Specialist inkomen

Gemeente Eindhoven

Sluit op: 6 nov 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 90
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Participatie en Werk

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 6 november 2025
Eind datum: 30 november 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Voor Gemeente Eindhoven zijn wij op zoek naar een Specialist Inkomen.
Heb jij een grote drive voor maatschappelijke ontwikkelingen? Wil je vanuit een andere overheid meewerken aan een prachtige transformatie van de verzorgingsstaat? Ben jij in staat om visie en beleid van papier om te zetten in praktijk? Werk jij graag samen met partijen uit stad en land en met allerlei collega’s? Heb je de ambitie om onderdeel te zijn van het beste team van Nederland op dit terrein?

Dan ben jij de Specialist Inkomen die we zoeken!
Eindhoven is bijzonder door de combinatie van technologie, design en kennis. Verbeelding, creativiteit en daadkracht gaan hier hand in hand met gezelligheid en zorgen voor elkaar. Eindhoven barst van de energie en de ambitie. Als gemeente willen we hier in mee. En dat vraagt een andere rol van ons als overheid. Niet voor, maar vanuit en met de stad, steeds in een andere rol en in wisselende netwerken.

Visie en ambitie
Eindhoven heeft een prachtige visie op en ambitie met de transformatie van het sociaal domein, WIJeindhoven. Meer kwaliteit van (samen-)leven wordt het resultaat van een fundamenteel andere manier van kijken, denken en doen. Uitgangspunt daarbij is dat mensen zélf hun leven vorm geven. En dat ze dat doen in een stad die hen daar graag en goed in wil ondersteunen.

De praktijk
De visie en de ambities liggen er. De praktijk krijgt vorm, maar er is nog een hele weg te gaan. Om onze stad en onze organisatie hierin te helpen, zoeken we de allerbeste mensen die er voor deze opgave zijn.

Wat ga je waarmaken?
Beoordelen aanvragen
• Je beoordeelt en verwerkt aanvragen (bijstand, Ioaw/z en bijzondere bijstand voor personen met een bijstandsuitkering en die onder andere binnenkomen via WIJeindhoven voor uitkeringen en verzorgt de intake c.q. cliëntgesprekken;
• Je voert onderzoek uit naar de rechtmatigheid van aanvragen doormiddel van o.a. dossieronderzoek, gesprekken met aanvrager en huisbezoeken;
• Je bent verantwoordelijk voor een eigen caseload.

Regie bestand op rechtmatigheid
• Je draagt zorg voor het continue proces rechtmatige verstrekking uitkering (signaalgericht, periodiek en caseloadgericht);
• Je controleert op het nakomen van afspraken;
• Je legt huisbezoeken (In overleg met de generalist van WIJeindhoven) af en je voert (confronterende) gesprekken met cliënten.

Rapportage en besluitvorming
• Je stelt rapportages, beschikken en plannen op;
• Je geeft advies richting burgers over rechtmatigheid uitkering met oog voor de menselijke maat;
• Je verwijst door naar (externe) deskundigen;
• Je werkt nauw samen met andere specialisten om te komen tot Integrale afweging en overlegt met externe instellingen/hulpverleners;
• Je neemt een beslissing over het recht op basis van vastgestelde wet- en regelgeving en mandaten (beschikken);
• Je bent samen met andere specialisten Inkomen verantwoordelijk voor de beheer fase uitkering, beperking toestroom op basis van rechtmatigheid uitkering.

Adviseren algemeen
• Je adviseert de teamleiders over werkpraktijk en verbetering en vernieuwing van processen;
• Je signaleert knelpunten in werkprocessen en geeft advies ten aanzien van mogelijke oplossingsrichting.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • HBO denk- en werkniveau
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving en jurisprudentie
  • Kennis van de sociale kaart
  • Brede oriëntatie op sociale zekerheidswetgeving en beleid
  • Vaardig in het beheren van een caseload
  • In staat om inkomensvraagstukken integraal te benaderen
  • Je bent in het bezit van de volgende competenties: Resultaatgericht, Omgevingsbewust, Zelfsturend vermogen, Samenwerken, Besluitvaardig, Sensitiviteit, Klant- en servicegericht
  • Graag het cv in het NL aanleveren
  • Als de kandidaat mag starten bij de klant, dan zal er een pre-employmentscreening plaatsvinden
  • De kandidaat beschikt over een legitimatiebewijs (een paspoort of identiteitskaart), welke bij intake én op de startdatum van het contract van de kandidaat geldig is en ter controle kan worden overlegd

Wensen

  • Graag ontvangen we in de persoonlijke motivatie een onderbouwing waaruit blijkt dat de kandidaat over de gevraagde competenties beschikt
  • Bij voldoende aanbod zullen wij de rol eerder sluiten dan de aangegeven deadline in de portal. Bied dus z.s.m. een geschikte kandidaat aan
  • Leveranciers van kandidaten behoren op de hoogte te zijn van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de Gemeenten cao

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx