Organisatie
Gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente waar het inwoneraantal stijgt van 55.000 naar 65.000. Er wordt gewerkt aan grote projecten in woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat is innovatief en vooruitstrevend op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. De gemeente heeft een aantrekkelijke ligging tussen Den Haag en Rotterdam met goede voorzieningen.De organisatie telt circa 470 medewerkers en heeft een informele cultuur met vertrouwen en ruimte voor eigen inbreng. De opdracht valt binnen het Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening, in samenwerking met diverse organisatieonderdelen, de programmamanager Dienstverlening en het team Juridische Zaken.Het domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening ondersteunt het primaire proces en zorgt dat medewerkers en bestuur hun werk goed kunnen doen op het gebied van financiën, inkoop, ICT, personeel & organisatie en publiekszaken.
Opdracht
De Woo verplicht tot actieve openbaarmaking van informatie uit 15 categorieën. In 2024 is gestart met een project voor de implementatie van de Woo. In 2025 volgt de uitvoering van het implementatieplan, verdeeld in een voorbereidingsfase en meerdere implementatiefasen. Deze fasen richten zich op systeem- en procesaanpassingen en het vergroten van kennis en vaardigheden. Na implementatiefase 4 zijn alle informatiecategorieën geïmplementeerd.Als projectleider Woo ben je verantwoordelijk voor coördinatie en uitvoering van alle benodigde activiteiten.De Wmebv verplicht gemeenten tot digitalisering van formele producten en ondersteuning van digitale communicatie (zorgplicht). De wet treedt in werking op 1 januari 2026. De gemeente moet een implementatieplan opstellen en uitvoeren, gericht op digitale kanalen en een aanwijzingsbesluit.Als projectleider Wmebv coördineer je de activiteiten voor de realisatie van het plan en uitvoering van de implementatie, en leg je verbinding met relevante projecten binnen het programma Dienstverlening.
Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden
- Sturing op voortgang en projectvariabelen (kwaliteit, tijd, geld, middelen) en verantwoording aan het management
- Bewustwording van de Woo vergroten binnen de organisatie
- Opstellen procesbeschrijving voor generiek anonimiserings- en publicatieproces
- Opstellen/coördineren van advies over anonimiseringssoftware en publicatievoorziening, inclusief inkoop- en implementatietrajecten
- Opstellen en realiseren van een opleidingsplan voor de Woo
- Opstellen van een nazorg- en borgingsplan voor de Woo
- Aanpassen van primaire processen om publicatie van verplichte documenten te faciliteren, en begeleiden van livegang, nazorg en borging
- Opstellen van implementatieplan Wmebv op basis van analyse van de huidige en gewenste situatie
- Uitvoering geven aan het implementatieplan Wmebv
- Inspireren, motiveren en aansturen van projectteam
Competenties
- Vertrouwdheid met politieke en bestuurlijke verhoudingen binnen een gemeentelijke organisatie
- Resultaatgerichte, dienstverlenende en flexibele instelling
- Overtuigingskracht, weerstand managen, helikopterview, analytisch vermogen en verbindend vermogen
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, met minimaal 2 referenties
Werkdagen
In overleg
Eisen
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar als projectleider voor de implementatie van Woo en Wmebv binnen een gemeente
- Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding
- Beschikbaar per 1 mei 2025 voor 16-24 uur per week gedurende de volledige opdracht inclusief eventuele verlengingen
- Bring your own device is van toepassing: kandidaat moet zelf voorzien in mobiele telefoon met abonnement en laptop/iPad voor zakelijk gebruik
- Beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde
Wensen
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met informatievoorziening binnen een gemeente of gemeentelijke instelling
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de Woo, inclusief juridische aspecten, gevolgen voor gemeentelijke processen en aanbesteding van relevante software
- Afgeronde WO-opleiding in Bestuurskunde, Juridisch en/of Informatiehuishouding
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de Wmebv, inclusief juridische aspecten, kanaalkeuze, aanwijzingsbesluit en invulling van de zorgplicht
- Certificering en aantoonbare werkervaring met projectmethodieken Prince2 en Scrum, met vermelding van waar deze ervaring is opgedaan