Opdrachtomschrijving
Als senior adviseur fiets en voetganger neem jij het voortouw om het fietsgebruik en het lopen op een nog hoger plan te krijgen binnen de stad Utrecht. Je adviseert in projecten met goede oplossingen voor voldoende en comfortabele fiets- en voetgangersinfrastructuur. Je programmeert ons werk voor de komende jaren en haalt subsidiegeld binnen. Je inspireert en haalt binnenlandse en buitenlandse inspiratie van andere overheden en marktpartijen naar binnen. Jij voert gesprekken met ons bestuur over strategie en investeringsbeslissingen. Kortom, een stevige en veelzijdige opdracht.
Je belangrijkste verantwoordelijkheden als senior beleidsadviseur fiets en voetganger zijn:
- Visie- en beleidsontwikkeling: fiets als onderdeel van ruimtelijk en maatschappelijk beleid sterker positioneren en verankeren in onze ruimtelijke visies en beleid;
- Advisering op fiets en voetganger in openbare ruimte- en infraprojecten en bestuurlijke advisering en besluitvorming daarover;
- Je helpt de nieuwe ontwerp-nota Voetganger uit te voeren waar mogelijk (nadruk zal liggen op thema fiets);
- Programmering van projecten: samen met onze mensen van ‘onderhoud openbare ruimte’ bepalen waar we investeringen doen in uitbreiding en verbetering van ons fietsnetwerk;
- Coördinatie op subsidieaanvragen fiets (programmering: wanneer voeren we welke aanvragen op?) en initiatief nemen tot aanboren van nieuwe subsidiebronnen (EU, vergroening bij provincie, etc.);
- Periodieke gesprekken met onze belangrijkste stakeholders (o.a. met name provincie Utrecht en Fietsersbond);
- Regelmatige afstemming met je collega-adviseurs bij het team Fiets & Voetganger (Fietsparkeren en Voetganger), andere teams bij mobiliteit en daarbuiten en je leidinggevende (teammanager Fiets & Voetganger);
- Uitdragen van onze visie, missie en resultaten van Utrecht fietsstad in binnen- en buitenland. Delegaties komen naar ons om met eigen ogen te zien wat we hier neerzetten en van jou te horen hoe we dat doen.
Werkwijze
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
Deze opdracht is beschikbaar vanwege afwezigheid van de senior beleidsmedewerker bij team fiets voor een langere tijd en de afwezigheid van de coördinator voetganger dit najaar. Deze opdracht kan worden afgerond als deze personen weer grotendeels aan het werk zijn, naar verwachting voorjaar 2026.
Profiel kandidaat
- Wo werk- en denkniveau, bij voorkeur in het ruimtelijk domein;
- Minimaal 5 jaar ervaring met het werken voor een (bij voorkeur grote) gemeente in het domein van mobiliteit;
- Aantoonbare ervaring in de wereld van actieve mobiliteit;
- Het vermogen om zelf en met anderen een visie en aanpak op het thema te ontwikkelen, strategisch te denken en handelen en om projecten tot uitvoering brengen;
- Een verbindende houding: je legt makkelijk contact, bent geïnteresseerd in anderen en hun belangen en je werkt graag samen;
- Omgevingsbewustzijn om de verschillende interne en externe belangen te zien en op te acteren. Ervaring in of werken met grote gemeenten is een pré op het gebied van ruimtelijk beleid en/of ruimtelijke projecten.
Inclusiviteit
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland in de week van 1 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Eisen
- Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding
Wensen
- Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het werken voor een gemeente in het domein van mobiliteit
- Je hebt deze ervaring opgedaan bij: - Geen gemeente ervaring - Kleine gemeente - 100.000+ gemeente - G4
- Beschrijf je aantoonbare ervaring in de wereld van fiets en voetganger mobiliteit