Beleidsadviseur maatschappelijke ontwikkeling (bestaanszekerheid en inkomen)

Gemeente De Fryske Marren

Verlopen op: 7 dec 2025 om 23:59
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 28
Provincies: Friesland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 5 januari 2026
Eind datum: 5 juli 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
Als beleidsadviseur Maatschappelijke Ontwikkeling Bestaanszekerheid en Inkomen ben je verantwoordelijk voor de advisering op het gebied van de Participatiewet en aanverwante regelingen, de financiële verantwoording binnen de P&C cyclus en het beheren van de budgetten. Je bewaart het overzicht en verbindt beleid met de uitvoering.

Competenties

  • Analytisch sterk en in staat complexe regelgeving helder te vertalen naar beleid.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit.
  • Goede schriftelijke en mondelinge adviesvaardigheden.
  • Proactief, oplossingsgericht en zelfstandig.
  • Samenwerkingsgericht: je schakelt soepel met collega’s, ketenpartners en bestuurders.
  • Projectmatig kunnen werken.

Let op
Door de specifieke aard van deze opdracht en de voorwaarden vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) bestaat het risico op een fictieve dienstbetrekking. Om deze reden komen zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers) en BV’s met uitsluitend een directeur-grootaandeelhouder niet in aanmerking om (rechtstreeks) op deze opdracht in te schrijven. Inschrijving door een zelfstandige zonder personeel of een BV met alleen een directeur-grootaandeelhouder zal leiden tot uitsluiting van de opdracht.

Verantwoordelijkheden

  • Ontwikkelen, actualiseren en evalueren van beleid op het gebied van de Participatiewet (IOAW, IOAZ, Bbz), minimabeleid en inkomensondersteuning.
  • Kennis van de participatiewet in balans.
  • Signaleren van ontwikkelingen in wet- en regelgeving en deze vertalen naar lokaal beleid.
  • Adviseren van bestuur, management en interne teams over beleidskeuzes, uitvoerbaarheid en risico’s.
  • Opstellen van beleidsnota’s, college- en raadsvoorstellen.
  • Monitoren van beleidsresultaten en doen van verbetervoorstellen.
  • Samenwerken met uitvoeringsafdelingen zoals Werk & Inkomen, schuldhulpverlening, sociaal wijkteam en regionale samenwerkingspartners.
  • Vertegenwoordigen van de gemeente in regionale overleggen en projecten.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 5 januari 2026 tot en met 5 juli 2026 voor 24-28 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 4 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Je hebt minimaal hbo werk- en denkniveau.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als beleidsadviseur binnen een gemeentelijke instelling.
  • Ervaring met beleidsontwikkeling binnen een gemeente.
  • Ervaring met het opstellen van beleidsdocumenten en bestuurlijke stukken.
  • Je hebt aantoonbare kennis en ervaring van de Participatiewet en aanverwante regelingen (bijv. BBZ, IOAW/IOAZ, minimabeleid).

Wensen

  • Je kunt bedrijfsmatig denken en handelen en beleid vertalen naar uitvoering.
  • Je kunt mensen op een tactvolle manier meekrijgen in jouw visie en kunt goed omgaan met belangentegenstellingen.
  • Kennis van financiële en juridische processen binnen een gemeente.
Deze opdracht is verlopen.