Projectleider ongeziene woonmogelijkheden

Gemeente Kampen

Verlopen op: 23 apr 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Overijssel
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 23 april 2025
Eind datum: 31 maart 2026

Organisatie
Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.

Opdracht
De Thuisgevers leveren een bijdrage aan de opvangcrisis door statushouders te huisvesten in leegstaand maatschappelijk vastgoed bij maatschappelijke initiatieven in heel Nederland. Dat doen we door publiek-private samenwerkingen te initiëren, waarmee Protestantse Kerk in Nederland en gemeente Kampen samen positieve ervaringen hebben opgedaan bij de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Hoe sneller statushouders gehuisvest worden, hoe meer plekken er weer vrijkomen in asielzoekerscentra voor asielzoekers die hun procedure nog moeten doorlopen.Het samenwerkingsverband van gemeente Kampen, Protestantse kerk Nederland en ministerie van Justitie en Veiligheid faciliteert het projectbureau ‘De Thuisgevers’. Een enthousiaste groep medewerkers helpt lokale initiatieven door heel Nederland huisvesting en aanvullende sociale begeleiding voor statushouders te organiseren. Daarbij zoeken zij samenwerking met lokale overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven.In samenwerking met ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening zijn we een pilot gestart om ongeziene woonmogelijkheden op te sporen. Dat doen we samen met commerciële partijen, maatschappelijke organisaties en ontwikkelpartijen. Deze ongeziene woonmogelijkheden zijn met name gericht op het huisvesten van zowel statushouders als van lokale spoedzoekers.

Wat ga je doen?
Als projectleider ongeziene woonmogelijkheden: - Werk je samen met kwartiermakers, pioniers, verkenners en in nauwe samenwerking met de projectmanager binnen het projectbureau van De Thuisgevers. - Ben je rechtstreeks aanspreekpunt voor de contacten met ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening - Je zet een raamwerk neer voor een succesvolle aanpak ongeziene woonmogelijkheden met dataspecialisten, bouwende partijen en (lokale) overheden - Breng je bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheid samen. Je inspireert diverse partners om coalities te vormen door creatieve (samen)werkvormen - Je draagt ideeën aan, legt connecties, denkt mee bij zowel strategische als praktische problemen en ondersteunt bij de samenwerkingsafspraken met de lokale overheid. - Heb je kennis van de verschillende rijksregelingen voor het huisvesten van diverse doelgroepen - Je bent cijfermatig goed onderlegd en weet een interessante businesscase op tafel te leggen

Tot je taken behoren:
- Proactief gemeenten benaderen om ongeziene woonmogelijkheden te realiseren; - Eerste gesprekspartner voor gemeenten die interesse tonen in deelname aan de Thuisgevers; - Partijen uit de samenleving bij elkaar brengen rondom ongeziene woonmogelijkheden; - Draagvlak vinden bij de lokale overheid en (commerciële) partijen voor ongeziene woonmogelijkeden; - Het faciliteren van hoogwaardige initiatieven en het bieden van ruimte vanuit vertrouwen voor eigen initiatief – ook buiten gebaande paden; - Daarmee lever je een substantiële bijdrage aan het uitstromen van tenminste 1000 statushouders uit de asielopvang naar een woonplek in de gemeente.

Competenties
- Sterke communicatieve vaardigheden; - Klantgerichte instelling; - Resultaatgericht; - In staat om proactief te handelen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr Is hybride werken mogelijk: ja/nee

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Beschikbaar om te starten per 12 mei 2025 voor gemiddeld 36 uur;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als projectleider met de vormgeving, Implementatie en uitvoering van nieuwe strategisch processen;
  • Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het implementeren of verbeteren van ICT en Communicatie processen rondom sociale projecten
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als projectleider met de vormgeving, Implementatie en uitvoering van nieuwe strategisch processen binnen een gemeentelijke instelling
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als verbinder/ relatiemanager met het samen brengen van kennishouders, specialistische bedrijven en overheidsorganisaties
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv
Deze opdracht is verlopen.