Utrecht heeft jou nodig!
Je komt te werken bij het organisatieonderdeel Marketing- en Communicatie (M&C) in het team Sociaal en Veilig. Als senior communicatieadviseur voor het sociaal domein maak je écht het verschil voor de stad. Je bent sparringpartner voor een managementteam, vertaalt beleid naar een communicatiestrategie en coördineert een team communicatieadviseurs. Je werkt aan complexe, maatschappelijke opgaven en bouwt mee aan communicatie die ertoe doet. Je verbindt mensen, thema’s en belangen, en zorgt dat communicatie bijdraagt aan de doelen van de organisatie én de stad. Klaar om impact te maken in een stad die volop in beweging is?
Opdrachtomschrijving
Als senior communicatieadviseur voor het sociaal domein ben je gesprekspartner voor een MT binnen het sociaal domein. In dit geval voor het organisatieonderdeel Werk en Inkomen. Je bent goed ingevoerd in het beleid en de doelstellingen van Werk en Inkomen, je kent de strategische ontwikkelingen en brengt communicatieve vraagstukken in beeld. Coördineren van het team communicatieadviseurs die vanuit Marketing en Communicatie werken bij Werk en Inkomen (coördinatie op inhoud). In kaart brengen bij welke inhoudelijke opgaves van het organisatieonderdeel we met communicatie echt impact kunnen maken in 2026. Daarover voer je het gesprek met inhoudelijk betrokkenen. Je weet wat er sociaal domein breed speelt en bij de betrokken wethouders. Je houdt je collega communicatieadviseurs op de hoogte van de ontwikkelingen vanuit beleid. Je bent sparringpartner voor de communicatieadviseurs in het team en het MT van Werk en Inkomen, denkt mee over prioriteitstelling, inhoudelijke en communicatiekeuzen. Je ziet de samenhang tussen vraagstukken en weet die ook te verbinden. Je bent de senior-adviseur bij complexe en/of strategische vraagstukken. Als het nodig is, stuur je het communicatieteam aan dat aan een opgave werkt. De nadruk in jouw werk ligt op strategieontwikkeling, grote lijn uitzetten en strategisch advies. Je zorgt er ook voor dat de strategie gerealiseerd wordt. Daar draag je zelf ook aan bij. De invulling van de rol kan wisselen afhankelijk van de fase, de communicatieopgave en het team.
Resultaat van de opdracht
Je hebt voor de communicatieprioriteiten in 2026 een communicatiestrategie gemaakt. Je hebt samen met de communicatieadviseurs in het team in kaart gebracht welke opdrachten in 2026 opgepakt gaan worden (en welke niet). Je hebt samen met de andere senior adviseurs in het sociaal domein de samenwerking versterkt en jullie werken ook samen aan domein overstijgende prioriteiten. Je hebt samen met de andere senior adviseurs communicatieadviseurs in het sociaal domein het werken volgens de methode communiceren met focus geïmplementeerd als werkwijze bij het hele team communicatieadviseurs. Deze opdracht kan worden afgerond als er een duidelijk communicatie raamwerk ligt voor 2026 waar bovenstaande punten in verwerkt zijn.
Competenties
Coördineren en prioriteren: Je bent in staat om samen met de opdrachtgever prioriteiten te stellen binnen de veelheid aan onderwerpen in het sociaal domein. Daarnaast weet je je collega's uit het team goed te matchen op de verschillende vraagstukken, ze te coachen, inspireren en begeleiden.
Omgevingsbewustzijn: Je schakelt snel en denkt strategisch mee over complexe vraagstukken waarin politiek, bewoners en maatschappelijke partners een rol spelen. Je bent daarin niet alleen een stevige sparringpartner, maar doet ook actief mee om communicatie écht van waarde te laten zijn.
Verbinden: Je zoekt actief de samenwerking op met communicatiecollega’s, het MT en andere betrokkenen binnen het sociaal domein. Je brengt partijen samen, stemt belangen op elkaar af en zorgt voor een gezamenlijke lijn in de communicatie. Je weet ook externe spelers – zoals maatschappelijke partners of andere overheden, op het juiste moment te betrekken. Je draagt bij aan een open en constructieve samenwerking waarin iedereen zich gehoord voelt.
Proactief/Initiatief nemen: Je signaleert kansen en knelpunten vroegtijdig, komt zelf met voorstellen en neemt initiatief om processen in gang te zetten waarmee we echt impact maken met communicatie. Daarbij kijk je o.a. naar wat nodig is om de organisatie communicatiever maken. Bovenstaande zien we graag terug in het cv.
