Werken voor gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
Gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.
Toekomstvisie
We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.
Werken bij ons
Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.
Opdracht
Het Team Beleid en Gebiedseconomie geeft vakinhoudelijk invulling aan de groei- en transitieopgaven in onze gemeente. Onze kennis en ervaring zetten wij binnen de organisatie in om kansen te benutten en de juiste bijdrage te leveren aan ruimtelijke en economische opgaven. Als Strategisch juridisch adviseur Vastgoed en Grondzaken ben je onderdeel van het team dat zich binnen het cluster Grondzaken en Planeconomie bezighoudt met gebiedsontwikkelingsprojecten en de verdere implementatie en inzetten van het grondbeleidsinstrumentarium en de monitoring ervan. Je bent verantwoordelijk voor het vertalen van complexe vraagstukken naar praktische (juridische) oplossingen. Verder ben je op strategisch en juridisch vlak sparringpartner voor de projectmanagers, het MT en eventueel het college en/of bestuur.
Werkzaamheden
- Adviseren over publiek-private samenwerking bij gebiedsontwikkelingsprojecten (waaronder Stationsgebied) en over de werkvelden grondzaken, vastgoed, privaatrecht en aanbestedingsrecht;
- Opstellen van complexe overeenkomsten binnen het proces van gebiedsontwikkeling en verkoop van vastgoed (o.a. koop- en verkoopovereenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten en kostenverhaalovereenkomsten);
- Beoordelen van door collega’s opgestelde overeenkomsten en adviezen;
- Bewaken van dossiervorming en controleren van de procesadministratie;
- Adviseren en verzorgen van de verkoop(voorbereiding) van bijzondere gronduitgiftes, tenders en aanbestedingen;
- Verzorgen van de verkoop(voorbereiding) van landbouwgronden en gebouwen, inclusief advisering over verkoopkaders, deelname aan verkoopgesprekken en aanspreekpunt zijn voor de praktische uitvoering;
- Adviseren met betrekking tot strategische verwervingen;
- Adviseren en acteren bij de inzet van grondbeleidsinstrumenten en het vormgeven van beleid hieromtrent;
- Analyseren van ontwikkelingen op het vakgebied en het vertalen van deze naar adviezen voor gemeentelijke besluitvorming.
Competenties
- Communicatief vaardig;
- Constructieve overleg- en sparringspartner die makkelijk schakelt tussen gesprekspartners zoals bestuurders, management en inwoners;
- Nuchtere persoonlijkheid;
- Aantoonbaar gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;
- Zoekt actief de verbinding met andere organisatieonderdelen en is benaderbaar;
- Proactief en neemt verantwoordelijkheid;
- Richt zich op beïnvloedbare factoren;
- Uitstekende besluitvormer die knopen durft door te hakken om voortgang te waarborgen.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr
Eisen
- Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met juridische vraagstukken in ruimtelijke opgaven en vraagstukken in gemeenten met meer dan 60.000 inwoners;
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau in de richting van rechten;
- Minimaal 8 jaar werkervaring in juridische advisering in gebiedsontwikkeling;
Wensen
- Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als Jurist op het gebied van grondzaken & gebiedsontwikkeling;
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met europese aanbestedingen en tenders;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met herontwikkeling van binnenstelijke gebieden;
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau op het gebied van privaatrecht;