Secretaris regionale versnellingstafel haaglanden

Gemeente Zoetermeer

Verlopen op: 21 mei 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 16
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Griffie bestuursondersteuning

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 21 mei 2025
Eind datum: 21 mei 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Iedereen die bij gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor stad en mensen, voor nu en toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is missie waar wij voor gaan!

Organisatie/project
Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden is samenwerkingsverband van 9 gemeenten in Haaglanden op gebied van Wonen. Gemeente Zoetermeer verzorgt administratieve en financiële organisatie van BTW.

Met ondertekenen van het geactualiseerde Tussenakkoord in 2021 en de Realisatie Agenda Wonen Haaglanden (Woondeal Haaglanden) in maart 2023 is regio Haaglanden verantwoordelijk geworden voor opgave om tot en met 2030 75.000 woningen (waarvan 25.000 door corporaties en 2/3 betaalbaar) te realiseren in regio. In afspraken tussen Rijksoverheid, Provincie, woningbouwcorporaties en gemeenten in regio Haaglanden is voorzien in oprichting van een Regionale Versnellingstafel (RVT).

Wat doet de RVT:
1. Signaleren van knelpunten – al dan niet aan de hand van concrete projecten die via lokale bouwtafels worden geadresseerd – en door middel van fact finding onderzoeken wat nodig is om knelpunten aan te pakken en afspraken maken over bijsturingsmaatregelen en doorbreken van (dreigende) impasses;
2. Agenderen van knelpunten op regionale versnellingstafel. Secretaris bereidt agendapunten ook inhoudelijk voor, in afstemming met voorzitter;
3. Versterking samenwerking tussen overheden, woningcorporaties en marktpartijen, waarbij gewerkt wordt aan opbouwen van vertrouwen, samen opgaven oppakken en versnellen en elkaar aanspreken op nakomen van afspraken;
4. Bespreken van mogelijkheden om woningbouw te versnellen, bijvoorbeeld aan de hand van experimenten. Secretaris kan als projectleider betrokken zijn bij experimenten;
5. Bespreken van knelpunten die worden geconstateerd in voortgang van woningbouwopgave, woningbouwvoorwaarden (voorheen: kritische succesfactoren), en meedenken over oplossingen;
6. Aandragen van verdichtingsmogelijkheden, versnellingsmogelijkheden, reddingslocaties of alternatieve plannen wanneer blijkt dat voorgenomen lokale woningbouwlocaties onvoldoende snel tot realisatie komen.

Opdrachtgever
Feitelijk is sprake van gedeeld opdrachtgeverschap van Bestuurlijke Tafel Wonen en SVH. Bestuurlijke opdrachtgevers zijn BTW en bestuur van SVH. Om praktische redenen wordt formele opdracht aan secretaris RVT verstrekt namens Bestuurlijke Tafel Wonen door gemeente Zoetermeer, deze gemeente fungeert als penvoerder van BTW. Secretaris van Bestuurlijke Tafel Wonen en directeur SVH zijn aanspreekpunt voor uitvoering van opdracht.

Opdracht
In verband met vertrek van huidige secretaris zoekt BTW een nieuwe secretaris voor RVT.

Werkzaamheden van secretaris RVT
- Samen met voorzitter stimuleren dat in alle regiogemeenten een lokale bouwtafel (LBT) wordt ingericht;
- Samen met lokale woningjagers actualiseren van lokale projectenlijst;
- Samen met voorzitter initiëren dat lokale vastgelopen projecten op LBT worden besproken;
- Organiseren van ca. 4 RVT-bijeenkomsten per jaar;
- Voorbereiden van RVT via agendacommissie RVT;
- Monitoring van voortgang van woningbouwvoorwaarden;
- Inzichtelijk maken hoeveel woningen regionaal niet kunnen worden gerealiseerd door woningbouwvoorwaarden;
- Bewaken van registratie door gemeenten van knelpunten in PRW;
- Inrichten van werkgroepen om actief bij te dragen aan oplossing van woningbouwvoorwaarden, zoals werkgroep capaciteit en werkgroep versnelling planontwikkeling;
- Samen met voorzitter voorstellen doen welke woningbouwvoorwaarden op korte termijn kunnen worden aangepakt en opgelost;
- Initiëren dat waar nodig LBT’s projecten agenderen voor RVT;
- Organiseren van benodigde expertise om projecten los te trekken.

Wie zoeken wij
Gezocht wordt iemand die zijn/haar sporen heeft verdiend in een politiek-bestuurlijke omgeving; een persoon met oog voor complexe vraagstukken uit woningbouwopgave van regio Haaglanden; een snelle denker die samen met voorzitter RVT op regionaal niveau knelpunten en thema’s agendeert zonder eigen belang; iemand met initiatief en een duidelijke visie op woningbouwopgave en bij voorkeur affiniteit met volkshuisvesting en kennis van projectontwikkeling.

De secretaris draagt bij aan een vertrouwde, veilige omgeving waarin partijen elkaar aanspreken op inhoud én houding. Is open, zichtbaar, betrouwbaar, nauwkeurig en benaderbaar; heeft plezier in netwerken. Werkt nauw samen met voorzitter, maar kan zelfstandig werken en kansen afwegen.

Gezocht wordt iemand met draagvlak bij alle partijen en bij voorkeur ervaring in soortgelijke functie en/of krachtenveld. Kennis van woningbouwopgave in regio Haaglanden is een pre. Tijdsbeslag: 12–16 uur per week.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Opdracht wordt uitgevoerd op maandag t/m vrijdag.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als secretaris bij een gemeentelijke instelling;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring als secretaris met en/of kennis van planregistratie wonen van provincie;
  • Aantoonbare werkervaring met procesverbeteringen op ruimtelijk ordening, licht dit duidelijk toe in het cv;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een politiek en bestuurlijk sensitieve organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met het initiëren, organiseren, stimuleren én ondersteunen van lokale overlegstructuren op gebied van woningbouw en volkshuisvesting zoals lokale bouwtafels. Licht dit duidelijk toe in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met woningbouwopgave in Zuid-Holland en/of regio Haaglanden, duidelijk naar voren komend in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring als secretaris met het samenwerken op projectbasis met diverse stakeholders, benoem hiervan minimaal 1 referentieproject;
  • Aantoonbare werkervaring met omgevingswet, benoem waar dit is opgedaan.
Deze opdracht is verlopen.