Diversiteit en inclusie
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 13 en 14 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Eisen voor de opdracht Senior communicatieadviseur
- Je hebt ervaring met het werken in een politiekbestuurlijke omgeving
- Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je beschikt over wo werk- en denkniveau
- Je hebt minimaal 5 jaar relevante werkervaring in strategische communicatieadvisering
Wensen voor de opdracht Senior communicatieadviseur
- Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
- Je hebt bij voorkeur ervaring opgedaan bij een grote gemeente - G4 - 100.000+ - Kleinere gemeente - Geen
- Je hebt ervaring/affiniteit met werken in het sociaal domein
- Licht kort en bondig toe waaruit blijkt dat je ervaring hebt met het inhoudelijk coördineren en coachen van een communicatieteam
- Geef aan welke vorm van inhuur van toepassing is op de aangeboden kandidaat. Detachering: De aangeboden kandidaat is in loondienst bij de aanbieder. Gemeente Utrecht sluit met de aanbieder een overeenkomst. De medewerker werkt tijdelijk bij Gemeente Utrecht, onder leiding en toezicht van de gemeente. De aanbieder draagt zorg voor loonafdrachten. De aanbieder heeft meerdere personen in loondienst. ZZP rechtstreeks: De aangeboden kandidaat is een zzp’er en sluit rechtstreeks een overeenkomst met Gemeente Utrecht. Er is geen tussenpartij. De zzp’er voert de opdracht zelfstandig uit, zonder gezagsverhouding. ZZP via tussenkomst: Een bureau stelt een zzp’er voor. De gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met het bureau (niet met de zzp’er). De zzp’er voert zelfstandig de opdracht uit. Het bureau regelt de contracten met de zzp’er volgens de Wet DBA. DGA: De aangeboden kandidaat is DGA en werkt via zijn/haar eigen BV. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met de BV. De DGA voert zelfstandig de opdracht uit. LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. We verwachten dat u als aanbieder deze informatie naar waarheid invult. Wanneer informatie incorrect is ingevuld, kan de offerte gediskwalificeerd worden.
- Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd.
- De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar)
- De zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar
- De zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk
- De zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.)
- De zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte)
- De zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding)
- De zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie)
Sluit deze opdracht aan bij jouw expertise?
Dit kun je verwachten van het proces
1. Reageer op de opdracht Senior communicatieadviseur
Zodra wij jouw reactie op deze opdracht ontvangen, gaan we meteen voor je aan de slag.
- We checken of jouw cv past bij de eisen en inhoud van de opdracht
- We evalueren je profiel op basis van de wensen van de opdrachtgever
- We analyseren je tarief in relatie tot de markt om een goede positie te kiezen
Door deze aanpak vergroot je de kans op een succesvolle inzet. Op werkdagen informeren we je binnen 24 uur over de match en vervolgstappen.
2. Introductie bij Gemeente Utrecht
Wanneer jouw profiel aansluit bij de wensen van de opdrachtgever, doorlopen we samen het volgende traject:
- We dragen jouw profiel actief voor bij de opdrachtgever
- Als het gevraagd wordt, verzamelen we aanvullende stukken zoals een motivatie, diploma’s, referenties en een VOG
- Gezamenlijk stellen we een overtuigend voorstel op dat jouw kwaliteiten onderstreept
- Wij voorzien je van tariefadvies op basis van actuele marktinzichten, maar het definitieve tarief bepaal jij zelf
Bij een positieve reactie van de opdrachtgever vindt er doorgaans een intake of eerste kennismaking plaats.
3. Tijd om te starten!
Heldere afspraken en transparantie zijn bij ons de standaard. Wij schakelen direct met zelfstandigen, zodat de inhuurketen overzichtelijk en eenvoudig blijft.
- Bescheiden marges: 9% marge over je uurtarief, die we na het eerste jaar verlagen naar 7%.
- Vlotte betaling: zodra de opdrachtgever het bedrag heeft overgemaakt, ontvang jij binnen 24 uur (op werkdagen) je factuurbetaling.
- Volledige vrijheid: wij werken zonder relatie- of concurrentiebeding. Rond je een opdracht goed af en volgt er een nieuw project bij dezelfde opdrachtgever? Dan ben je vrij om die te accepteren.
Met deze heldere voorwaarden werk je zelfstandig, met maximale zekerheid en flexibiliteit.
Reageer nu binnen 24 uur reactie
We stellen ons graag voor
Wij zijn LibLab
Welkom bij LibLab! Wij zijn een platform van en voor zelfstandig professionals, ontstaan vanuit jarenlange eigen ervaring met de uitdagingen van het vinden van interessante opdrachten en het werken via tussenpersonen. Met meer dan 18 jaar als zelfstandig professionals achter de rug, weten we uit eerste hand hoe de traditionele werkwijze werkt, en waarom die anders kan én moet. Bij LibLab geloven we dan ook stellig in een frisse aanpak, waar zelfstandigen écht centraal staan.
De voordelen van LibLab voor jou als zelfstandige
- Snelle reactie: dien je aanvraag in en ontvang binnen één werkdag duidelijkheid of wij een goede match zien
- Verlaagde commissie: start met slechts 9% die na 12 maanden daalt naar 7%
- Vlotte uitbetaling: zodra het geld binnen is, staat je factuur of brutoloon binnen één dag op je rekening
- Volledige vrijheid: bij ons geen beperkende afspraken zoals relatiebedingen, je bepaalt zelf wat je na afloop doet