Opdrachtomschrijving
De Senior strategisch omgevingsmanager speelt een sleutelrol in het verbinden van de gebiedsontwikkeling met Aanpak Noord. Vanuit deze rol begeleidt hij of zij het proces om de samenwerking tussen beide trajecten vorm te geven – inhoudelijk en organisatorisch – en adviseert daarbij projectteams en opdrachtgevers.
Aanpak Noord richt zich op het versterken van vertrouwen in overheid, het verbeteren van woon- en leefomgevingen en het vergroten van kansengelijkheid voor jeugd. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met bewoners, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties en ondernemers. De uitvoering ligt bij opgaveteams onder regie van Stadsdeel Noord.
Er is gedeeltelijke overlap met gebiedsontwikkeling, zoals bij doorstroming, voorzieningen en investeringen in openbare ruimte. Andere opgaven, zoals sociaal-maatschappelijke vraagstukken en achterstallig onderhoud, staan er los van. De uitdaging is om fysieke en sociale groei beter met elkaar te verbinden.
Het Plan van Aanpak Noord wordt binnenkort vastgesteld. In 2024 wordt verder uitgewerkt hoe beide opgaven binnen bestaande structuren kunnen samenwerken.
Looptijd: Resultaatafspraken Strategisch Omgevingsmanager Aanpak Noord: 15 september 2025 t/m 31 augustus 2026
Opleveren resultaten
- Agenda opstellen voor Samenwerking Aanpak Noord en Team GO 2024 met doorkijk naar 2025.
- Opstartgesprekken, stakeholderanalyse, eerste interventies, participatie, concept stakeholderplan Q4 2025 (sep–dec)
- Adviezen stuurgroepen, 1e versie verankering samenwerking, concept samenwerkingsagenda Q1 2026 (jan–mrt)
- Definitieve samenwerkingsagenda, effectevaluatie stakeholderplan, mobiliteitsoverleggen Q2 2026 (apr–jun)
- Eindrapportages, laatste adviezen, afronding verankering en ondersteuning projectmanagers Q2 2026 (apr–jun)
Werkwijze
De opdrachtnemer werkt zelfstandig binnen de afgesproken kaders en doelstellingen, krijgt mandaat voor advies en procesbegeleiding, maar stemt strategische keuzes en afwijkingen altijd af met opdrachtgever. Inzet: Gemiddeld 24 uur per week. Flexibele inzet is mogelijk, afhankelijk van projectfasen en evaluaties.
Kwartaalrapportages en voortgangsgesprekken met opdrachtgever, waarin resultaten worden besproken en waar nodig bijgestuurd. De opdrachtnemer bepaalt zelf hoe, wanneer en waar het werk wordt uitgevoerd.
Toezicht en controle door opdrachtgever beperken zich tot voortgang en kwaliteit van eindresultaat. De opdrachtnemer werkt zelfstandig binnen afgesproken kaders en doelstellingen. De focus ligt op behalen van eindresultaat, niet op manier waarop dit resultaat wordt bereikt. De opdrachtnemer maakt géén deel uit van interne organisatie of hiërarchie van opdrachtgever. Opdrachtnemer werkt zelfstandig en neemt geen deel aan reguliere werkoverleggen die gericht zijn op aansturing.
Meerwerk is niet toegestaan. Risico’s van meer- of minderwerk liggen volledig bij opdrachtnemer.
Werkzaamheden
- Agenda opstellen voor Samenwerking Aanpak Noord en Team GO 2024 met doorkijk naar 2025.
- Zorgen voor een centraal aanspreekpunt voor team Aanpak Noord.
- Vertegenwoordigen Gebiedsontwikkeling in overleggen over Aanpak Noord.
- Projectmanagers ondersteunen in samenwerking met Aanpak Noord en de nieuwe werkwijze.
- Ondersteuning bij inbreng gebiedsontwikkeling bij thematische uitwerking vanuit Aanpak Noord zoals economie, wonen en groen.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met gemeenteraad, burgemeester en wethouders stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij behoeften in hun stadsdeel en bij beleid voor hele stad. Meer informatie over gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Opdrachtgever
Het cluster Ruimte en Economie staat voor creëren van ruimtelijke en economische randvoorwaarden die nodig zijn om Amsterdam tot een sterke metropool uit te laten groeien. Dit doet het cluster vanuit opgaven in ruimtelijke economische sector van zowel college als ook bestuurscommissies van stadsdelen en met en voor huidige en toekomstige bewoners, bedrijven en bezoekers. Zo is en blijft stad goed bereikbaar, is Amsterdam duurzaam en biedt het alle mogelijkheden voor goede leefmilieus en optimale ontwikkeling van economie. Belangrijk is dat er aandacht is voor alle schaalniveaus, van portiek tot gehele metropool. Het Cluster Ruimte en Economie omvat 13 onderdelen met een grote diversiteit aan onderwerpen.
Organisatieonderdeel Grond en Ontwikkeling geeft vorm aan groei en ontwikkeling van Amsterdam en realiseert daarmee gemeentelijke doelstellingen op terrein van gebieds- en vastgoedontwikkeling. De kerntaken zijn: het bouwrijp maken van gemeentelijke grond en het in erfpacht uitgeven daarvan; het beheer van onroerend goed en financieel-economische begeleiding en management van ruimtelijke projecten.
Het Projectmanagementbureau van Gemeente Amsterdam verzorgt in opdracht het project-, proces- en programmamanagement van projecten in ruimtelijk, sociaal en economisch domein. Onze belangrijkste werkvelden zijn: gebiedsontwikkeling, sociale domein, verkeer en vervoer en (maatschappelijk) vastgoed. Het Projectmanagementbureau is een open en flexibele organisatie met een platte organisatiestructuur. Het Projectmanagementbureau bestaat uit een directeur, drie directieleden en circa 600 medewerkers. Daarnaast is er een staf die het primaire proces ondersteunt.
Eisen
- Werk- en denkniveau: Kandidaat beschikt minimaal over wo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
- CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
- Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
- Werkervaring: Kandidaat heeft minimaal 10 jaar werkervaring binnen een ambtelijk-bestuurlijke organisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
- Opleiding: Kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde wo opleiding, bijvoorbeeld politicologie of bestuurskunde. Document meenemen naar interview.
- Werkervaring: Kandidaat heeft minimaal 10 jaar werkervaring als senior projectmanager in fysiek ruimtelijke projecten in gebiedsontwikkeling. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
- Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de kandidaat. Voor een objectieve referentie mag inschrijver zichzelf niet opgeven. Referent dient op de hoogte te zijn.
Wensen
- Werkervaring binnen een G5 gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. (1 jaar t/m meer dan 8 jaar)
- Werkervaring met adviseren, faciliteren en escaleren bij spanningen met/over stakeholders of issues. (1 jaar t/m meer dan 8 jaar)
- Kandidaat heeft bij voorkeur een netwerk van relevante partners bij projecten in openbare ruimte binnen en buiten gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
- Kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met programmamanagement binnen complexe stedelijke mobiliteit en gebiedsontwikkelingsprojecten, inclusief participatie in bestuurlijke en ambtelijke overleggen. (1 jaar t/m meer dan 8 jaar)
- Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met volgen en toepassen van erkende leiderschapsprogramma's en ervaring met coachend leidinggeven. U toont dit aan met een beschrijving (maximaal halve A4) van soort project, relevantie/toegevoegde waarde, organisatie en duur.