Projectleider mentale gezondheid

Gemeente Altena

Verlopen op: 27 apr 2025 om 14:30
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 28
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 19 mei 2025
Eind datum: 31 december 2025

Regionale integrale aanpak mentale gezondheid jeugd op het VO & Regionaal aanbod collectief preventieprogramma
In de regioplannen IZA WB zijn binnen de actielijn Mentale gezondheid drie programma’s uitgezet die bijdragen aan het realiseren van deze ambitie:

  • Het inrichten van een regionaal netwerk gericht op suïcidepreventie & mentale gezondheid volgens de effectieve community-aanpak van de (EAAD); focus jongeren & jongvolwassenen.
  • Het implementeren van een integrale aanpak mentale gezondheid jeugd op alle VO-scholen in West-Brabant.
  • Het ontwikkelen van een regionaal collectief preventieprogramma dat meerjarig inzetbaar is in alle West-Brabantse gemeenten.
Deze opdracht betreft de programma’s 2 en 3. In de uitvoering is zorgvuldige afstemming met de trekkers van programma 1 én de transformatieplannen rondom de Mentale Gezondheidsnetwerken vereist om overlap in werkzaamheden of het dubbel bevragen van samenwerkingspartners te voorkomen.

Deelopdracht A: Integrale aanpak mentale gezondheid jeugd op het VO
Het structureel en duurzaam bevorderen van de mentale gezondheid van leerlingen vraagt meer dan de eenmalige inzet van een preventieve groepsinterventie. Het vraagt om een samenhangende aanpak die zich naast educatie van leerlingen richt op deskundigheidsbevordering van docenten, heldere samenwerkingsafspraken tussen school en ondersteuningsprofessionals binnen en buiten de school, betrokkenheid van ouders en inbedding in het schoolbeleid. Samen met onder meer het jongerenwerk, de GGZ en andere maatschappelijke partners dient er op alle scholen een laagdrempelige preventieve ondersteuningsstructuur te worden ingericht. Gezamenlijke organisatie en financiering met het onderwijs is het uitgangspunt. De regionale implementatie moet zorgen dat het aanbod toegankelijk is voor alle jongeren op het voortgezet onderwijs, ongeacht de gemeente waar zij wonen of naar school gaan. Ervaringen uit eerdere trajecten (zoals GGZ-steunpunten, Gezien Gehoord gesteund (3G), de Gezonde Schoolaanpak Vignet Welbevinden en Young Minds Matter) worden meegenomen.

Wat ga je doen?

  • Het inzichtelijk maken van de belangrijkste stakeholders op regionaal en lokaal niveau.
  • Onderzoeken hoe de doelgroep jongeren bij de ontwikkeling betrokken kan worden.
  • Het inventariseren van bestaande integrale aanpakken mentale gezondheid op scholen binnen en buiten de regio en het beschrijven van werkzame, breed overdraagbare elementen.
  • Het in beeld brengen van behoeften, mogelijkheden en uitdagingen van stakeholders t.a.v. regionale uitrol, samenwerking en monitoring.
  • In nauwe afstemming met onderwijs en andere stakeholders schrijven van een regionaal implementeerbaar plan van aanpak inclusief businesscase en monitoring.
  • Het implementeren van dit plan van aanpak.

Beoogde resultaten
Een plan van aanpak met:

  • De werkzame elementen van een integrale preventieve aanpak binnen alle VO-scholen in West-Brabant.
  • Benodigde uitvoeringspartners, disciplines inclusief rol, taken en ureninzet.
  • Stappenplan/fasering en tijdplanning voor implementatie.
  • Totaal kostenplaatje inclusief bijdragen van samenwerkingspartners (financiën en inzet personeel).
Meerdere scenario’s dienen te worden uitgewerkt, waaronder in elk geval één zonder extra IZA-middelen en één met.

Deelopdracht B: Regionaal aanbod collectief preventieprogramma
In de West-Brabantse gemeenten bestaan veel losse en vaak eenmalige preventieve activiteiten. Een samenhangend en effectief preventieaanbod, zowel online als fysiek, bevordert de zelfredzaamheid van inwoners op het gebied van mentale gezondheid en verlaagt de instroom in de GGZ. Als alle gemeenten hetzelfde pakket aanbieden, maakt het niet uit waar iemand woont, werkt of naar school gaat.

