Sr. projectmanager rijkspas implementatie

Nationale Politie

Sluit op: 15 sep 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 130
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 november 2025
Eind datum: 31 maart 2026

Dienst en Organisatie
De Dienst Facility Management (FM) is onderdeel van het Politiedienstencentrum (PDC) en voert facilitaire taken uit binnen de politieorganisatie. FM is georganiseerd op basis van expertisegebieden en geografie en levert facilitaire diensten op alle locaties in Nederland. De dienst bestaat uit de afdelingen FM Informatie, Analyse en Rapportage, Facilitaire Services (FS), Huisvesting, Producten en Dienstenmanagement (PDM) en Inkoopmanagement (IKM). FS omvat regionale teams en landelijke teams voor DIV, politie-uitrusting en voer- en vaartuigen.

Projectcontext
Binnen de dienst FM draait het programma Fysieke Toegangsbeveiliging (FTB), gericht op landelijke implementatie van fysieke beveiliging. Onder dit programma valt het project FG2, waarin de Rijkspas wordt geïmplementeerd als centrale toegangsoplossing binnen de politie. De Rijkspas is een smartcard die dienstdoet als legitimatiebewijs, authenticatiemiddel en toegangskaart.

Doel van de Opdracht
De Sr. projectmanager rijkspas implementatie geeft leiding aan project FG2 met als doel een centrale, robuuste toegangsbeveiliging via de Rijkspas. De werkzaamheden zijn landelijk verspreid en bevinden zich in de afrondende voorbereidingsfase, waarna de uitrol start. De pilot eindigt uiterlijk in maart 2026.

Resultaatverplichtingen
De projectmanager moet zorgen voor een succesvolle afronding van de pilot in Q2 2026. De belangrijkste meetpunten zijn:

  • Q1 2026: Succesvolle ketentesten en voorbereidingen gebruikersacceptatietests afgerond.
  • Q2 2026: Gebruikersacceptatietests en eerste pilot afgerond; start tweede pilot.
  • Periodieke voortgangsrapportages aan opdrachtgever (minimaal per kwartaal).
  • Zelfstandige en flexibele werkplanning afgestemd met stakeholders.

Verantwoordelijkheden

  • Coördinatie van het implementatieproject en voortgangsbewaking.
  • Eerste aanspreekpunt voor opdrachtgever, projectleiders, Rijkspas-organisatie en andere stakeholders.
  • Opstellen en onderhouden van integraal implementatieplan.
  • Adviseren over organisatorische impact en begeleiden van implementatie.
  • Presentaties en workshops organiseren voor diverse doelgroepen.
  • Afstemmen van werkzaamheden met projectleden en betrokkenen zonder hiërarchische aansturing.
  • Deelname aan stuurgroep- en projectoverleggen.
  • Coördinatie en uitvoering van pilot bij één eenheid voorafgaand aan landelijke uitrol.

Toekomstige Uitbreiding
Na de pilot volgt de landelijke uitrol, met als einddoel dat in Q1 2028 alle eenheden zijn voorzien van de Rijkspas. Begeleiding van deze uitrol kan leiden tot verlenging van de opdracht.

Contacten
Intern: projectleider, programmamanager, beleidsadviseur, ketenregisseur, directie FM, HBV, CSO, projectteamleden, communicatieadviseur, beheerders, serviceteams, eindgebruikers. Extern: leveranciers, system integrators, projectleiders.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat is inzetbaar vanaf 01-11-2025 t/m 31-03-2026 voor 36 uur per week (optie op verlenging). Startdatum onder voorbehoud van screening.
  • Kandidaat heeft een afgeronde, erkende, volledig en volwaardige opleiding op minimaal hbo-niveau. Trainingen/certificaten gelden niet als gelijkwaardig.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar werkervaring in multidisciplinaire projecten met meerdere leveranciers in grote organisaties (+2000 fte).
  • Kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het implementeren van de Rijkspas binnen een overheidsorganisatie.
  • Kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de Identity en Access Management-keten binnen een overheidsorganisatie.
  • Kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met fysieke toegangsbeveiliging binnen een overheidsorganisatie.
  • Vereiste competenties: organisatiesensitiviteit, overtuigingskracht, coachen, resultaatgerichtheid, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands.
  • Kandidaat gaat akkoord met de voorgenomen migratie naar een intermediair model.

Wensen

  • Kandidaat is in het bezit van IPMA C certificering.
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Facility Management binnen een overheidsorganisatie, inclusief inhoudelijke situatieschets.
  • Kandidaat heeft een afgeronde, erkende, volledig en volwaardige opleiding op minimaal hbo-niveau in de richting van (Technische) Bedrijfskunde, informatica of ICT.
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de politieorganisatie, inclusief concrete voorbeelden en tijdsperioden.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx