Stadslogistiek makelaar utrecht

Gemeente Utrecht

Sluit op: 17 nov 2025 om 10:00
Max. Uurtarief: 120
Aantal uur per week: 24
Provincies: Utrecht
Segmenten: Facilitaire dienstverlening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 8 januari 2026
Eind datum: 7 januari 2027

Utrecht heeft jou nodig!
In het Mobiliteitsplan Utrecht 2040 is het toekomstbeeld voor stadsdistributie in 2040 omschreven. Om de leefbaarheid in de stad te vergroten/verbeteren, zal het goederenvervoer efficiënter en duurzamer door de stad moeten rijden (én varen). In het ‘Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026’ zijn actielijnen en maatregelen opgenomen waarmee we grote stappen gaan maken naar dit toekomstbeeld. We streven naar een modal shift, waarbij meer vervoer over water, en met lichte elektrische voertuigen plaatsvindt. Daarnaast stimuleren we (gebruik van) stadslogistieke hubs, waarvan vervoerders deelladingen kunnen afleveren die vervolgens gebundeld, met schoon vervoer de stad in worden gebracht. We sturen het vrachtverkeer door middel van slim toegangsbeleid en het vrachtverkeer op de weg wordt sinds 2025 stap-voor-stap emissievrij.

Rol van de Stadslogistiek Makelaar
Als Stadslogistiek Makelaar ben je hét aanspreekpunt voor bedrijven die hun logistiek willen verduurzamen en verslimmen. Je zoekt en onderhoudt contact met ontvangers (zoals winkels, bedrijven, aannemers), vervoerders, verladers en hub operators die willen samenwerken en zo te komen tot een efficiëntere logistiek. Je werkgebied is de binnenstad en bedrijventerreinen in de gemeente Utrecht. Daarnaast werk je samen met partijen in de regio, zoals de provincie Utrecht en het Logistiek Platform Utrecht, en logistiek makelaars in andere regio’s.

Wat je doet
Je helpt bedrijven met veranderend toegangsbeleid in de stad, zoals de nieuwe venstertijden in de binnenstad en beperking van zwaar verkeer. Je helpt praktisch met het mogelijk inzetten van lichte elektrische voertuigen. Landelijk zijn er tools en subsidies beschikbaar voor de verduurzaming van het wagenpark. Je bent bekend met deze regelingen en helpt de ondernemers met de juiste doorverwijzingen (onder andere naar de website www.opwegnaarzes.nl) en beargumenteren wat mogelijk is voor een specifiek bedrijf. Je maakt gebruik van goede voorbeelden (best practices) en beschikbare tools om andere ondernemers in actie te krijgen. Daarnaast denk je na over en help je mee met het ontwikkelen van tools voor efficiëntere logistiek om zo bedrijven de voordelen van modal shift en bundeling te laten zien.

Concreet betekent dit
De logistieke makelaar:

  • motiveert, assisteert en faciliteert bedrijven om de logistieke bevoorrading te bundelen en daarmee duurzaam vervoer te stimuleren;
  • helpt bedrijven en vervoerders om over te stappen naar emissieloze vormen van transport en ondersteunt in de voorbereiding voor de invoering van de Zero Emissie Zone voor stadslogistiek;
  • helpt bedrijven om de logistiek zodanig vorm te geven dat de stad aantrekkelijk blijft voor bewoners, ondernemers en bezoekers;
  • beantwoordt vragen van bedrijven en is de linking pin tussen beleidsafdelingen van de gemeente (vooral mobiliteit/stadslogistiek en luchtkwaliteit).

Opdrachtomschrijving (de taken)
Contact leggen en onderhouden met bedrijven, zoals:

  • Ontvangers van goederen: bevoorradingsplannen en -profielen opstellen en daarover adviseren. Bundelen van inkomende stromen en inkoopkracht gebruiken voor het afdwingen van duurzaam en efficiënt vervoer.
  • Vervoerders: quickscan op basis van huidige wagenpark en vrijblijvende TCO-berekeningen maken voor elektrische voertuigen (bestel, vracht). Adviseren over laadinfrastructuur (smart). Verbinden aan gespecialiseerd netwerk van adviseurs, dealers, laadpaalaanbieders etc.
  • Maken van wagenparkanalyses (Gemeentebreed/RDW-data en op bedrijfsniveau t.b.v. de TCO).
  • Teams Goederenvervoer en Schoon Vervoer binnen gemeente Utrecht adviseren over stadsdistributie (vanuit oogpunt markt) in lopende projecten.
  • Adviseren over de communicatie van de gemeente Utrecht richting ondernemers.