Wat ga je doen?

  • Opstellen van een advies voor een samenhangend en levensloopbestendig preventieprogramma met effectieve interventies voor alle leeftijdsgroepen.
  • Focussen op risicogroepen en een eerste focus op jongeren/jongvolwassenen mogelijk maken.
  • Op basis van het advies een plan schrijven voor regionale uitrol.
  • Overzicht creëren van aanbieders en stakeholders op regionaal/lokaal niveau.
  • Huidig aanbod in gemeenten in kaart brengen.
  • Huidig aanbod toetsen aan landelijke erkende interventies (RIVM, Trimbos, Movisie, NJI, NCJ, NPO, Pharos).
  • Behoeften, witte vlekken en randvoorwaarden samen met stakeholders in beeld brengen.
  • Aandacht voor digitale ontsluiting en toekomstige digitale mogelijkheden.
  • Schrijven van een plan van aanpak voor gezamenlijke regionale implementatie.

Beoogde resultaten

  • Een advies voor een samenhangend, levensloopbestendig collectief preventieprogramma mentale gezondheid (online en fysiek).
  • Een plan voor regionale implementatie met daarin:
    • Beoogde uitvoeringspartners, rollen, taken en inzet.
    • Stappenplan en tijdsfasering voor implementatie (niet alle gemeenten tegelijk).
    • Totaal kostenplaatje inclusief bijdrage samenwerkingspartners.
Ook hier worden meerdere scenario’s uitgewerkt, waaronder één met en één zonder extra IZA-middelen.

Wat vragen wij?

  • Ervaring in projectleiding binnen sociaal domein, onderwijs of (jeugd)gezondheidszorg.
  • Kennis van mentale gezondheid, preventie en gemeentelijk beleid.
  • Netwerker en verbinder met het vermogen stakeholders te verbinden.
  • Onderzoeksvaardigheden: analyse van initiatieven en vertaling naar brede aanpak.
  • Strategisch en analytisch denkvermogen met vertaling naar uitvoerbare plannen.
  • Ervaring met beleidsontwikkeling, businesscases en financieringsmodellen.
  • Doelgericht en resultaatgericht, met overzicht en prioriteitsstelling.
  • Communicatief sterk op verschillende niveaus, zowel schriftelijk als mondeling.
  • Affiniteit met participatie van doelgroepen.
  • Flexibel en proactief: in staat knelpunten tijdig te signaleren en op te lossen.

Wanneer?
De eindresultaten van deze twee deelopdrachten dienen uiterlijk op 31 oktober 2025 te worden opgeleverd; eerder mag uiteraard ook.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag wordt aangegeven.
  • Kandidaat is in staat op de startdatum, zoals in de aanvraag wordt aangegeven, te starten met de opdracht. Mits in bezit van een juiste VOG en ondertekende bruikleenovereenkomst.
  • Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal HBO/WO niveau. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft recente ervaring in projectleiding bij voorkeur binnen het sociale domein, onderwijs of de (jeugd)gezondheidszorg. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.
  • Kandidaat heeft recente GGZ ervaring. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een (politiek bestuurlijke/gemeentelijke) organisatie. Dit moet blijken uit het CV.

Wensen

  • Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als beleidsmedewerker binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als projectleider bij voorkeur in het Sociaal Domein, onderwijs of de (jeugd)gezondheidszorg. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft recente ervaring in contact met scholen. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft recente kennis van mentale gezondheid en preventie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren. Dit moet blijken uit het gesprek.
  • Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek.
  • Kandidaat is flexibel en proactief. Dit moet blijken uit het gesprek.
  • Kandidaat beschikt over strategisch en analytisch denkvermogen. Dit moet blijken uit het gesprek.
  • Tijdens het gesprek zal van de kandidaat een korte presentatie verwacht worden over hoe hij/zij de opdracht voor de regio West-Brabant aan zal pakken (hiervoor wordt extra informatie verschaft).
  • Kandidaat werkt doel en resultaatgericht. Dit moet blijken uit het gesprek.
Deze opdracht is verlopen.