Opdrachtomschrijving
De sector Programma-, Project- en Interim-management (PPI) maakt onderdeel uit van het Politie Diensten Centrum (PDC). Het PDC verzorgt de bedrijfsvoering voor de politie, zoals de financiën, ICT, communicatie en personeelszaken. PPI levert programma- en projectprofessionals voor het leiden en ondersteunen van programma's en projecten binnen de politie en in samenwerking met ketenpartners.
De missie van PPI: "Waardecreatie door veranderingen met IV-component voor politie en ketenpartners, gestructureerd en transparant van A naar B te brengen."
PPI zet haar professionals zo breed mogelijk in binnen de organisatie om de dagelijkse leiding te voeren over veranderprocessen. Zij zijn inzetbaar vanaf het vertalen van de gebruikersbehoefte naar een realisatieplan tot aan de daadwerkelijke implementatie bij de gebruikers. Voor PPI staan hierbij de opdrachtgevers en hun vragen centraal.
Verantwoordelijkheden
De senior Project Management Officer werkt nauw samen met de projectmanager en is medeverantwoordelijk voor de realisatie van een complex (sterk organisatorisch) project op het terrein van informatievoorziening en draagt mede zorg voor de implementatie van oplossingen. Geeft gevraagd en ongevraagd advies aangaande alle projectaspecten.
- Mede opstellen van de programma- en projectplanningen en het bewaken daarvan
- Zorgdragen voor het opzetten van de (financiële en algemene) projectadministratie en het bewaken daarvan
- Het verzamelen van voortgangsoverzichten en het signaleren, analyseren en rapporteren van afwijkingen
- Methodische ondersteuning geven voor projectmatig werken en/of Agile scrum aan programma- en projectmanagers
- Zorgdragen voor de bewaking van de richtlijnen t.a.v. kwaliteitsmanagement voor de projecten/programma’s
- Het inbedden van het issue- en risicomanagementproces binnen de projecten, waaronder wordt verstaan het begeleiden van risicoanalyse sessies en het registreren/bewaken van issues en risico’s conform vastgestelde criteria
- Het mede opstellen van het communicatieplan
- Het voorbereiden van stuurgroepvergaderingen, het maken van de verslagen en monitoren opvolging van actiepunten
- Zorgdragen voor (centrale) projectarchivering met inachtneming van de richtlijnen hiervoor
Overig
Voor deze opdracht is een BO+ screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
De senior Project Management Officer bij de sector Project-, Programma en Interimmanagement wordt aangesteld om een rol te vervullen bij de realisatie van veranderdoelen van de korpsleiding. Het gaat hierbij om veranderdoelen die in de meest brede zin te maken hebben met de harmonisatie, ontwikkeling en innovatie van werkprocessen en voortbrengingsresultaten van de politie, het Politiedienstencentrum en de ketenpartners van de politie.
De externe heeft o.a. contacten met de afdelingen Inkoop, Financiën en Communicatie. Hij/zij is in staat om een sterk intern netwerk op te bouwen en te onderhouden met andere projecten en (project)ondersteuners. Hij/zij is het expertise-aanspreekpunt voor diverse in- en externe stakeholders, leveranciers, mantelpartijen en interne collega’s.
Competenties
- Organisatiesensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Flexibel gedrag
- Samenwerken
- Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Eisen
- Eis 2: De kandidaat is gedurende de gehele opdracht in loondienst bij opdrachtnemer of onderaannemer en geen ZZP’er of ondernemer. Dit moet blijken uit het CV. Ondernemers in dienst van een eigen BV zijn uitgesloten.
- Eis 5: De kandidaat beschikt over de competenties organisatiesensitiviteit, resultaatgerichtheid, flexibel gedrag, samenwerken en uitstekende mondelinge uitdrukkingsvaardigheid. Deze moeten met concrete voorbeelden blijken tijdens het verificatiegesprek.
- Eis 3: De kandidaat heeft minimaal HBO werk- en denkniveau, aan te tonen via werkervaring in het CV.
- Eis 4: De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar ervaring als Projectmanagement Officer van IV-projecten binnen grote organisaties (800+). Benoem expliciet het eisnummer, beschrijving, opdrachtgever en periode in het CV.
- De externe is inzetbaar vanaf 01-07-2025 (of eerder bij afgeronde screening) tot en met 30-06-2026 voor 36 uur per week. Optioneel verlengbaar. Startdatum onder voorbehoud van screening.
Wensen
- Wens 2: De kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond diploma op HBO-niveau. Bewijsmiddel vereist tijdens het verificatiegesprek. Punten: 0/5 of 5/5.
- Wens 5: De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met Agile/Scrum werken. Benoem wensnummer, functie, werkzaamheden, opdrachtgever en periode. Punten: 0/5, 3/5 of 5/5.
- Wens 7: De kandidaat heeft ervaring binnen het veiligheidsdomein. Benoem wensnummer, functie, werkzaamheden, opdrachtgever en periode. Punten: 0-5/5, afhankelijk van relevantie en kwaliteit t.o.v. andere kandidaten.
- Wens 4: De kandidaat heeft een afgerond en erkend certificaat Prince 2, IPMA-D, IPMA-PMO of P3O. Bewijsmiddel vereist. Punten: 0/5, 3/5 of 5/5 (meer dan één certificaat).
- Wens 1: De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 2 jaar werkervaring in projectmanagement binnen (semi-)overheid en/of politie. Benoem wensnummer, functie, werkzaamheden, opdrachtgever en periode. Punten: 0/5, 3/5 of 5/5.
- Wens 6: De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring binnen een overheidsorganisatie met 10.000+ medewerkers. Benoem wensnummer, functie, werkzaamheden, opdrachtgever en periode. Punten: 0/5, 3/5 of 5/5.
- Wens 3: De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar ervaring met het inbedden van issue- en risicomanagement binnen projecten. Benoem wensnummer, functie, werkzaamheden, opdrachtgever en periode. Punten: 0/5 of 5/5.