Utrecht heeft jou nodig!
De Utrechtse samenleving koestert, beleeft en benut haar erfgoed als waardevol fundament voor een stad in beweging. Dit biedt inspiratie en identiteit, stimuleert saamhorigheid en verbindt mensen met hun omgeving, nu en in de toekomst. Als tijdelijke Senior Adviseur Archeologische Monumentenzorg in Utrecht zit je bovenop en midden in de archeologie. Op deze manier draag jij bij aan de visie van Utrecht op erfgoed.
Team en rol
Je komt te werken in het team Beleid, Advies en Vergunningen van de afdeling Erfgoed van Gemeente Utrecht. Je voert zelfstandig de formele rol als bevoegd gezag uit bij vergunningverlening, plantoetsing en toezicht inzake archeologie om het archeologische erfgoed veilig te stellen en te behouden. Je beheert hierbij je eigen dossiers van begin tot het einde. Binnen het team vindt regelmatig overleg plaats waarin je je dossiers desgewenst kan bespreken.
Ureninzet
We gaan er vanuit dat deze opdracht uitgevoerd kan worden in gemiddeld 16 tot 24 uur per week.
Werkzaamheden
• Het toetsen van plannen van binnenkomende adviesverzoeken aan het archeologiebeleid en het verbinden van voorschriften aan omgevings- of archeologievergunningen.
• Het houden van toezicht op archeologische onderzoeken die in het kader van de vergunningverlening worden uitgevoerd.
• Het beoordelen van KNA-kritische producten in het kader van de Archeologische Monumentenzorg (PvE’s, PvA’s, bureauonderzoeken, evaluatierapporten, rapportages) en het opstellen van selectiebesluiten.
• Adviseren op het gebied van wet- en regelgeving ten aanzien van de Archeologische Monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere wetgeving, zoals de Omgevingswet.
• Het informeren over de archeologische procedure aan interne collega’s en andere initiatiefnemers.
• Schrijven van een paragraaf archeologie voor bijvoorbeeld PvE’s en bouwenveloppen.
• Adviseren aan casemanagers VTH en Omgevingstafels.
• Het beheren van je dossiers en het innen van de leges van de archeologie- of omgevingsvergunningen.
Zelfstandigheid
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid? Bovenstaande taken volgens Utrechtste regelgeving zelfstandig afhandelen binnen de gestelde termijnen.
Praktische informatie
Gesprekken zijn gepland op 27 oktober. De teammanager zal contact opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken vinden plaats op de Plompetorengracht in Utrecht.
Hybride werken
Hybride werken behoort tot de mogelijkheden in overleg. Bij voorkeur wordt er gewerkt op locatie aan de Plompetorengracht.
Referenties
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
Selectiecriteria
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Opvolging
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Verlenging opdracht
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle gevallen het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
Herplaatsing bij uitval
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Toekomstige contractering
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Eisen
- Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je beschikt over een afgeronde opleiding in de Noordwest-Europese archeologie op WO-niveau
- Je hebt ervaring met het programma RX Mission
Wensen
- Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
- Beschrijf jouw kennis van en ervaring met advisering op het gebied van de landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving ten aanzien van de Archeologische monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere wetgeving, zoals de Omgevingswet. Wat was jouw rol/werkzaamheden?
- Geef aan welke vorm van inhuur van toepassing is op de aangeboden kandidaat. Detachering: De aangeboden kandidaat is in loondienst bij de aanbieder. Gemeente Utrecht sluit met de aanbieder een overeenkomst. De medewerker werkt tijdelijk bij Gemeente Utrecht, onder leiding en toezicht van de gemeente. De aanbieder draagt zorg voor loonafdrachten. De aanbieder heeft meerdere personen in loondienst. ZZP rechtstreeks: De aangeboden kandidaat is een zzp’er en sluit rechtstreeks een overeenkomst met Gemeente Utrecht. Er is geen tussenpartij. De zzp’er voert de opdracht zelfstandig uit, zonder gezagsverhouding. ZZP via tussenkomst: Een bureau stelt een zzp’er voor. De gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met het bureau (niet met de zzp’er). De zzp’er voert zelfstandig de opdracht uit. Het bureau regelt de contracten met de zzp’er volgens de Wet DBA. DGA: De aangeboden kandidaat is DGA en werkt via zijn/haar eigen BV. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met de BV. De DGA voert zelfstandig de opdracht uit. LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. We verwachten dat u als aanbieder deze informatie naar waarheid invult. Wanneer informatie incorrect is ingevuld, kan de offerte gediskwalificeerd worden.
- Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd.
- De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);
- de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;
- de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;
- de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);
- de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);
- de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);
- de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
- Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met advisering op het gebied van de landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving ten aanzien van de Archeologische monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere wetgeving, zoals de Omgevingswet.
- 0 tot 3 jaar
- 3 tot 5 jaar
- 5 jaar of meer
- Je hebt bij voorkeur ervaring opgedaan bij een grote gemeente.
- G4
- 100.000+ gemeente
- Kleinere gemeente
- Geen ervaring opgedaan bij een gemeente