Opdrachtomschrijving
De sector Programma-, Project- en Interim management (PPI) maakt onderdeel uit van het Politiedienstencentrum (PDC). Het PDC verzorgt de bedrijfsvoering voor de politie, zoals de financiën, ICT, communicatie en personeelszaken. PPI levert programma- en project professionals voor het leiden en ondersteunen van programma's en projecten binnen de politie en in samenwerking met ketenpartners.
De missie van PPI: "Waardecreatie door veranderingen met IV-component voor politie en ketenpartners, gestructureerd en transparant van A naar B te brengen.
PPI zet haar professionals zo breed mogelijk in binnen de organisatie om de dagelijkse leiding te voeren over veranderprocessen. Zij zijn inzetbaar vanaf het vertalen van de gebruikersbehoefte naar een realisatieplan tot aan de daadwerkelijke implementatie bij de gebruikers. Voor PPI staan hierbij de opdrachtgevers en hun vragen centraal.
Verantwoordelijkheden
De senior Projectmanagement Officer werkt nauw samen met de projectmanager en is medeverantwoordelijk voor de realisatie van een complex (sterk organisatorisch) project op het terrein van informatievoorziening en draagt mede zorg voor de implementatie van oplossingen. Daarnaast geeft de senior gevraagd en ongevraagd advies aangaande alle projectaspecten.
- Mede opstellen van de programma- en projectplanningen en het bewaken daarvan;
- Zorgdragen voor het opzetten van de (financiële en algemene) projectadministratie en het bewaken daarvan;
- Het verzamelen van voortgangsoverzichten en het signaleren, analyseren en rapporteren van afwijkingen;
- Methodische ondersteuning geven voor projectmatig werken en/of Agile scrum aan programma- en projectmanagers;
- Zorgdragen voor de bewaking van de richtlijnen t.a.v. kwaliteitsmanagement voor de projecten/programma’s;
- Het inbedden van het issue- en risicomanagementproces binnen de projecten, waaronder wordt verstaan het begeleiden van risicoanalyse sessies en het registreren/bewaken van issues en risico’s conform vastgestelde criteria;
- Het mede opstellen van het communicatieplan;
- Het voorbereiden van stuurgroep vergaderingen, het maken van de verslagen en monitoren opvolging van actiepunten;
- Zorgdragen voor (centrale) projectarchivering met inachtneming van de richtlijnen hiervoor;
De externe heeft o.a. contacten met de afdelingen Inkoop, Financiën en Communicatie. Hij/zij is in staat om een sterk intern netwerk op te bouwen en te onderhouden met andere projecten en (project)ondersteuners. Hij/zij is het expertise-aanspreekpunt voor diverse in- en externe stakeholders, leveranciers, mantelpartijen en interne collega’s.
Competenties
- Organisatiesensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Flexibel gedrag
- Samenwerken
- Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Eisen
- De Externe is inzetbaar vanaf 01-09-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-08-2026 voor 32 - 36 uur per week. Het contract kan door Opdrachtgever optioneel worden verlengd.
- De door Inschrijver aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Ondernemers in dienst van een eigen BV zijn uitgesloten.
- De kandidaat heeft minimaal HBO werk- en denkniveau, aan te tonen via werkervaring in het CV.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Projectmanagement Officer van projecten met een IV-component, binnen grote organisaties (800+).
- De kandidaat beschikt over de volgende competenties/vaardigheden: Organisatiesensitiviteit, Resultaatgerichtheid, Flexibel gedrag, Samenwerken, Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Deze worden tijdens het verificatiegesprek getoetst aan de hand van concrete voorbeelden.
Wensen
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de Agile/Scrum manier van werken. Puntenverdeling: 0/5 = geen ervaring; 3/5 = tot 3 jaar; 5/5 = 3 jaar of meer.
- De kandidaat heeft een afgerond en erkend certificaat; Prince 2 of IPMA-D of IPMA-PMO of P3O. Puntenverdeling: 0/5 = geen certificaat; 3/5 = één certificaat; 5/5 = twee of meer certificaten.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het inbedden van het issue- en risicomanagementproces binnen projecten. Puntenverdeling: 0/5 = minder dan 3 jaar; 5/5 = 3 jaar of meer.
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Jira en Confluence. Puntenverdeling: 0/5 = geen ervaring; 3/5 = ervaring met één van beide; 5/5 = ervaring met beide.
- De kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond diploma op Hbo-niveau. Puntenverdeling: 0/5 = geen diploma; 5/5 = wel diploma.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het vakgebied Projectmanagement binnen de (semi-) overheid en/of Politie. Puntenverdeling: 0/5 = minder dan 3 jaar; 3/5 = 3 jaar binnen (semi-) overheid; 5/5 = 3 jaar binnen Politie.
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Excel op gevorderd niveau, waaronder het creëren en beheren van draaitabellen. Puntenverdeling: 0/5 = geen ervaring; 5/5 = wel ervaring.