Wmo consulent

Gemeente Leiden

Sluit op: 14 nov 2025 om 10:00
Max. Uurtarief: 87
Aantal uur per week: 24
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Zorg en Welzijn

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 8 januari 2026
Eind datum: 8 juli 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Gemeente Zoeterwoude
Gemeente Zoeterwoude werkt met veel inzet aan dienstverlenende taken in een prettig informele sfeer. Dat doen ze met korte lijnen en veel ruimte — zowel letterlijk in de weidse en groene omgeving als figuurlijk in het werk. Er is ruimte voor eigen initiatieven, ambities en zelfontwikkeling. Flexibiliteit, toegankelijkheid en open communicatie met ondernemers en bewoners zijn belangrijke waarden. Men staat voor elkaar klaar, is betrokken en levert maatwerk met oog voor de menselijke maat. Gemeente Zoeterwoude werkt lokaal en regionaal aan verbinding, neemt verantwoordelijkheid en zet in op duurzame samenwerkingen. De kwaliteit van dienstverlening wordt voortdurend versterkt met meer structuur en professionele ondersteuning.

Afdeling
Als Wmo-consulent maak je deel uit van team Zorg, Werk en Inkomen: een energiek team van zes consulenten actief op het gebied van Wmo, Werk en Inkomen, en Schuldhulpverlening. Dit team vormt samen met een team van beleidsmedewerkers het cluster Samenleving (ongeveer 20 medewerkers). Er is veel ruimte om van elkaar te leren binnen een informele werksfeer, waarin bijvoorbeeld een donderdag tosti-lunch net zo belangrijk is als formeel overleg. Sinds 2023 werkt de gemeente samen in een Sociaal Team.

Opdracht
Als Wmo-consulent ben je de spil in het Wmo-proces: van vraagverheldering tot het verstrekken van een maatwerkoplossing. Je voert keukentafelgesprekken, adviseert over passende ondersteuning en handelt zowel eenvoudige als complexe aanvragen af. Eenvoudige aanvragen kunnen gaan over bijvoorbeeld een rolstoel of gehandicaptenparkeerkaart. Complexe aanvragen vereisen specialistische kennis, zoals bij een inwoner met psychische problemen en verslavingsproblematiek, of bij een ingrijpende woningaanpassing. Je schakelt tussen verschillende zorgvragen en zorgt met jouw expertise voor maatwerkoplossingen die écht aansluiten op de individuele situatie van inwoners.

Werkzaamheden

  • Uitvoeren van integrale keukentafelgesprekken
  • Adviseren over passende ondersteuning
  • Afstemmen met betrokken zorgverleners en adviseren bij complexe problematiek
  • Verzorgen van administratieve verslaglegging (rapportages en beschikkingen)
  • Adviseren en uitvoering bij begeleidingsvraagstukken
Daarnaast ben je onderdeel van het sociaal team.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP’er
  • Uiterlijke startdatum op 8 januari 2026
  • Minimaal 3 jaar ervaring als Wmo-consulent binnen een gemeente
  • Aantoonbare ervaring met afhandelen van complexe aanvragen
  • Mbo+ werk- en denkniveau en een relevante opleiding (opleiding tot Wmo-consulent of vergelijkbare opleiding)

Wensen

  • Vaardigheden op het gebied van verslaglegging en administratie
  • De kandidaat beschikt bij voorkeur over een rijbewijs
  • Praktijkvoorbeelden waaruit ervaring blijkt met complexe aanvragen
  • Praktijkvoorbeelden waaruit ervaring met gemeentelijke organisatie blijkt
  • Een stevige maar hartelijke persoonlijkheid, een teamplayer maar ook iemand die zelfstandig kan werken. Dit blijkt uit praktijkvoorbeelden
  • Een persoonlijkheid die goed functioneert in dynamische omgevingen en zelfstandig structuur weet aan te brengen waar nodig. Dit blijkt uit praktijkvoorbeelden

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx