Senior jurist

Gemeente Zwolle

Verlopen op: 23 apr 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Overijssel
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 23 april 2025
Eind datum: 23 november 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Opdracht
Als senior jurist bij de afdeling juridische zaken word je ingezet op allerlei vraagstukken op zowel privaatrechtelijk als bestuursrechtelijk terrein. Je wordt ingezet in een team waar tijdelijk extra capaciteit nodig is. Je zult allerhande juridische vraagstukken voorgeschoteld krijgen. Ondersteuning bij Woo verzoeken, up to date houden van het mandaatbesluit, beoordelen van en adviseren over publicaties hoort daar onder meer bij maar ook advisering over contracten, subsidies en dergelijke. De opdrachtnemer wordt tijdelijk en op projectbasis ingezet als senior jurist bij de afdeling Juridische Zaken van de gemeente. De inzet is bedoeld om tijdelijke extra juridische capaciteit te leveren in verband met een verhoogde werkdruk. De opdracht is resultaatgericht en kent een afgebakende looptijd. De werkzaamheden richten zich op zowel privaatrechtelijke als bestuursrechtelijke juridische vraagstukken, waarbij de nadruk ligt op het zelfstandig uitwerken en opleveren van juridische adviezen, documenten en acties in het kader van beleid en uitvoering.

Te realiseren resultaten
De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het zelfstandig opleveren van de volgende (deel)producten:

  • Juridische advisering en documentatie (doorlopend, per vraagstuk)
  • Opleveren van juridische adviezen over privaatrechtelijke en bestuursrechtelijke vraagstukken
  • Advisering en beoordeling van (concept)contracten, subsidieovereenkomsten en beleidsregels
  • Juridische advisering bij publicaties van besluiten en beleidsstukken
  • Ondersteuning bij Wet open overheid (Woo) – uiterlijk per casus afronding binnen afgesproken termijn
  • Zelfstandige behandeling van Woo-verzoeken, inclusief analyse, toetsing en (voorgestelde) besluitvorming
  • Opstellen van juridische onderbouwing voor besluiten op Woo-verzoeken
  • Actualisatie mandaatbesluit – uiterlijk [datum af te stemmen]
  • Adviseren over benodigde wijzigingen
  • Opstellen van een geactualiseerd mandaatbesluit inclusief juridische toelichting

Randvoorwaarden / werkwijze

  • De opdrachtnemer stemt periodiek af met het juridisch team over voortgang en prioriteiten, maar bepaalt zelf de aanpak en uitvoering van de werkzaamheden
  • De inzet is tijdelijk, aanvullend op de vaste formatie, en vervangt geen bestaande functie
  • Er vindt deelname plaats aan teamoverleggen en relevante projectgroepen voor afstemming, niet als structureel onderdeel van de organisatie. Je bent een teamplayer

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja. De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 13 mei 2025 tussen 13.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Alleen in te vullen via detachering (je komt tijdelijk bij ons in dienst tegen een vast maandloon)
  • Aantoonbare afgeronde wo opleiding in Nederlands recht
  • Minimaal 3 jaar werkervaring binnen een gemeente
  • Aantoonbare kennis van – en werkervaring met de Woo
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal zowel mondeling als schriftelijk (toetsing vindt plaats in een eventueel gesprek)

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren over – en het beoordelen van contracten binnen een gemeente of overheidscontext (benoem dit expliciet in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren en beoordelen van (concept)contracten en subsidieregelingen (benoem dit expliciet in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring met het toepassen van mediationtechnieken met het oog op conflictoplossingen (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het cv)
  • Reisafstand woon/werkverkeer maximaal 100 kilometer
Deze opdracht is verlopen.