Projectleider eemsdelta digitaal ii

Gemeente Eemsdelta

Sluit op: 11 nov 2025 om 17:00
Max. Uurtarief: 120
Aantal uur per week: 12
Provincies: Groningen
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 januari 2026
Eind datum: 31 december 2026

Over gemeente Eemsdelta
Als gemeente Eemsdelta zijn wij een aantrekkelijke gemeente voor inwoners, bedrijven, bezoekers én medewerkers. In onze gemeente vind je de Waddenkust, weidse cultuurlandschappen en karakteristieke dorpen met middeleeuwse kerkjes. Maar ook dynamische havens en innovatieve bedrijvigheid. Het is een gemeente waar we nuchter zijn, naar elkaar omkijken en samen de handen uit de mouwen steken met onze vertrouwde kwaliteiten!

Veranderende samenleving
Ook in Eemsdelta zien we dat de samenleving in een hoog tempo verandert. Mede door de digitalisering organiseren inwoners zich gemakkelijker en sneller, maar ook de opgaven die op ons afkomen vragen om een andere manier van werken én we kunnen het niet langer alleen. We willen vooral een gemeente zijn (en blijven) die dichtbij de inwoners, ondernemers en partners staat. We willen weten wat er leeft, wat er nodig is en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ons gebied zich ontwikkelt en dat de leefbaarheid groot is. Eemsdelta dichtbij!

Opdrachtomschrijving
Eemsdelta Digitaal II is een opdracht die gericht is op het realiseren van concrete projectresultaten. Ten eerste wordt er invulling gegeven aan de wettelijke verplichting van de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV). Daarnaast is het doel om een subsidieregister op te stellen conform de aanbevelingen van de managementletter 2024. Uiteindelijk is fase II een belangrijke randvoorwaarde om integraal werken te stimuleren.

Technische en organisatorische ontwikkeling
Verder worden een aantal standalone applicaties op het ONEGOV-platform ondergebracht waarmee structurele beheer- en licentiekosten worden verlaagd. Om Eemsdelta Digitaal II succesvol te laten worden, gaat de ontwikkeling hand in hand met het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en het versterken van integraal samenwerken. Daarnaast zal de projectleider de beheerorganisatie (informatievoorziening) stimuleren om zich door te ontwikkelen, zodat zij de organisatie en medewerkers optimaal kan ondersteunen in het werken binnen de nieuwe digitale omgeving.

Doel van Eemsdelta Digitaal II
Met Eemsdelta Digitaal II wordt de techniek die in deel 1 is geïmplementeerd toegepast om de (digitale) dienstverlening te verbeteren en verder uit te breiden tot één integraal informatieplatform. De opdracht omvat onder meer de volgende resultaatgebieden:

  • Het digitaal registreren en procesmatig afhandelen van gemeentelijke producten en diensten (verplichting WMEBV).
  • Het indienen en verwerken van subsidieaanvragen en het ontwikkelen van een subsidieregister (verplichting WOO).
  • Het uniform en digitaal inrichten van interne processen.
  • Het koppelen van gegevens uit vakapplicaties (Sociaal Domein en VTH) voor een integraal inwonerbeeld.
  • Het onderbrengen van kleine applicaties in ONEGOV.

Werkwijze
De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd. Hoewel de werkzaamheden grotendeels zelfstandig worden uitgevoerd gebeurt dit binnen de afspraken en aanwijzingen van de opdrachtgever. De opdrachtnemer stemt de voortgang en planning af met de opdrachtgever op hoofdlijnen. Opdrachtuitbreiding of verlenging is afhankelijk van projectvoortgang en beschikbare middelen.

Toelichting op rooster
De opdracht wordt uitgezet voor gemiddeld 8 – 16 uur per week.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Afgeronde HBO-opleiding: Aantoonbaar relevante en afgeronde hbo-opleiding.
  • Ruime ervaring met het implementeren van een nieuw werkwijze en -processen (veranderingen) binnen een gemeentelijke organisatie: Op CV aantoonbare ruime ervaring (minimaal 5 jaar) met het aanbesteden en implementeren van een nieuwe werkwijze binnen een gemeentelijke organisatie.

Wensen

  • Recente en relevante werkervaring als projectleider: De kandidaat dient in de afgelopen 5 jaar tenminste 3 jaar relevante werkervaring als projectleider te hebben opgedaan en minimaal 1 project als projectleider binnen een gemeentelijke organisatie.
  • Werkervaring met interactie met projectbelanghebbenden: Kandidaat beschikt over recente en relevante werkervaring met interactie met project belanghebbenden, management en gemeentebestuur.
  • Ruime ervaring met het implementeren van een nieuw werkwijze en -processen (veranderingen) binnen een gemeentelijke organisatie: Ruime ervaring met verandertrajecten waar organisatorische- en informatie vraagstukken elkaar raken en afhankelijkheid hebben.
  • Interview: Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. De kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek worden tijdens dit gesprek getoetst op de gevraagde kennis, ervaring en competenties zoals beschreven bij de opdrachtomschrijving/kandidaat omschrijving. Daarnaast wordt er beoordeeld of de kandidaat past binnen de organisatie en/of er een klik is met de kandidaat.
  • Motivatiebrief: Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. U geeft in uw motivatiebrief aan waarom u geschikt bent voor deze opdracht. U geeft concreet aan welke ervaring u heeft als projectleider binnen een gemeente.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx