Utrechters zich gezond voelen, gezond zijn en gezond blijven.

Projecten
Het gaat om een tweetal projecten waarvoor een business case is opgesteld. Deze projecten hebben als doel om vanaf 2026 een besparing op te leveren binnen de uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg door vermindering van administratieve handelingen. Het eerste project betreft het ontwerpen en implementeren van een chatbot op de internetsite voor het beantwoorden van vragen van ouders en jeugdigen. De uitdaging is om een oplossing te realiseren waarin de privacy van cliënten gewaarborgd blijft en de business case houdbaar is. Het tweede project richt zich op het voorspellen en verminderen van no-shows binnen de Jeugdgezondheidszorg met behulp van AI. Hierbij is beperkte capaciteit van medewerkers en leveranciers een aandachtspunt, en moet beoordeeld worden welke inzet het meest effectief naar het eindresultaat leidt.

Opdrachtomschrijving

  • Opgestelde vooronderzoeken inclusief business case afronden
  • Samenstellen van de projectteams
  • Inrichten projectstructuur in beschikbare projectomgeving
  • Voeren van overleg met leveranciers
  • Samen met opdrachtgever bepalen van overlegmomenten met stuurgroep
  • Regelmatig toelichten van de stand van zaken in het managementoverleg

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht is afgerond wanneer de implementatie van beide producten is voltooid en deze in gebruik genomen kunnen worden.

Benodigde vaardigheden en soft skills

  • Communiceert helder, zowel mondeling als schriftelijk
  • Durft knopen door te hakken en neemt eigenaarschap
  • Bemiddelt effectief bij belangen, spanningen en misverstanden van verschillende partijen
  • Brengt structuur aan, bewaakt voortgang en deadlines
  • Signaleert en analyseert problemen en risico’s, weegt alternatieven af en handelt proactief
  • Komt met creatieve oplossingen bij obstakels
  • Blijft wendbaar bij veranderende omstandigheden

Inclusiviteit
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland in de week van 18 augustus. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan fysiek of digitaal plaatsvinden. Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

Selectieprocedure
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief en circa 75% voor kwaliteit. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op kwaliteit, tenzij er minder dan 10 offertes worden ingediend, dan worden alle offertes op kwaliteit beoordeeld. Bij geschiktheid kan er nog een kandidaat uit deze procedure worden aangenomen.

Verlenging en gunning
Indien de opdracht niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond, behoudt gemeente Utrecht zich het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht gerealiseerd is. Gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Broker
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal plaatsvinden in oktober/november 2026. Inhuurtermijn en tarief blijven daarbij ongewijzigd.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij gemeente Utrecht?
  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:

Wensen

  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring binnen de zorgsector. - Minder dan 5 jaar - 5 tot 7 jaar - 7 jaar of meer
  • Je hebt ervaring binnen gemeentes.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door gemeente zullen worden geïnitieerd.
    • De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);
    • De zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;
    • De zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;
    • De zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);
    • De zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);
    • De zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);
    • De zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je hebt IPMA of Prince2.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als projectmanager binnen het IT werkveld. - Minder dan 5 jaar - 5 tot 7 jaar - 7 jaar of meer
  • Beschrijf een recente relevante opdracht. Wat waren je taken, waar liep je tegenaan en hoe heb je dit opgelost? (max 250 woorden).

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx