Verwerver Grond

Gemeente Hengelo

Verlopen op: 12 mei 2025 om 09:30
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Overijssel
Segmenten: Ruimtelijke ontwikkeling

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 2 juni 2025
Eind datum: 1 december 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Dit ga je doen
Als Verwerver Grond ben je verantwoordelijk voor het verwerven en beheren van grond ten behoeve van de ruimtelijke ontwikkeling van onze gemeente. Je werkt samen met diverse interne en externe partijen en speelt een cruciale rol in projecten die de stad vormgeven. Je bent onze deskundige op het gebied van de aankoop en verkoop van gronden. Dit doe je met oog voor zowel financiële als maatschappelijke en bestuurlijke belangen. Jouw taken omvatten onder andere:

  • Het uitvoeren en begeleiden van grondtransacties zoals aankoop, verkoop en kavelruil. Bij het aankopen of verkopen van grond onderhandel jij met particulieren, bedrijven of andere overheden over de aankoop of verkoop van grond.
  • Het opstellen en uitvoeren van verwervings- en uitgiftestrategieën zoals: recht van erfpacht, recht van opstal en verhuur van gronden.
  • Het juridisch en financieel begeleiden van transacties, inclusief notariële afwikkeling. Je regelt dat alles juridisch goed wordt vastgelegd, zoals koopovereenkomsten en erfpachtcontracten.
  • Het adviseren van projectleiders en bestuur over gronduitgiftevraagstukken. Bij de waarde bepaling onderzoek jij wat een stuk grond waard is en laat eventueel taxaties uitvoeren.
  • Deelname aan projectteams waarin je de financieel-economische belangen bewaakt. Je werkt samen met collega’s van bijvoorbeeld projecten, vastgoed, planeconomen, ruimtelijke ordening en juridische zaken.
  • Het beheer en verhuur van het gemeentelijke gronden en pachtgronden.
  • Het volgen en analyseren van marktontwikkelingen op het gebied van grondzaken.
  • Het adviseren en begeleiden van onteigeningsprocedures. Je zorgt dat alles volgens de wet- en regelgeving verloopt, bijvoorbeeld op het gebied van bestemmingsplannen.

Dit breng je mee
Om succesvol te zijn in deze rol, beschik je over:

  • HBO werk- en denkniveau en een relevante afgeronde opleiding, bijvoorbeeld in vastgoed, rechten of planologie;
  • Ervaring in grond- en vastgoedverwerving binnen een gemeentelijke of vergelijkbare overheidsomgeving;
  • Kennis van vastgoedrecht, contractvorming en onteigeningsprocedures;
  • Sterke communicatieve en onderhandelingsvaardigheden: Je maakt eerlijke afspraken met grondeigenaren over prijs en voorwaarden.
  • Een strategische blik en analytisch vermogen;
  • Affiniteit met bestuurlijke processen en politieke sensitiviteit;

Waar ga je werken?
Je komt te werken voor het team Projecten, Vastgoed en Grondzaken (PVG). Het team maakt deel uit van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Een team van circa 40 mensen, waarbij volop ruimte is voor eigen initiatief. Nieuwe collega’s voelen zich snel thuis in het team. Het Stadhuis is een heerlijke werkplek, de sfeer is goed. We motiveren, inspireren en leren van elkaar. Mensen vanuit de hele regio werken bij ons in het team.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Bij eventuele gunning wordt er op verzoek van Opdrachtgever een VOG aangevraagd voor de kandidaat, (eventuele) kosten worden niet door Opdrachtgever vergoed.
  • De kandidaat is in het bezit van een HBO diploma in een relevante richting zoals vastgoed, rechten of planologie.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in grond- en vastgoedverwerving binnen een gemeentelijke of vergelijkbare overheidsomgeving.
  • De aangeboden kandidaat is geen ZZP’er maar betreft alleen een Detachant of een uitzendkracht.

Wensen

  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in grond- en vastgoedverwerving binnen een gemeentelijke of vergelijkbare overheidsomgeving.
  • De kandidaat heeft ruime kennis van en ervaring in vastgoedrecht, contractvorming en onteigeningsprocedures.
  • De gesprekken vinden plaats op woensdag 14 mei 2025, tussen 13.00-17.00. Zorg ervoor dat uw kandidaat beschikbaar is. De gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.
  • Competenties: Sterke communicatieve en onderhandelingsvaardigheden, een strategische blik en analytisch vermogen, affiniteit met bestuurlijke processen en politieke sensitiviteit.
Deze opdracht is verlopen.