Jij hebt/bent

  • Minimaal hbo werk- en denkniveau.
  • Minimaal 1 jaar ervaring met het maken van logistieke planningen en TCO-berekeningen voor bedrijven.
  • Een relevant netwerk (Goederenvervoer) binnen de regio Utrecht (bedrijven, kennisinstellingen, overheid).
  • Aantoonbare ervaring in de regio Utrecht van minimaal 2 jaar en een bijbehorend bestaand netwerk van vervoerders en verladers, werkzaam in stad en omgeving Utrecht.
  • Bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring met bedrijfsleven in de doelgroep ontvangers en logistieke bedrijven.
  • Bij voorkeur meerdere jaren ervaring met advisering aan bedrijven over logistiek, of stadslogistieke optimalisatie in een andere vorm met aantoonbare referenties (opdrachten voor bedrijven, of in dienst geweest bij logistiek bedrijf, bijvoorbeeld als planner of wagenparkbeheerder).

Wat we verder graag terugzien

  • Een initiatiefrijke en pragmatische instelling, waarbij je gericht bent om bedrijven te helpen en resultaten te bereiken.
  • Je krijgt energie van contact leggen en onderhouden met bedrijven en mét hen werken aan concrete logistieke verbeteringen en deze grotendeels zelfstandig uitwerken en opleveren.
  • Je spreekt de taal van bedrijven.
  • Je hebt kennis van veranderingen in het systeem en netwerk van stadslogistiek naar verschillende type hubs en hogere bundelingsgraad.
  • Je bent nieuwsgierig naar de laatste trends en ontwikkelingen in de stadslogistiek en deelt deze graag met de markt.
  • Je hebt kennis en ervaring van werken in een stedelijke omgeving met veel interne en externe stakeholders.

Competenties
Om deze opdracht goed te kunnen uitvoeren en goede advisering van ondernemers te doen, beschik je over de volgende competenties:

  • Communicatief sterk
  • Resultaat- en doelgericht
  • Samenwerkend en verbindend
  • Zelfstandig
  • Initiatiefrijk
  • Pro-actief en hands-on mentaliteit

Goed om te weten
Gesprekken worden gepland op 25 november. De manager zal contact opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. Als gemeente stimuleren we het werken vanuit huis, maar gezien de aard van de functie, gaan we ervan uit dat je geregeld in Utrecht bent (op kantoor zal dit minimaal eens in de twee weken zijn, of op locatie bij de klant). Voor deze opdracht zoeken we in ieder geval 2 kandidaten, mogelijk 3, voor 16-24 uur per week. Het aantal uren binnen deze bandbreedte is bespreekbaar. 16 uur in de basis maar i.v.m. werkdruk kan dit opgehoogd worden naar 24, dit is in afstemming met opdrachtgever. Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je beschikt minimaal over hbo werk- en denkniveau
  • Je hebt bij minimaal 1 jaar ervaring met het maken van logistieke planningen en TCO berekeningen voor bedrijven
  • Je hebt aantoonbare ervaring in de regio Utrecht van minimaal 2 jaar en een bijbehorend bestaand netwerk van vervoerders en verladers

Wensen

  • Beschrijf jouw relevant netwerk binnen de regio Utrecht, gerelateerd aan logistiek en emissieloos goederenvervoer.
  • Geef twee of drie voorbeelden waaruit blijkt dat je ervaring hebt met advisering aan bedrijven over (emissieloze) logistiek of stadslogistieke optimalisatie. Houdt bij deze voorbeelden rekening met de inhoud van deze opdracht.
  • Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring met bedrijfsleven in de doelgroep ontvangers en logistieke bedrijven
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx