De sector Programma-. Project- en Interim management (PPI) maakt onderdeel uit van het Politie Diensten Centrum (PDC). Het PDC verzorgt de bedrijfsvoering voor de politie. Zoals de financiën, ICT, communicatie en personeelszaken. PPI levert programma- en project professionals voor het leiden en ondersteunen van programma's en projecten binnen de politie en in samenwerking met ketenpartners.
De missie van PPI: "Waardecreatie door veranderingen met IV-component voor politie en ketenpartners, gestructureerd en transparant van A naar B".
PPI zet haar professionals zo breed mogelijk in binnen de organisatie om de dagelijkse leiding te voeren over veranderprocessen. Zij zijn inzetbaar vanaf het vertalen van de gebruikersbehoefte naar een realisatieplan tot aan de daadwerkelijke implementatie bij de gebruikers. Voor PPI staan hierbij de opdrachtgevers en hun vragen centraal.
Verantwoordelijkheden
Om de doelstelling te behalen heb je als senior projectmanager de volgende taken/verantwoordelijkheden:
- Verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van een (BIT-waardig) projectplan (PID).
- Verantwoordelijk voor de oplevering en borging van integrale IV ontwikkel- en implementatieprojecten, technische ICT projecten en/of verandertrajecten.
- Overleg binnen de context van het project met de gebruikersorganisatie, ketenpartners en externe partijen om de (implementatie)activiteiten op elkaar af te stemmen.
- Zorgdragen voor de tijdige oplevering van de projectmanagement producten vanaf start tot einde project.
- Zorgdragen voor de planning, voortgang, kwaliteit, kostenbewaking en op te leveren eindresultaat voor de eigen projecten.
- Inspireren van het projectteam om de noodzakelijke resultaten neer te zetten.
- Verantwoordelijk voor de realisatie van een complexe en sterk organisatorische projecten op het gebied van informatievoorziening, waarbij daarnaast zorg wordt gedragen voor de implementatie van de oplossingen.
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.
Voor deze opdracht is een BO+ screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
De senior projectmanager
Bij de sector Project-, Programma en Interimmanagement wordt aangesteld om veranderdoelen van de korpsleiding te realiseren. Het gaat hierbij om het realiseren van veranderdoelen die in de meest brede zin te maken hebben met de harmonisatie, ontwikkeling en innovatie van werkprocessen en voortbrengingsresultaten van de politie, het Politiedienstencentrum en de ketenpartners van de politie.
Vanuit de rol van senior projectmanager is er contact met de stuurgroep, programmamanager, deelprojectmanagers, projectteamleden, stakeholders binnen de IV-organisatie en contactpersonen binnen de operationele eenheden.
Eisen
- De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgeronde diploma op minimaal HBO niveau.
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het opstellen en uitvoeren van projectplannen (PID).
- De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar, minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager van ICT projecten in grote organisaties (> 1000 medewerkers).
- De kandidaat heeft in de afgelopen 8 jaar, minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior projectmanager in complexe integrale IV ontwikkel- en implementatieprojecten met externe ketenpartners.
Wensen
- De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgeronde diploma op minimaal HBO in de richting Informatica, Technische bedrijfskunde of gelijkwaardig.
- De kandidaat is in het bezit van een volwaardige IPMA-C en Prince2 certificering.
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met inhoudelijke aansturing van uitdagende projecten en processen in een politiek-bestuurlijke context.
- De kandidaat beschikt over zowel een Prince2 Practitioner-certificering als een IPMA-C certificering.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectverantwoordelijke in een Agile omgeving.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectverantwoordelijke bij de overheid of semi-overheid.
Competenties
Organisatiesensitiviteit: Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
Overtuigingskracht: Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.
Organisatievermogen: Bepaalt prioriteiten en geeft de benodigde acties, tijd en middelen aan om ervoor te zorgen dat activiteiten plaats vinden en zaken geregeld worden. Evalueert de voortgang en stelt waar nodig de planning en opzet bij.
Klantgerichtheid: Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.
Netwerkvaardigheid: Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.
Systeemdenken: Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.