Projectmanager stadsbank van lening

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 19 mei 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 19 mei 2025
Eind datum: 30 september 2025

Opdrachtomschrijving
Stadsbank van Lening (SBvL) richt zich zonder winstoogmerk op iedereen die direct contant geld nodig heeft door het verstrekken van tijdelijk geld op basis van een onderpand. SBL is voor tienduizenden Amsterdammers een relevante voorziening. SBL heeft een programma verantwoord belenen, wat onder andere inhoudt dat klanten actief worden ondersteund om uitstaande beleende panden eenvoudiger te kunnen terughalen. Binnen deze processen is er sprake van verscheidene (integriteit) risico’s op het verlenen van hand- en spandiensten door medewerkers. De toegang tot contante geldbedragen en de taxaties van voorwerpen maken het tot een mogelijk doelwit voor criminelen voor witwassen. Deze risico’s zijn zeer dynamisch door wereldwijde ontwikkeling, bijvoorbeeld op het gebied van falsificaties van certificaten. Voor de leiding van Stadsbank van Lening is het een continu (leer)proces om procedures in dit kader zo goed mogelijk vast te leggen en in de praktijk te handhaven. In vervolg op een uitgebreide interne audit zijn in de 2e helft van 2024 en Q1 2025 een groot aantal processen en procedures ‘op papier’ geüpdatet en aangevuld met positief resultaat. Voor het verder implementeren en succesvol vertalen naar de werkvloer zoeken wij een projectmanager SBL die als schakel fungeert tussen MT, kwaliteitsbewaking SBL, medewerker en de gemeentelijke audit- en controlediensten zoals DIA en ACAM.

Doel opdracht
Het doel van deze opdracht is om de behoefte in beeld te brengen en een advies uit te brengen over de verdere implementatie vanuit de missie van SBL om te komen tot optimale professionaliteit richting klanten en collega’s voor excellente implementatie en borging van de procedures en processen aansluitend aan de opgevolgde adviezen van DIA. Hiermee wordt bij het verder ontwikkelen van de werkprocessen conform de advisering door BIA, geborgd in MAVIM. Bovenstaande is extra van belang, omdat er diverse verhuisbewegingen zullen plaatsvinden, waarbij de veiligheid en integriteit nog meer in het geding zullen zijn.

Organisatieontwikkeling
Om tot een veilige minimale bezetting te komen, denk aan leidende 4-6 ogen principe, wordt tevens een bijdrage gevraagd aan de organisatieontwikkeling in dit kader met een FTE plan, inzet van ICT middelen zoals nieuw verkoopsysteem en digitalisering beleenformulieren en integriteitsrisico’s bij verhuisbewegingen.

Uitvoering
Na een oriëntatiefase stelt de projectmanager een werkplan op voor diens eigen inzet in relatie tot de afgesproken beschikbaarheid. De projectmanager beschrijft welke taken opgepakt zullen worden en hoe daarop kwantitatief en kwalitatief zal worden gerapporteerd. Dit zal gereed zijn na uiterlijk 1 maand.

Rapportage-inhoud
In de rapportage staan tenminste de volgende taken:

  • Omgevingsanalyse met vraaggesprekken
  • Netwerkgesprekken en adviesgesprekken
  • Vraagstukken die naar boven zijn gekomen
  • Een advies over het wel/niet/waar oppakken
Na twee maanden is inzichtelijk:
  • Vertalingen van geaccordeerde vraagstukken naar advies inclusief de inzet van (keten)partners
Na drie (3) maanden inzichtelijk:
  • Voortgangsverslag van lopende projecten
  • Voorstellen voor nieuwe projecten

Werkzaamheden
De projectmanager werkt volledig zelfstandig zonder de belangen van SBL en de medewerkers uit het oog te verliezen. De projectmanager adviseert en inspireert de diverse groepen door diens kennis te delen over uiteenlopende vraagstukken, zoals borging van werkprocessen, duurzame inzetbaarheid a.g.v. duidelijke werkinstructies, innovatieve mogelijkheden, het anders organiseren van werk en over strategische FTE-planning. Naast het voeren van individuele adviesgesprekken houdt de projectmanager zich bezig met planvorming en het inspireren en verbinden van het management door het geven van workshops en trainingen over de binnen het onderwerp actuele bedrijfskundige thema’s. In al bovengenoemde onderwerpen is de implementatie van procedures en de realisatie van een optimale en veilige personeelsbezetting de eerste prioriteit.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom! Bij de directies Werk, Participatie en Inkomen (WPI) werken ruim 2000 professionals die, denkend vanuit de toegevoegde waarde voor Amsterdammers, dienstverlening op maat leveren. Inkomensconsulenten, klantbegeleiders Werk, handhavers, jobcoaches en schuldhulpverleners werken samen op het gebied van financiële bijstand en ondersteuning bij het vinden van (beter betaald) werk. Onderdeel van de afdeling Armoedebestrijding is Stadsbank van Lening (SBL). Hier kunnen inwoners -al sinds het jaar 1614- geld lenen tegen een onderpand. Wanneer zij hun onderpand niet terug komen halen dan worden de voorwerpen geveild en beschadigde edelmetalen omgesmolten. SBL werkt vanuit verschillende locaties in de stad met een team van beëdigde taxateurs, een enkele goudsmid, een veilingmeester en meerdere verkoopmedewerkers die ook voor gevonden voorwerpen het eerste aanspreekpunt zijn.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het begeleiden van MT op het terrein van transitieprogramma’s.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring in samenwerken met diensten als Bureau Integriteit en Arbeidsinspectie in het kader van risicomanagement en integriteit.
  • Certificaat: De aangeboden kandidaat heeft een certificaat op het gebied van Personeelsmanagement. Het document moet worden meegenomen naar het interview.
  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • Opleiding: De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde bedrijfskundige of bedrijfseconomische opleiding op tenminste hbo-niveau. Het document moet worden meegenomen naar het interview.
  • Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar om op ma, di en/of donderdag fysiek aanwezig te zijn op de locaties van SBL.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de technische kant (FTE) van organisatieontwikkeling en met het opzetten van strategische personeelsplanning (SPP) inclusief talentschouw.
  • Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat met organisatie naam, contactpersoon en telefoonnummer. De referentie dient op de hoogte te zijn.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring in het ontwikkelen en implementeren van bedrijfsplannen.

Wensen

  • Werkervaring: Geef aan per wanneer de aangeboden kandidaat op volledige sterkte beschikbaar is. Keuzes: 1e week juni, 2e week juni, 3e week juni, na het zomerreces.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen het speelveld door lid te zijn geweest van een externe toetsingscommissie zoals Rekenkamer of beleidsonderzoek.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft recent (in de afgelopen vijf (5) jaar) aantoonbare ervaring met het begeleiden van aanbestedingen en inkoopprocessen.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx