Opdracht omschrijving
De sector Programma-, Project- en Interim management (PPI) maakt onderdeel uit van het Politiedienstencentrum (PDC). Het PDC verzorgt de bedrijfsvoering voor de politie, zoals de financiën, ICT, communicatie en personeelszaken. PPI levert programma- en project professionals voor het leiden en ondersteunen van programma's en projecten binnen de politie en in samenwerking met ketenpartners.
De missie van PPI: "Waardecreatie door veranderingen met IV-component voor politie en ketenpartners, gestructureerd en transparant van A naar B te brengen."
PPI zet haar professionals zo breed mogelijk in binnen de organisatie om de dagelijkse leiding te voeren over veranderprocessen. Zij zijn inzetbaar vanaf het vertalen van de gebruikersbehoefte naar een realisatieplan tot aan de daadwerkelijke implementatie bij de gebruikers. Voor PPI staan hierbij de opdrachtgevers en hun vragen centraal.
Verantwoordelijkheden
De senior Projectmanagement Officer werkt nauw samen met de projectmanager en is medeverantwoordelijk voor de realisatie van een complex (sterk organisatorisch) project op het terrein van informatievoorziening en draagt mede zorg voor de implementatie van oplossingen. Daarnaast geeft de senior gevraagd en ongevraagd advies aangaande alle projectaspecten.
- Mede opstellen van de programma- en projectplanningen en het bewaken daarvan;
- Zorgdragen voor het opzetten van de (financiële en algemene) projectadministratie en het bewaken daarvan;
- Het verzamelen van voortgangsoverzichten en het signaleren, analyseren en rapporteren van afwijkingen;
- Methodische ondersteuning geven voor projectmatig werken en/of Agile scrum aan programma- en projectmanagers;
- Zorgdragen voor de bewaking van de richtlijnen t.a.v. kwaliteitsmanagement voor de projecten/programma’s;
- Het inbedden van het issue- en risicomanagementproces binnen de projecten, waaronder wordt verstaan het begeleiden van risicoanalyse sessies en het registreren/bewaken van issues en risico’s conform vastgestelde criteria;
- Het mede opstellen van het communicatieplan;
- Het voorbereiden van stuurgroep vergaderingen, het maken van de verslagen en monitoren opvolging van actiepunten;
- Zorgdragen voor (centrale) projectarchivering met inachtneming van de richtlijnen hiervoor;
Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek met Omgevingsonderzoek (BO+) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
De senior Projectmanagement Officer bij de sector Project-, Programma en Interimmanagement wordt aangesteld om een rol te vervullen bij de realisatie van veranderdoelen van de korpsleiding. Het gaat hierbij om veranderdoelen die in de meest brede zin te maken hebben met de harmonisatie, ontwikkeling en innovatie van werkprocessen en voortbrengingsresultaten van de politie, het Politiedienstencentrum en de ketenpartners van de politie.
De externe heeft o.a. contacten met de afdelingen Inkoop, Financiën en Communicatie. Hij/zij is in staat om een sterk intern netwerk op te bouwen en te onderhouden met andere projecten en (project)ondersteuners. Hij/zij is het expertise-aanspreekpunt voor diverse in- en externe stakeholders, leveranciers, mantelpartijen en interne collega’s.
Competenties
- Organisatiesensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Flexibel gedrag
- Samenwerken
- Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Eisen
- Eis 2. De door Inschrijver aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Tevens zijn uitgesloten ondernemers in dienst van een eigen BV. Deze eis blijft van toepassing gedurende de gehele uitvoering van de opdracht. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan deze eis, zal dit leiden tot uitsluiting van de Inschrijver.
- De Externe is inzetbaar vanaf 01-06-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-05-2026 voor 32 - 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
- Eis 3. De kandidaat heeft minimaal HBO werk- en denkniveau. Deze opleidingseis zal niet worden meegenomen als beoordelingscriteria, echter dien je het gevraagde niveau aan te kunnen tonen door middel van de werkervaring in het CV van de kandidaat.
- Eis 4. De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Projectmanagement Officer van projecten met een IV-component, binnen grote organisaties (800+). Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
- Eis 4. Vereiste competenties/vaardigheden: Organisatiesensitiviteit, Resultaatgerichtheid, Flexibel gedrag, Samenwerken, Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Deze dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek.
Wensen
- Wens 5. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de Agile/Scrum manier van werken. De werkervaring moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV. Puntenverdeling: 0/5 = geen ervaring, 3/5 = tot 3 jaar ervaring, 5/5 = 3 jaar of meer ervaring.
- Wens 1. De kandidaat heeft een afgerond en erkend certificaat; Prince 2 of IPMA-D of IPMA-PMO of P3O. Puntenverdeling: 0/5 = geen certificaat, 3/5 = één certificaat, 5/5 = twee of meer certificaten.
- Wens 3. De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het inbedden van het issue- en risicomanagementproces binnen projecten. Puntenverdeling: 0/5 = minder dan 3 jaar ervaring, 5/5 = 3 jaar of meer ervaring.
- Wens 4. De kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond diploma op Hbo-niveau. Puntenverdeling: 0/5 = geen diploma, 5/5 = diploma aanwezig.
- Wens 7. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Excel op gevorderd niveau, waaronder het creëren en beheren van draaitabellen. Puntenverdeling: 0/5 = geen ervaring, 5/5 = aantoonbare gevorderde ervaring.
- Wens 2. De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het vakgebied Projectmanagement binnen de (semi-) overheid en/of Politie. Puntenverdeling: 0/5 = minder dan 3 jaar, 3/5 = (semi-) overheid, 5/5 = Politie.
- Wens 6. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Jira en Confluence. Puntenverdeling: 0/5 = geen ervaring, 3/5 = ervaring met één, 5/5 = ervaring met beide.