Toezichthouder/handhaver sociaal domein

De Ronde Venen

Verlopen op: 18 mrt 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 105
Aantal uur per week: 27
Provincies: Utrecht
Segmenten: Openbare orde en veiligheid

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 18 maart 2025
Eind datum: 18 september 2025

Organisatie
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt gemeente De Ronde Venen. Een groene oase in een waterrijk gebied met acht kleurrijke dorpen, waar zo’n 45.000 mensen met plezier wonen en werken.
In Mijdrecht staat het gemeentehuis. De thuishaven van ruim 300 hardwerkende en betrokken collega’s. ‘Samen voor elkaar’ echoot door de gangen. Het is de essentie van de organisatieontwikkeling die onze organisatie toekomstbestendig maakt.

Opdracht
Als ervaren toezichthouder Sociaal Domein is jouw eerste taak het wegwijs maken van een nieuwe collega. Daarnaast voorkom je sociale zekerheidsfraude en spoor je deze op. Dit doe je door intensief samen te werken met collega’s uit het Sociaal Domein, andere gemeentes, de Sociale Recherche en door deel te nemen aan regionale overleggen met ketenpartners. Je verzamelt en analyseert informatie van meldingen of risicosignalen. Je beoordeelt of deze informatie reden geeft tot rechtmatigheidsonderzoek. Als dat zo is, maak je gebruik van verschillende onderzoeksmethoden om informatie te verzamelen en verwerken.

Taken die de toezichthouder uitvoert
- Je bestudeert dossiers, bespreekt situaties met klantmanager Werk en Inkomen en legt huisbezoeken af;
- Je documenteert deze informatie en adviseert over passende handhavingsmogelijkheden;
- Je adviseert de klantmanagers Werk en Inkomen en consulenten Wmo en Jeugd over fraudesignalering en over het te nemen besluit in het vervolgtraject;
- Waar mogelijk geef je voorlichting aan collega’s over handhaving, naleving en fraudebestrijding;
- Je signaleert knelpunten in de uitvoering en denkt mee over het handhavingsbeleid en de inbedding hiervan in de organisatie.

Competenties
- Helicopterview;
- Analytisch;
- Communicatief (mondeling en schriftelijk) zeer sterk (bv. i.v.m. confrontatiegesprekken);
- Verbinder;
- Durven.

Benodigd aantal professionals
1 of 2.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt in overleg vervuld op minimaal twee van de volgende werkdagen:
Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Voor kantoorfuncties waarin het mogelijk is om op afstand te werken, is 50% thuiswerken gebruikelijk. Het kan voorkomen bij een specifieke opdracht dat aanwezigheid op kantoor verplicht is op meerdere of alle werkdagen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • HBO werk- en denkniveau (richting Sociaal Juridische Dienstverlening of handhaving van regelgeving [bv. politie, BOA] of vergelijkbaar);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de Participatiewet, Wmo, én Jeugdwet in het kader van handhaving;
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als toezichthouder met controleonderzoeken en/of handhaving van de regelgeving van de Participatiewet binnen een gemeente.

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met Civision (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring als toezichthouder/handhaver binnen de Wmo en/of Jeugd;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het Sociaal Domein van een gemeente;
  • Een maximum uurtarief van € 105,- exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender.
Deze opdracht is verlopen.