Functionaris gegevensbescherming

Gemeente Apeldoorn

Sluit op: 15 jul 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 115
Aantal uur per week: 20
Provincies: Gelderland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 15 september 2025
Eind datum: 15 maart 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

Organisatie-indeling
In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

Samenwerking
En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht
Je taken als FG zijn benoemd in artikel 39 van de AVG en artikel 36 van de Wpg. Hieronder hebben we een vertaling gemaakt van waar deze taken uit kunnen bestaan binnen de gemeente Apeldoorn:

  • Vanuit een onafhankelijke positie houd je toezicht op de uitvoering en de naleving van privacywet- en regelgeving (AVG, WPG, andere EU wet- en regelgeving en nationale bepalingen omtrent gegevensbescherming waaronder ook AI-systemen en het algoritmeregister), inclusief het gemeentelijk privacybeleid. Van daaruit adviseer en informeer je gericht over verbeteringen.
  • Je adviseert (gevraagd en ongevraagd) afdelingen, management en bestuur over complexe vraagstukken, de afhandeling van datalekken en de afhandeling van verzoeken van betrokkenen. Je doet dit oplossingsgericht en bevordert samenwerking tussen partijen, juist bij privacygevoelige zaken. Dit doe je vanuit de derde lijn. De privacy officers en de Concern Privacy Officer zijn de eerste aanspreekpunten hiervoor.
  • Je werkt nauw samen met de Concern Privacy Officer (CPO) en de privacyfunctionarissen. En natuurlijk is er ook afstemming van werkzaamheden met andere toezichthoudende functies, zoals de Gemeentearchivaris, de Concern Security Information Officer (CISO) en de Concerncontroller. Om je derdelijnsrol te borgen is het team Concerncontrol je thuisbasis.

Competenties

  • Goede adviesvaardigheden in combinatie met toezichthoudende rol
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden
  • Goed analytisch vermogen, in staat om complexe vraagstukken tot de kern terug te brengen

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
  • Het maximale tarief bedraagt € 115 exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender.
  • De kandidaat is zo snel als mogelijk maar uiterlijk 15 september 2025 beschikbaar voor 16 tot 20 uur per week.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als (concern) privacy officer of functionaris gegevensbescherming (FG) bij een publieke organisatie.
  • De kandidaat beschikt minimaal over een relevante afgeronde Hbo-opleiding en heeft juridische kennis van relevante wet- en regelgeving zoals de AVG en Wpg.

Wensen

  • De kandidaat beschikt over een CIPP/E en/of CIPM certificering (maximaal 30 punten)
    • De kandidaat beschikt over een CIPP/E en een CIPM certificering (30 pt)
    • De kandidaat beschikt over een CIPP/E of CIPM certificering (15 pt)
    • De kandidaat beschikt over geen van de genoemde certificeringen (0 pt)
  • De kandidaat heeft ervaring als functionaris gegevensbescherming (hierna: FG) bij een publieke organisatie met minder of meer dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (maximaal 50 punten).
    • 3 tot 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met meer dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (24 pt)
    • 3 tot 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met minder dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (12 pt)
    • Meer dan 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met meer dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (50 pt)
    • Meer dan 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met minder dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (36 pt)
    • tot 3 jaar werkervaring als FG (0 pt)

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx