Organisatie
Gemeenten Baarn, Bunschoten en Soest hebben gezamenlijk zo’n 100.000 inwoners en werken op diverse gebieden samen. De uitvoering van een groot deel van de taken in het sociaal domein is belegd in een gezamenlijke samenwerkingsorganisatie: BBS (Baarn Bunschoten Soest).
Opdracht
De huidige samenwerking is geëvalueerd, wat geleid heeft tot een nieuwe visie op de gezamenlijke uitvoering van taken in het sociaal domein. Kernwaarden zoals nabijheid, integraliteit, menselijkheid en toekomstbestendigheid staan hierin centraal. Door de krachten van de drie gemeenten te bundelen, ontstaat een robuuste uitvoeringsorganisatie die hulp en zorg van hogere kwaliteit en continuïteit biedt, tegen optimale maatschappelijke kosten.In 2024 is uitgewerkt hoe de nieuwe uitvoeringsorganisatie eruit moet zien, inclusief de taakgebieden, benodigde ondersteuning en organisatorische vereisten. In 2025 wordt hierover besloten.Begin 2025 start de transitiefase waarin taken, werkvelden en functies overgaan naar de nieuwe organisatie. Het juridisch construct van een gemeenschappelijke regeling wordt hierbij aangepast en gebruikt.De transitiemanager geeft sturing aan de inrichting van de nieuwe organisatie via vier sporen:
1. Sturing en wijziging gemeenschappelijke regeling
- Sluiten van de gemeenschappelijke regeling
- Governance van de samenwerking (gemeenten, bestuur, uitvoeringsorganisatie)
- Begroting nieuwe organisatie
2. Organisatie & HRM
- Personeel: beleid, formatie en functies op inhoudelijke taakgebieden
- Besturing interne organisatie: strategie, structuur, besturing en cultuur
- Processen: beschrijvingen, werkwijzen, kwaliteitshandboeken, ICT-ondersteuning
3. Transitie per ‘latende’ organisatie
- Besluitvormende processen (o.a. OR-en, Lokaal Overleg)
- Begeleiding van medewerkers naar de nieuwe organisatie
4. Inrichting integrale toegang in het voorveld
Samenwerking met het voorveld (0e lijn) verschilt per gemeente. In 2025 wordt gewerkt aan een uniforme integrale toegang voor zorg en hulp, in samenhang met de nieuwe uitvoeringsorganisatie (1e lijn).
Verantwoordelijkheden transitiemanager
- Regie op voortgang en samenhang van het transitieprogramma (spoor 1-4)
- Samenwerking met WOR-bestuurders en leidinggevenden op spoor 1 en 3
- Informeren en betrekken van medewerkers in de transitie
- Samenwerking met projectleiders van spoor 1 en 2
- Afstemming met lijnmanagers over voortgang en samenhang met spoor 4
- Sturing op tijdigheid en kwaliteit van producten op spoor 1 en 2
- Rapportage over voortgang, kwaliteit en kosten aan stuurgroep en overleg
- Voorbereiding en begeleiding besluitvorming
- Contact met maatschappelijke stakeholders (adviesraden, cliëntenraad, welzijnsorganisaties)
Opdrachtgeverschap
Gemeente Baarn treedt op als opdrachtgever namens de drie gemeenten.
Competenties
- Sterke sociale en communicatieve vaardigheden
- Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
- Leidinggeven en daadkracht
- Systematische en geordende werkwijze
- Kennis van en affiniteit met het werkveld
- Overzicht kunnen houden
- Probleemoplossend vermogen
- Resultaatgerichtheid
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Ma – Di – Wo – Do - Vr
Hybride werken is mogelijk.
Eisen
- Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
- BYOD-regeling van toepassing; kandidaat beschikt over eigen laptop en werktelefoon
- Uiterlijk beschikbaar per 12 mei voor minimaal 24 uur per week
- Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen met diverse stakeholders; benoem een voorbeeld in het cv
- Aantoonbare werkervaring als transitiemanager van gemeentelijke samenwerking(en) naar/in een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie; benoem een referentieproject in het cv
Wensen
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als organisatieadviseur/projectleider op het gebied van het sociaal domein
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager/adviseur transitie en transformatie sociaal domein bij een gemeentelijke instelling
- Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als transitiemanager van gemeentelijke samenwerking(en) naar/in een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie