Senior contractmanager

Gemeente Leiden

Sluit op: 14 okt 2025 om 11:00
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 32
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Inkoop

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 17 november 2025
Eind datum: 17 november 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdracht
"Als Senior Contractmanager bij onze gemeente krijg je de kans om echt het verschil te maken. Je werkt in een informeel team waar we elkaar helpen en samen blijven leren. Het werk is afwisselend: van strategisch meedenken tot praktisch advies geven. Je krijgt veel ruimte om je eigen expertise in te zetten én verder te ontwikkelen."

Hoe ziet de afdeling eruit en wat zoeken wij?
Team Contractadvies en Inkoopadministratie (afdeling Inkoop en Financiën) valt onder het Cluster Interne Dienstverlening en Advisering (IDA) van Gemeente Leiden. Ons team bestaat uit ongeveer 40 collega’s op verschillende niveaus. Contractadvies bestaat uit Contractmanagers, medewerkers contractmanagement en medewerkers contractregistratie.Als Senior Contractmanager adviseer en stuur je op diverse contracten en ga je aan de slag met (strategische) vraagstukken. Je werkt met een team van 14 contractmanagers die samen adviseren over contracten van Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude.De gemeente Leiden is op zoek naar een Senior Contractmanager, met specialisme in de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) sector. Op dit moment is er één senior contractmanager voor dit domein, maar het aantal en de financiële omvang van deze contracten hebben zeker een tweede en ervaren contractmanager nodig. Er worden steeds meer ‘nieuwe’ contractvormen gebruikt en het monitoren van ander soort KPI’s (zoals MVOI) wordt steeds belangrijker. De focus ligt op GWW contracten, maar ook contracten binnen andere categorieën zoals Vastgoed of Facilitair kunnen in jouw portefeuille zitten.

Wat ga je doen als Senior Contractmanager?
Je monitort samen met de contracteigenaren of de leveranciers de gemaakte afspraken in het contract nakomen en stuurt bij waar nodig. Je voert gesprekken met leveranciers en de interne opdrachtgevers, je fungeert als aanspreekpunt voor deze partijen. Je adviseert onder andere inkopers en contracteigenaren over contractvraagstukken en adviseert actief over mogelijke verbeteringen m.b.t. contractevaluaties. Hierbij heb je oog voor zowel rechtmatigheid als doelmatigheid. Je hebt te maken met een grote diversiteit aan contracten voor het beheer van de openbare ruimte, nieuwe infra projecten in de openbare ruimte en alle adviesdiensten voor de openbare ruimte.Je bent een belangrijke schakel tijdens de aanbestedingstrajecten. Denk hierbij aan het kiezen van de juiste contractvorm, contractduur, het opstellen van de contractuele voorwaarden, KPI’s en begrijpelijke indexeringsteksten. Je bent een stevige adviseur en sparringpartner op strategisch niveau. Voor GWW projecten worden de inkoopstrategieën en contractevaluaties behandeld in een Tenderboard GWW & Vastgoed.Ook zet je jouw ervaring in om contractstrategieën te ontwikkelen en leveranciersprestaties te monitoren en te verbeteren. Je komt gevraagd én ongevraagd met verbetervoorstellen, deelt inzichten uit eerdere contracten en begeleidt collega’s in hun ontwikkeling. Zo draag je bij aan het verder opbouwen van kennis en professionaliteit binnen het team.Samen met de inkoopadviseurs vormen de contractmanagers een duo als accountteam naar gemeenten en/of afdelingen. Je neemt actief deel aan het categorieteam GWW; een team aan specialisten van inkopers en contractmanagers per branche. Als accountmanager ben je, samen met een inkoopadviseur, het eerste aanspreekpunt voor één of meerdere klantorganisaties en voer je regelmatig gesprekken met Opdrachtgevers.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Inschrijver heeft kennis genomen van de 'Uitnodiging tot inschrijving' en bijbehorende bijlagen en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals beschreven in dit document.
  • CV en Beantwoording gunningscriteria: Inschrijver levert hier het CV en Beantwoording gunningscriteria aan.
  • Kandidaat is geen ZZP’er
  • Minimaal 5 jaar ervaring als Contractmanager
  • Uitgebreide kennis van en ervaring met GWW contracten. Onder uitgebreide ervaring wordt verstaan minimaal 2 beheersovereenkomsten voor meer dan 2 jaar groter dan €500.000,- per jaar en minimaal 2 infrastructurele projecten groter dan €5 miljoen.

Wensen

  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten): De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:
    • Toelichting op de gevraagde ervaring
    • Je bent proactief, denkt in kansen en weet van aanpakken
    • Je hebt passie voor contractmanagement en leveranciersmanagement
    • Je bent klantgericht, maar ook een stevige gesprekspartner
    • Je hebt uitstekende ervaring in contractadviezen en -evaluaties
    • Je kunt omgaan met druk van opdrachtnemers en opdrachtgevers
    • Je bent duidelijk over de inhoud, maar zorgvuldig in de omgang met anderen
    • Ervaring met het begeleiden van (nieuwe) collega's en actief sturen op procesverbeteringen
  • Subgunningscriterium 1 Aansluiting bij de opdracht en CV (35/100 punten): Inschrijver dient een CV en Beantwoording gunningscriteria en een Motivatie bij de opdracht in. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:
    • Minimaal 5 jaar ervaring als contractmanager binnen een overheidsorganisatie
    • Training of opleiding op het gebied van contract- of leveranciersmanagement (bijv. NEVI, Conducto of vergelijkbaar)
    • Ruime ervaring met de beschreven werkzaamheden in hoofdstuk 1
    • Kennis van verschillende contractvormen zoals raamovereenkomsten, UAV met RAW bestekken, dienstverleningsovereenkomsten en onderhoudsovereenkomsten
    • Ervaring met andere contractvormen (zoals UAV-gc en bouwteamcontracten) is een pré
    • Ervaring met het begeleiden en opstellen van contractevaluaties
    • Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria twee (2) A4 in lettertype Arial 10. Bij overschrijding wordt alleen het maximum aantal pagina’s beoordeeld
  • Prijs: Inschrijver voegt een ingevuld en rechtsgeldig ondertekend prijsformulier bij waarin het uurtarief kenbaar wordt gemaakt. Het tarief is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Het tarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx