Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.
Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!
Thema’s en organisatie
In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.
En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
Opdracht
Je komt te werken in de afdeling Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling (BMO), samen met ongeveer 45 andere collega’s werk je aan de transformatie binnen het sociaal domein, op het gebied van o.a. de Wmo, Jeugd, Onderwijs, Gezondheid, armoede/schuldhulpverlening en de Participatiewet. We doen dat vanuit de leefwereld van de inwoner, dat betekent integraal vanuit alle leefgebieden c.q. beleidsdomeinen. De organisatie werkt buurtgericht waarmee we fysiek en sociaal kunnen verbinden op een behapbaar schaalniveau nabij de inwoners. Je maakt deel uit een vakgroep met ongeveer 13 andere collega’s binnen jouw eigen thematiek en werkt ook nauw samen met andere collega’s uit andere afdelingen (bv zorg en veiligheid, stadsdeelmanager binnenstad en communicatie).
- Vertaling van het Nationaal Actieplan Dakloosheid: Eerst een Thuis naar regionaal beleid.
- Domein overstijgend werken binnen de gemeente met afdeling Wonen.
- Gesprekken met de woningcorporaties over onderwerpen zoals:
- Regionale urgentieverordening
- Uitstroom / doorstroom vanuit de opvang
- Aansturen / overleg met de projectleider Plan van Aanpak dak- en thuisloosheid en de accountmanager
- Aanjager binnen de regio / gemeente voor het onderwerp dak- en thuislozen, het onderwerp vraagt veel op:
- Monitoren en adviseren ontwikkelingen buiten
- Coördinatie van dit onderwerp binnen:
- Zorg en Veiligheid
- PTH
- Centrummanagement
- Beleid op regionale algemene voorzieningen:
- Maatschappelijke opvang Jongeren
- Omnizorg
- Korak herstelacademi
- Chris en voorkom
- Tactus en GGnet (preventie)
- Logeerheid even
- De Herberg
- Opstellen advies over de structurele invulling van de functie binnen de Gemeentelijke organisatie. Denk onder andere, aan het functieprofiel, het benodigd mandaat, de positie binnen de organisatie, en de benodigde capaciteit.
Profiel kandidaat
Jij wil écht iets betekenen voor inwoners van de gemeente Apeldoorn, kijkt verder dan jouw eigen expertise en overziet het totale domein van de maatschappelijke ontwikkeling. Je bent eerste adviseur op het dossier dak,- en thuislozen voor het college. Je werkt zelfstandig maar weet op tijd ook verbinding te leggen met anderen (intern en extern), zeker met het netwerk. Je vindt daarbij de balans tussen inwonergericht, effectief, efficiënt en politiek sensitief. Je maakt een beleidsmatige en regionale vertaling van (landelijke) ontwikkelingen of van informatie die je uit diverse databronnen haalt. Je kunt opgaven projectmatig uitwerken.
Competenties
- Het vermogen om te schakelen tussen strategische en tactische werkzaamheden en dit te vertalen in een stevige regisseursrol.
- Het makkelijk leggen van contacten.
- Het hebben van een helikopterview.
- Stevig in de schoenen staan.
Benodigd aantal professionals
1.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Eisen
- Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
- De kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding of beschikt over WO werk- en denkniveau.
- De kandidaat is zo snel mogelijk, maar uiterlijk per 1 september 2025 voor 32 uur per week beschikbaar.
- De kandidaat heeft ervaring in het werken bij gemeenten/overheid en aantoonbare werkervaring op het gebied van Maatschappelijke Ontwikkeling.
Wensen
- De kandidaat heeft actuele kennis op het gebied van wet- en regelgeving en problematiek en trends op het gebied van dak,- en thuisloosheid
- De kandidaat heeft affiniteit met het bestuurlijke proces
- De kandidaat kan opgaven projectmatig uitwerken