Specialist wet open overheid (woo)

Gemeente Barneveld

Verlopen op: 9 dec 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 95
Aantal uur per week: 36
Provincies: Gelderland
Segmenten: Omgevingsdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 5 januari 2026
Eind datum: 4 mei 2026

Werken bij gemeente Barneveld
Barneveld, een werkgever met een eigentijds, innovatief en dynamisch karakter en aantrekkelijke en ambitieuze projecten. Werken bij Barneveld betekent bijdragen aan een positieve klantbeleving van onze inwoners, ondernemers en partners. Samen met ruim 650 collega’s geef je betekenis aan onze ambitie ‘Blij met Barneveld’.

Opdracht
De gemeente Barneveld zoekt een Specialist Wet open overheid (Woo) die een sleutelrol vervult in het verder open, transparant en toegankelijk maken van gemeentelijke informatie. Jij bent verantwoordelijk voor zowel de implementatie als het duurzame beheer van de Woo. Dit vraagt om structurele processen, organisatiebrede bewustwording en continue kwaliteitsborging.

Opdrachtvorm
De opdracht is geschikt voor zowel zzp’ers als gedetacheerde professionals, mede omdat de werkzaamheden vragen om specifieke deskundigheid, zelfstandige uitvoering, professionele autonomie en flexibiliteit in de indeling van werktijd.

Werkzaamheden
Je vervult binnen deze opdracht drie samenhangende rollen:

1. Medewerker kwaliteit Woo
- Monitoren en verbeteren van de kwaliteit van Woo-publicatieprocessen.
- Toetsen aan wet- en regelgeving en interne kwaliteitskaders.
- Rapporteren over voortgang, bevindingen en resultaten, inclusief bijdragen aan het jaarlijkse Woo-verslag.

2. Medewerker kennis Woo
- Actueel houden en verspreiden van Woo-kennis binnen de organisatie.
- Signaleren van wijzigingen in wet- en regelgeving.
- Ontwikkelen van trainingen, e-learnings, werkinstructies en workshops.
- Vergroten van bewustwording en deskundigheid in de organisatie.

3. Woo-(index)redacteur
- Beheren, actualiseren en publiceren van Woo-inhoud, waaronder de Woo-index en open.barneveld.
- Bewaken van toegankelijkheid, volledigheid en kwaliteit van content.

Competenties
- Analytisch en zorgvuldig;
- Communicatief vaardig en omgevingsbewust;
- Proactief en kwaliteitsgericht;
- Vermogen om kennis over te dragen op verschillende niveaus in de organisatie;
- Zelfstandig, gestructureerd en betrouwbaar.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9, maar is nog niet officieel gewaardeerd. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met Woo, AVG en/of informatiebeheer;
  • Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor 32 tot 36 uur per week gedurende de gehele opdracht, inclusief verlengingen;
  • Bring your own device’ is van toepassing. In geval van zzp/ zzp tussenkomst : dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten, een laptop word verzorgd door de opdrachtgever. In andere gevallen wordt er een laptop + telefoon geleverd door Barneveld;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met redactionele werkzaamheden of contentbeheer.
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met de Woo en/of vergelijkbare wet- en regelgeving;
  • Aantoonbare werkervaring met kwaliteitsbewaking van informatie- of publicatieprocessen;
  • Aantoonbare werkervaring met kennisontwikkeling, trainingen of organisatiebrede bewustwording;
Deze opdracht is verlopen.