Senior handhavingsjurist

Gemeente Zoetermeer

Sluit op: 10 jun 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 117
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 10 juni 2025
Eind datum: 10 juni 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Iedereen die bij gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor stad en mensen, voor nu en toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor stad samen bouwen aan Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is missie waar wij voor gaan!

Afdeling
Afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie ‘’afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten. Afdeling bestaat uit vier teams en juristen vallen binnen team Juridische Zaken, Beleid en Advies.

Opdracht
Je bent als jurist inzetbaar op zowel domein handhaving als domein vergunningverlening op rechtsgebied omgevingsrecht (o.a. Wabo, Wro en Chw) alsmede op rechtsgebied bijzondere wetgeving (o.a. Apv, Alcoholwet en Gemeentewet). Daarnaast ben je thuis in Opiumwet.

  • Juridische begeleiding en gemeentelijke vertegenwoordiging bij dossiers op het gebied van bestuursrechtelijke handhaving op gebied van Omgevingsrecht en bijzondere wetten.
  • Toets aan wet- en regelgeving ter bepaling of sprake is van een overtreding.
  • Opstellen van complexe gedoogbeschikkingen, waarschuwingsbrieven, vooraankondigingen, spoedbestuursdwangbesluiten, last onder bestuursdwang, last onder dwangsom en invorderingsbesluiten.
  • Behandelen van zienswijzen, zowel schriftelijk als mondeling.
  • Zelfstandige vertegenwoordiging in rechte bij externe commissie voor bezwaar- en beroepschriften, rechtbank en Afdeling bestuursrechtspraak van Raad van State.
  • Overleg plegen met handhavingsinstanties en ketenpartners.
  • Bewaken afstemming gemeentelijke regelgeving (beleid) en verordeningen.
  • Input leveren op door onze afdeling en andere afdelingen op te stellen gemeentelijk beleid en bestemmingsplannen inzake handhaafbaarheid hiervan.
  • Fungeren als juridische vraagbaak binnen onze afdeling op gebied van handhaving.
  • Juridisch aanspreekpunt voor inspecteurs bouw- en woningtoezicht.
  • Juridisch aanspreekpunt voor toezichthouder openbare ruimte.
  • Gesprekspartner in informele traject (mediation) naar aanleiding van bezwaar.
  • Opstellen informerende notities voor bestuurder en college.
  • Ondersteunt bij implementatie, interpretatie en toepassing van complexe wet- en regelgeving en bij opstellen van complexe juridische correspondentie en beschikkingen.
  • Uitvoeren collegiale (lees)toets.

Competenties

  • Oplossingsgericht;
  • Zelfstandig;
  • Organiserend vermogen;
  • Bewust risico gestuurd werken;
  • Omgevingsbewust;
  • Politiek sensitief;
  • Daadkrachtig;
  • Flexibel;
  • Onder druk kunnen presteren.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: ma t/m vrij.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal WO niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior jurist handhaving met name op gebied van Omgevingsrecht en op gebied van Openbare Orde en Veiligheid;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring bij een grote gemeente (van minimaal 100.000 inwoners).

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in afgelopen 10 jaar als jurist op gebied handhaving op gebied van Omgevingsrecht en Openbare Orde en Veiligheid binnen een overheidsorganisatie.
  • Aantoonbare werkervaring in afgelopen 6 jaar met Powerbrowser.
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in afgelopen 5 jaar als jurist op gebied handhaving op gebied van Omgevingsrecht en Openbare Orde en Veiligheid binnen een gemeente.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx