Organisatie
Gemeente Heumen is een groene, gastvrije en gezellige gemeente in een omgeving vol natuur, cultuur en historie. Een organisatie waar de lijnen kort zijn, de deur van en voor iedereen openstaat en hard werken net zo belangrijk is als hard lachen. En waar ook veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en balans tussen lekker werken en genieten van vrije tijd.
Opdracht
Het team Communicatie is onderdeel van de afdeling Dienstverlening. Het team bestaat uit 4 medewerkers. Het team is volop in ontwikkeling om verder te groeien als professioneel team. Dit uit zich in de volgende vraagstellingen.
Hoe doelmatig en doeltreffend is de externe en interne communicatie?
Hoe kunnen we komen tot een effectieve en efficiënte inrichting van de communicatie?
Hoe kunnen we optimaal samenwerken, zowel intern als met externe partijen, om zo maximale toegevoegde waarde te kunnen realiseren?
Het belang van een goed functionerend team – waarbij het duidelijk is wie waarover gaat en hoe er aan de gemeentelijke ambities wordt bijgedragen – wordt breed gevoeld en gedeeld.
Onlangs zijn er twee onderzoeken uitgevoerd, één meer extern gericht en één meer intern gericht.
In het eerste onderzoek “Een lerend onderzoek naar de externe communicatie van de gemeente Heumen” was de centrale vraag: Hoe doelmatig en doeltreffend is de externe communicatie die vanuit het team Communicatie plaatsvindt? Door samen te evalueren wordt er expliciet aandacht gegeven aan wat er nodig is om als team Communicatie de externe communicatie doelmatig en efficiënt vorm te geven en uit te voeren.
In het tweede onderzoek was de centrale vraag: “We willen beter aansluiten bij de behoeften van het bestuur en management om toekomstgerichter én toekomstbestendiger te kunnen werken”.
De volgende vragen stonden hierin centraal:
– Inzicht: hoe staat het team Communicatie er op dit moment voor?
– Overzicht: wat zijn de mogelijkheden en verwachtingen vanuit het bestuur en management?
– Uitzicht: waar wil het team Communicatie naartoe bewegen in de toekomst?
De ontwikkelrichting kenmerkt zich in:
– Ontwikkeling van een richtinggevende en breed gedragen communicatiestrategie, van waaruit actieplannen (jaarplannen) kunnen worden opgesteld;
– Ontwikkeling van een communicatiefocus en afwegingskader vanuit de strategie en definieer de prioriteiten. Dit biedt houvast om te komen tot een passende tijdsverdeling voor het communicatieteam;
– Verduidelijking van de taakverdeling tussen communicatie en representatie;
– Doorontwikkeling op eigenaarschap, creativiteit en innovatie;
– Aandacht houden voor monitoren, bespreken en evalueren van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de communicatie. Doen we nog het goede en doen we het goed?
Eisen
- Er mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen tussen de opdrachtnemer en gemeente Heumen; de inschrijver dient dit te waarborgen.
- De uitvoering van de werkzaamheden vindt plaats onder direct leiding en toezicht van gemeente Heumen; er wordt niet voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).
- Aan de uitvoeringsvoorwaarde wordt niet voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur.
- Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij een gemeente.
- Aantoonbaar afgeronde opleiding marketing en/of communicatie op minimaal hbo bachelor niveau.
- Het cv is maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, en bevat minimaal 2 referenties.
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat, als deze een ZZP’er is, gebruik maken van eigen mobiele telefoon inclusief abonnement voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. Ipad.
Wensen
- Aantoonbare afgeronde opleiding marketing en/of communicatie op minimaal wo bachelor niveau.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur.
- Aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van een richtinggevende en breed gedragen communicatiestrategie, motiveer dit in een aparte alinea in het cv.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
- Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling).
- Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk).
- Klantgericht.
- Luisteren.
- Doorzettingsvermogen.
- Tactisch gedrag.
- Motiveren.
- Resultaatgericht werken.
- Samenwerken.
- Overtuigen.
- Assertiviteit.
- Kritisch.
- Analyserend vermogen.
- Plannen en organiseren.
